כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
כפול מחלקם באוכלוסייה

עשרות אזרחים ותיקים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2023

מתחילת שנת 2023 נהרגו 61 אזרחים ותיקים (65+) בתאונות דרכים -22% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים השנה וכפול מחלקם באוכלוסייה | בתל אביב-יפו נפגעו הכי הרבה אזרחים וותיקים בעשור החולף - 2,234 נפגעים

עשרות אזרחים ותיקים נהרגו בתאונות דרכים מתחילת שנת 2023
אמבולנס מד"א. אילוסטרציה צילום: פלאש 90

מתחילת שנת 2023 נהרגו 61 אזרחים ותיקים (65+) בתאונות דרכים -22% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים השנה וכפול מחלקם באוכלוסייה. בעשר השנים האחרונות (2022-2013) נהרגו 768 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים, 77 הרוגים מדי שנה בממוצע, כך עולה מנתוני עמותת 'אור ירוק' המבוססים על נתוני הלמ"ס. הנתונים מתפרסים לרגל יום הזקנה הבין לאומי שחל ב-1 באוקטובר. מטרת המועד הוא להעלאת המודעות הציבורית בנושאים המשפיעים על אזרחים ותיקים ולהביע הערכה לתרומתם של אנשים מבוגרים לחברה.

עוד עולה מהנתונים כי 48 אזרחים ותיקים נהרגים מדי שנה בממוצע בתחום העירוני -62% מהאזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בעשור החולף (2022-2013). 

בשנת 2022 נפגעו בתאונות דרכים בתחומי הערים והישובים 1,444 אזרחים ותיקים בני 65 ומעלה. מתוך האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני 47 נהרגו ו-350 נפגעו קשה. 

תל אביב-יפו בראש

מבט על רשימת הערים שבהן נפגעים הכי הרבה אזרחים ותיקים בתאונות דרכים חושף כי בתל אביב-יפו נפגעו הכי הרבה אזרחים וותיקים בעשור החולף ( 2,234 נפגעים), גבוה יותר מאשר בירושלים (1,145 נפגעים) שניצבת במקום השני. השלישית במספר הנפגעים הגבוה היא חיפה שבתחומיה נפגעו 1,125 אזרחים ותיקים בתאונות דרכים.

האזרחים הוותיקים הם אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונות דרכים. פגיעת רכב, ולו הקלה ביותר, באדם מבוגר עלולה להיות קטלנית עבורו, להבדיל מפגיעה דומה באיש צעיר, שביכולתו להתאושש ולהחלים. ככל שהגיל מתקדם, כך נסוגות המיומנויות הפיזיות והקוגניטיביות, צפיפות העצם יורדת והיא נשברת ביתר קלות, הראייה והשמיעה נפגעות וקשה יותר להיזהר מפני סכנות, זמני התגובה מתארכים, כוח השרירים נחלש וחלוקת הקשב נעשית קשה. 

המציאות מחייבת את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואת הרשויות העירוניות למצוא פתרונות יעילים להפחתת ההיפגעות בקרב הקשישים. לטענת הארגון, יש להתאים את תשתיות הדרך לנוכחותם של האזרחים הוותיקים, תוך התחשבות בצרכיהם הייחודיים. במספר פעולות פשוטות ניתן להציל חיים רבים:

• ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים בהם יש ריכוז גבוה של אזרחים ותיקים, באמצעות התקנת פסי האטה שמפחיתים את תאונות הדרכים ב-40% במקומות שבהם הם מוצבים. 

• הארכת משך האור הירוק ברמזור באזורים בהם ישנו מספר רב של אזרחים ותיקים, יש להאריך את משך מופע האור הירוק ברמזור, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה ובנחת. 

• טיפול במפגעי בטיחות כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חציה, שיפור הנראות על ידי סימון מובלט של מעברי החציה וכד'.

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר: "בשנים האחרונות אנו עדים לעליה במספר האזרחים הוותיקים שנהרגו בתאונות דרכים וזה מחייב את משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול על מנת לשמור על ההורים של כולנו. אנשים מבוגרים מפחדים לצאת מהבית. את המציאות הזאת חייבים לשנות באמצעות שיפור התשתיות בסביבת ריכוז גבוהה של אזרחים ותיקים - בתי אבות, מרכזי יום לקשיש ומרפאות. האחריות היא משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות. יישום תכנית כוללת של שיפור תשתיות בכל ערים והישובים יוביל לצמצום היפגעותם הגבוהה של אזרחים וותיקים ויציל חיים".

 

תחבורה ציבורית תאונת דרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד