א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
מאחורי הקלעים

הסעודים מקדמים נורמליזציה עם ישראל ו"מניחים בצד" את המדינה הפלסטינית

סעודיה "מניחה בצד" את יוזמת השלום הערבית בתוך שיחות הנורמליזציה של ישראל. ריאד תמשיך לתת "מס שפתיים" למדינה פלסטינית. מעורבים בשיחות אומרים כי הממלכה מוכנה לנרמל את הקשרים עם ישראל במחיר לא יקר מבחינת ישראל

הסעודים מקדמים נורמליזציה עם ישראל ו"מניחים בצד" את המדינה הפלסטינית
אזרחים בסעודיה צילום: Pixabay

ערב הסעודית מניחה בצד את יוזמת השלום הערבית שהיא קידמה לפני יותר מ-20 שנה הכלול בה מדינה פלסטינית, ומתכוננת לאפשרות לנרמל את היחסים עם ישראל מבלי להבטיח תחילה את הקמתה של מדינה פלסטינית, כך אמרו שלושה גורמים הבקיאים בנושא ל'טיימס אוף ישראל'.

על פי הדיווח, בפומבי, גורמים סעודים ממשיכים להדגיש את תמיכתם ביוזמה שלהם מ-2002, המציעה נורמליזציה עם העולם הערבי כולו ברגע שיהיה פתרון לשתי המדינות. הנושא הועלה שוב על ידי שר החוץ פייסל בן פרחאן בעצרת הכללית של האו"ם ביום שבת האחרון ועל ידי שגריר הממלכה ברשות הפלסטינית במהלך ביקורו הראשון ברמאללה אתמול.

אבל בעוד ריאד מנהלת שיחות עם ממשל נשיא ארה"ב על נורמליזציה עם ישראל, גורמים המעורבים אומרים שהצהרות פומביות כאלה הפכו למס שפתיים.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר שריאד מוכנה לנרמל את היחסים עם ישראל בתמורה לוויתורים שאינם מדינה פלסטינית. "אנחנו מקווים שזה יגיע למקום שיקל על החיים של הפלסטינים", אמר , בהתייחסו לשיחות עם ארה"ב כהזדמנות לשפר את פרנסתם של הפלסטינים, ולא את הריבונות הפוליטית שלהם.

"מדינה פלסטינית היא לא מה שעל השולחן", אמר בכיר המעורב בשיחות, בהתייחסו ליוזמת השלום הערבית. אף על פי כן, הסעודים "לא מתכוונים לצאת ולהכריז בפומבי שזה לא רלוונטי יותר".

פקיד פלסטיני בכיר הודה שסעודיה מוכנה להניח בצד את נוסחת יוזמת השלום הערבית, ותקדם נורמליזציה עם ישראל לפני הקמת מדינה פלסטינית. "הסעודים הבהירו לנו שהם לא ינטשו את העניין הפלסטיני, אבל זה נכון שמה שנדון כוללים אלמנטים שהם פחות ממדינה. אנחנו מדברים על נתיב להגיע לשם", אמר הבכיר הפלסטיני.

"הסעודים דואגים לפלסטינים, ולא ימכרו אותם, אבל יש להם גם אינטרסים משלהם שאותם הם מחפשים לקדם וזה אומר להעמיד דרישות ריאליות", אמר דיפלומט בכיר במפרץ.

 

סעודיה ארצות הברית מוחמד בן סלמאן נורמליזציה פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד