י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

בדרך לקלפי: מפת המפלגות המתמודדות לכנסת ה-20

בליכוד נערכים לאפשרות של חזרת גדעון סער, בוז'י מקווה לצירופה של לבני, ליברמן מתקשה להתמודד עם הקדמת הבחירות, ש"ס תנסה לרשום הישג למרות פטירת מרן, יהדות התורה עוד לא נעולה על זהות הרשימה, לבנט מחכות בעיות של 'שלום בית' ולפיד מחפש שוב לצמוח על גבם של החרדים • הכירו את המתמודדות העיקריות בבחירות 2015

צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

מדינת ישראל הולכת לקלפי, ב-17 למרץ יצעדו מיליוני אזרחים לתיבה הכחולה כשמעטפה בידיהם, ישימו את פתק המפלגה הנבחרת עבורם ויקבעו את גורלה של ישראל לשנים הקרובות.

ימין או שמאל, שלום וביטחון או סוציאליזם וכלכלה, שנאת חרדים או מפלגות שומרות דת, כל אלה יוכרעו במערכה הקרובה וישפיעו על גורלם של אזרחי ישראל.

לקראת מסע בחירות רווי מתחים והאשמות, יצא 'בחדרי חרדים' להעריך את מצבן של המפלגות הגדולות בהתמודדות לכנסת ה-20.

הליכוד
הנהלת מפלגת הליכוד עדיין לא קיבלה החלטה כיצד יתקיים ההליך של הצבעה בפריימריז לרשימת הליכוד לכנסת ה-20. יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין, אמר בשבוע שעבר בתדרוך לכלי התקשורת: "הליכוד היא המפלגה הדמוקרטית ביותר שיש, היא מקיימת הליך בחירה דמוקרטי - בניגוד ליש עתיד המתנהגת כמפלגתו של מנהיג צפון קוריאה".

ההערכה היא ש-15 המקומות הראשונים משוריינים לרשימה הארצית ומהמקום ה-16 ייכנסו נציגי המחוזות, צעירים ועולים. כמו כן, נתניהו מבקש שלושה שריונים בכל עשירייה לפי החלטתו. המסקנה המתבקשת היא שחמישה חברי כנסת המכהנים כיום בכנסת ה-19 לא יכהנו בכנסת ה-20.

הליכוד נכנס למערכת בחירות לאחר קדנציה בת שנתיים, בה נרשמו לא מעט חריקות פנים ליכודיות, והזכורה לכולן היא המתיחות סביב מועמדותו של נשיא המדינה רובי ריבלין, וכמובן פרישתו הדרמטית של אחד האנשים החזקים במפלגת השלטון - גדעון סער - במהלכה מתח ביקורת חריפה כנגד ראש הממשלה נתניהו (נכון לשעת כתיבת השורות, סער מקבלת פניות לחזור ולהתמודד על ראשות המפלגה, אך הוא טרם השיב להן).

למרות הכל, הסקרים מחמיאים לליכוד. מפלגת השלטון נעה סביב ציר ה-20 מנדטים ומעלה (יותר ממספר הח"כים שיש כיום לליכוד בכנסת) אולם ראוי לציין כי הסקרים יקבלו משמעות חזקה יותר ככל שיתקרב מועד הבחירות ויתברר אם המפלגה צומחת או מאבדת גובה.

הפריימריז לראשות הליכוד ייערכו ביום י"ג טבת תשע"ה, 4 בינואר 2015. מלבד נתניהו הודיעו כבר חברי הכנסת משה פייגלין ודני דנון על התמודדות לראשות הליכוד. אולם ההערכות כי פייגלין עשוי למצוא עצמו נדחק מעבר למקום ה-15 ברשימה הארצית - מה שהופך אותו למועמד לא רלוונטי.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

הבית היהודי
נפתלי בנט ומפלגתו הם המרוויחים הגדולים ביותר מהקדמת הבחירות. בנט הפך להיות אחד האנשים הפופולאריים ביותר בפוליטיקה הישראלית, ובחודשים האחרונים הסקרים מחמיאים מאוד למפלגה ולעומד בראשה. על פי הסקרים, הבית היהודי עשויה להגדיל את כוחה מ-12 מנדטים ל-16 מנדטים, כאשר סקרים רבים נותנים למפלגה גם 17 מנדטים.

אלא שלצד החגיגה והנחת מבחוץ, שלום הבית בתוך המפלגה נמצא במבחן. האחדות בין חלקי המפלגה הבית היהודי – מפד"ל והאיחוד הלאומי - תקומה, כבר לא מה שהייתה. שר השיכון אורי אריאל איים להתפצל במידה ולא יקבל שריון ל-6 הח"כים המכהנים של האיחוד הלאומי, ולאחר מו"מ הסכים להתפשר על 5 מקומות ב15 המקומות הראשונים ברשימה.

בנט מצידו מוכן לשריין לאורי אריאל את המקום ה-2 בלבד ודורש כי האחרים יתמודדו בפריימריז הוגן. ראוי לציין שסגן השר הרב אלי בן דהן וח"כ זבולון כלפה נחשבים כמקורבי השר נפתלי בנט - למרות שהם חברי האיחוד הלאומי.

הפריימריז לראשות הבית היהודי ייערכו ביום י"ד טבת תשע"ה, 5 בינואר 2015.

צלם:אהרן ברוך ליבוביץ צילום: צלם:אהרן ברוך ליבוביץ
צלם:אהרן ברוך ליבוביץ

ש"ס
התנועה הקדושה עברה במהלך הקדנציה האחרונה מספר טלטלות: ראשית היא איבדה את מנהיג התנועה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, שקשה לחשוב שההצלחה שרשומה על שמו תשוחזר כימי קדם - בהם מרן היה חורש את הארץ מדן ועד אילת ובמקביל נערכו עצרות שגולת הכותרת שלהן הייתה מרן.

פירוק השלישיה והפיכתו של אריה דרעי ליו"ר התנועה פירנסו את כלי התקשורת בלא מעט כותרות. ח"כ אלי ישי לא ישר קו עם אריה דרעי, ואולי שאלת הפילוג פחות רלוונטית, אבל האפשרות של ריצה נפרדת עם גורמים נוספים - לא נשללה סופית על ידי ישי.

פרישתו של אריאל אטיאס לא גרמה לזעזוע, שכן לאיש לא היה כל כוח פוליטי עצמאי ואנשי השטח לא הכירו אותו. פרישתו לא הותירה חלל ומתברר כי ח"כ יואב בן צור שנכנס במקומו לכנסת הוא אחד מאנשי השטח היותר בולטים של ש"ס.

מה שיכול לקרב את שלב הפיצוץ בתוך שס, הוא מהלך להחלפת המיקום של חברי הכנסת המכהנים כיום. מהלך שלא יעבור בשתיקה, כפי שאומרים לנו מספר חברי כנסת. דרעי לעומת זאת אמר בשבוע שעבר (ב) בישיבת סיעה כי יפעל בכל כוחו שהחברים יישארו ברשימה. דרעי רק לא ציין באיזה מיקום ברשימה.

לסיום, רוב הסקרים שהתפרסמו בחודשים האחרונים לא נותנים למפלגה יותר מ-7 מנדטים - למעט מספר סקרים שהעניקו לה מספר גבוה יותר. האמת שתנועת שס בכל מערכת בחירות הפתיעה בסופו של יום את הסוקרים, והשאלה המרכזית האם גם הפעם האפקט יפעל.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

יהדות התורה
מפלגה נוספת שיכולה לחייך כל הדרך אל הקלפי היא יהדות התורה המאוחדת והשבת. חברי הכנסת של המפלגה מגיעים לבחירות עם הרבה מצב רוח, לאחר שנתיים של סבל אופוזיציוני, בו כמעט חוץ ממלחמת בלימה לא הצליחו להשיג דבר. חברי הכנסת הנמרצים שבהם המתינו יום יום להחלפת הממשלה.

הסקרים מחמיאים מאוד ליהדות התורה, וברובם המפלגה רושמת עליה של מנדט, לעומת 7 כיום. נתון זה מכניס את המערכת הפוליטית הפנים אשכנזית לדיון בשאלת המקום השמיני ברשימה, שנראה ריאלי.

גם הפלג הליטאי המכונה 'בני תורה' צפוי לנהל מערכה מול דגל התורה, תוך שהוא מציג את רשימת ההיישגים מהרשויות המקומיות. אך ההערכה שגם הפעם ליצמן ימשמש כמתווך מטעם 'האו"ם', יוביל את הפשרה וימנע את הפילוג הצפוי. חשוב לזכור את דבריו של בכיר בדגל התורה, שאמר השבוע כי אין סיכוי שתהיה דריסת רגל במפלגה לאנשים שכל מטרתם להתנגח בגדולי ישראל.

ח"כ מאיר פרוש עשוי להוות גורם משמעותי לגידול בכוחה של המפלגה, בשל קשריו האדוקים עם חסידות חב"ד. שנתח גדול מבניה הצביעו עבור מפלגות ימין שונות בפעם שעברה, וחלקם צפוי לעבור ולהצביע יהדות התורה. פרוש יוביל את המטה הכלל חסידי.

דיון נוסף ופתוח עדיין היא שאלת החלפתם של ח"כ ישראל אייכלר מטעם בעלזא וח"כ מנחם אליעזר מוזס מטעם ויז'ניץ. גם שאלת התפקידים השונים טרם הוכרעה, והיא כוללת הן בחירת סדר עדיפויות בין דגל התורה לאגודת ישראל, והן בתוך דגל התורה בין ח"כ משה גפני לח"כ יעקב אשר.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

ישראל ביתנו
המפלגה היחידה כמעט בה אין מורדים היא ישראל ביתנו,.שעברה קדנציה מרובת טלטלות, עד לפרידתה מהשותפות עם סיעת הליכוד - עימה רצה בבחירות לכנסת ה-19.

לפחות חבר כנסת אחד יישלח לביתו ברשימה הבאה. כזכור, המפלגה התחילה את הקדנציה עם 11 מנדטים ברשימה משותפת עם הליכוד. עוד שני ח"כים נכנסו עם פרישתם של של כרמל שאמה שהחליף את הנשיא הנבחר ריבלין ופרש לאחר חודשיים בכנסת לטובה תפקיד יוקרתי באחד הארגונים היהודים בצרפת, ובמקומו נכנס אלכס מילר מקורבו של ליברמן. כמו גם לאחר פרישתו של גדעון סער, נכנס במקומו איש ישראל ביתנו ליון ליטינצקי. את הרשימה בוחר ומרכיב יו"ר המפלגה.

ליברמן מגיע לבחירות האלו לא מוכן במיוחד וגם הסקרים לא מחייכים אליו, אם היה יכול היה דוחה את המערכה הנוכחית. ליברמן גם תיקן כלל חדש במפלגה לקראת הקואליציה הבא - שרים שיכהנו בממשלה יחויבו לפרוש מהכנסת לטובת המועמדים הבאים בתור ברשימה, במה שמוכר כחוק השבדי. לדברי ח"כ במפלגה, הסיבה לכך היא בשל המצב שנוצר בכנסת ה-19, ובו מתוך 11 ח"כים כיהנו 5 שרים וסגן שר, מצב שיצר עומס של עבודה פרלמנטרית על יתר חברי הסיעה.

ח"כ נוסף במפלגה התייחס לפרסומים על החרמת החרדים על ידי ליברמן ואמר: "אין אצל ליברמן חשבון של נקמנות עם החרדים. אולי יחשבו פעמיים אם לעשות איתם עסקים, אבל אין חרם. בקדנציה הנוכחית ליברמן לא רצה שהחרדים יכנסו לקואליציה, זאת לאחר שהממשלה הנוכחית קמה על קווים שלא יתתאימו להם, לכן הוא אמר שאין חרדים בממשלה הנןכחית, אבל בממשלה הבא אני לא רואה שום בעיה עם החרדים". לדבריו, "רק עם החרדים אפשר לעבוד טוב בכנסת. מילה זו מילה. לעומת יש עתיד שמסכמים דברים ולמחרת כאילו לא סיכמו".

העבודה
מפלגת העבודה באה לבחירות כאשר היא כבר לא המפלגה הגדולה באופוזיציה, יש עתיד שהגיעה לראשונה לספסלים האחוריים בכנסת גברה עליה..

למרות זאת, יו"ר המפלגה יצחק בוז'י הרצוג צועק על כל במה ולתוך כל מיקרופון פתוח שהוא יהיה ראש הממשלה הבא. בוז'י אימץ בימים האחרונים את הסלנג של או ביבי או בוז'י. או הליכוד או העבודה. אבל מי שעוקב אחרי הסקרים האחרונים לא רואה אפילו נס שיכול לגרום לחלומו להתממש.

מפלגת העבודה לא תערוך פריימריז ליו"ר המפלגה, מכיוון שזה כבר נבחר לפני שנה, לפיכך יבחרו חברי המפלגה רק את רשימת המועמדים לכנסת ב-18 לינואר.

ביממה האחרונה נשמעו דיבורים על שילובה של 'התנועה' עם ציפי לבני ברשימת העבודה. על פי סקר גלובס משבוע שעבר מדובר במהלך שיתן זינוק משמעותי למפלגה ויציב אותה כיריבה שווה לליכוד.

צלם:פלאש 90צילום: צלם:פלאש 90
צלם:פלאש 90

יש עתיד
המפלגה שהייתה הדומיננטית ביותר בממשלה האחרונה, מגיעה לבחירות הללו עם אפס הישגים, בלי מע"מ אפס ועם אפס תפקידים של ממש, כאשר יו"ר המפלגה ושר האוצר המפוטר יאיר לפיד לא נטל לידיו אפילו את ראשות האופוזיציה.

לפיד מנסה גם הפעם לגרור את מערכת הבחירות לנושא החרדים, בכדי לחפות על ההישגים שלא הצליח להביא לבוחריו ועל הצניחה הדרסטית במצב הכלכלי. הסרים מתרשמים מכך פחות ומעניקים למפלגה כמחצית ממספר המנדטים שיש לה כיום.

עם זאת, אסור להספיד את לפיד, שגם חודשים אחדים לפני הבחירות האחרונות עמד על סכום זהה של מנדטים, והצליח לזנק ברגע האחרון.

את רשימת המועמדים של המפלגה קובע באופן דמוקרטי לחלוטין ובמעמד איש אחד היו"ר לפיד, והוא צפוי לרענן מעט את הרשימה בכוכבים חדשים, בניסיון למשוך מחדש את אהדת הקהל.
העבודה שס הליכוד יהדות התורה יש עתיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד