כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
חשוב להיבדק

כ-90% מהאנשים הנחשבים כאלרגים לפניצילין, אינם באמת אלרגיים

עובדות חשובות ואף מצילות חיים על אלרגיה לאנטיביוטיקה מסוג פנצילין. חשוב מאד שכל מי שנחשב אלרגי לפניצילין, יעבור הערכה על ידי מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: unsplash

לרגל 'יום הפניצילין' בעולם, שחל מחר (28 בספטמבר), עובדות חשובות ואף מצילות חיים על אלרגיה לאנטיביוטיקה מסוג פנצילין - מטעם האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית

את המידע ריכזה פרופ' רונית קונפינו מהמרכז הרפואי מאיר, חברת האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית:

ביום 28 בספטמבר 1928 גילה אלכסנדר פלמינג, רופא וביוכימאי את האנטיביוטיקה מסוג פניצילין. יום זה מצוין מדי שנה כיום הפניצילין, ונועד לעורר מודעות לאלרגיה לפניצילין.

תגובות אלרגיות לתרופות נגרמות על ידי מרכיבים שונים של מערכת החיסון ומתבטאות במגוון תופעות: החל מפריחה בלבד, וכלה בתגובה אנפילקטית (תגובה מהירה של מערכת החיסון, במהלכה משתחרר היסטמין מהרקמות וגורם לתסמינים קשים - מקומיים או מפושטים).

כ-15% - 10% מהאנשים באוכלוסייה הכללית אלרגיים לתרופה אחת או יותר. התרופה השכיחה ביותר, המדווחת ע"י המטופלים כגורמת לתגובות אלרגיות היא: פניצילין.

תגובות אלרגיות לפניצילין יכולות להתבטא במגוון צורות:

1. תפרחת עדינה תוך כדי טיפול - זו התגובה השכיחה ביותר ומדובר בתגובה אלרגית קלה. אלרגיה מסוג זה דועכת עם הזמן, כלומר בחלוף כ-5 שנים מהאירוע, יוכל המטופל בדרך כלל לחזור ולקבל פניצילין, בלי לחוות תגובה לא רצויה.

2. תגובה אלרגית מיידית. זו תגובה נדירה יחסית. גם סוג אלרגיה זה דועך עם הזמן

3. תגובות קשות ונדירות, שמערבות מספר מערכות גוף.

קיים פער משמעותי בין הדיווח מהמטופל, לבין קיומה האמיתי של אלרגיה לתרופה זו.

למה חשוב לזהות מתי מדובר באמת באלרגיה? אנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילין חיונית לטיפול במגוון זיהומים שכיחים. למטופל עם אלרגיה לפניצילין יהיה צורך לתת תרופות אנטיביוטיות חלופיות במקרים של זיהומים מסוגים אלה.

הבעיה היא ששימוש בתרופות חלופיות מלווה בהיקף רחב יותר של תופעות לוואי (בהשוואה לפניצילין), מלווה ביותר סיבוכים במהלך אשפוז, ואפילו בעלייה בתמותה.

בשל סיכונים אלו, ועל רקע הפער הגדול שבין הדיווח על אלרגיה לפניצילין ובין קיום אלרגיה אמיתית, יש כיום מאמץ עולמי לעשות Delabeling הורדת תיוג האלרגיה לפניצילין.

לפיכך, חשוב מאד שכל מי שנחשב אלרגי לפניצילין, יעבור הערכה על ידי מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית. במסגרת הערכה כזו, יתבקש המטופל לפרט עד כמה שניתן לגבי אופי התגובה שהייתה, והזמן שחלף מאז.

בהתאם לכך, יקבע האלרגולוג את המשך הבירור, תבחיני עור לפניצילין, או בדיקת תגר (חשיפה הדרגתית לפניצילין בהשגחה).

בדרך כלל, בסיום תהליך זה, ניתן יהיה למחוק את תיוג האלרגיה, ולחזור להשתמש בתרופות ממשפחת הפניצילין - שהן פשוטות, יעילות, ועם מיעוט תופעות לוואי.

תרופות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד