ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
למנוע עגמת נפש

משרד החקלאות אוסר להכניס לארץ ארבעת המינים

כדי להגן על החקלאות הישראלית משרד החקלאות מבהיר: אסור להכניס לישראל סטים של ארבעת המינים ממדינות זרות. הסיבה: חשש לחדירת מזיקים שייפגעו בחקלאות המקומית. הכנסת תוצרת חקלאית ללא אישור מהווה עבירה על החוק. במקביל, מוביל המשרד את קמפיין "טרול בטרולי" נגד הכנסת תוצרת צמחית מחו"ל לארץ

משרד החקלאות אוסר להכניס לארץ ארבעת המינים
נטילת ד' מינים צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ההכנות לחגי תשרי כבר בעיצומן, ונמל התעופה בן גוריון כבר הפך למוקד גדוש ועמוס בנוסעים ובכבודות. כמדי שנה, בסמוך לחגי תשרי ובמהלכם, השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות מתגברים את כוחותיהם בביקורת הגבולות, לנוכח העלייה במספר הניסיונות של אנשים פרטיים וסוחרים להכניס לישראל את "ארבעת המינים" אשר עלולים להיות נגועים במזיקים שונים.

השנה, בעקבות עלייה במספר ההברחות, מוביל המשרד במקביל גם קמפיין ייעודי להסברה תחת הכותרת "תוודאו שאין לכם טרול בטרולי". על פי חוק הגנת הצומח, ובכדי למנוע מעבר של מזיקים בין מדינות, חל איסור על הכנסת פירות וירקות במעברי הגבול לתוך שטח מדינת ישראל. עם זאת, קיימת החרגה לפיה כל נוסע רשאי להכניס לישראל אתרוג אחד בלבד. שאר המינים לא ניתנים להכנסה לישראל מחשש כי הם נגועים במזיקים העלולים לפגוע בחקלאות המקומית, ולכן יוחרמו בכניסה לארץ.

למרות זאת, במטרה להקל על הנוסעים השבים לארץ שהביאו עימם ארבעת המינים ממדינות זרות, מפקחי משרד החקלאות יעניקו, ללא עלות, לנוסעים סט אישי "תוצרת הארץ" (תמורת הסט שהוחרם), הכולל הדס, ערבה ולולב, כאשר את האתרוג כאמור ניתן להכניס לישראל.

משרד החקלאות מתמודד בחודשים האחרונים עם מגמת עלייה במקרי הברחות של תוצרת צמחית אל תוך ישראל. כך, על פי נתוני השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד, מתחילת שנת 2023 נתפסו בנתב"ג יותר מ-1000 נוסעים שבכבודתם נמצא חומר צמחי מסוגים שונים האסור בכניסה לארץ. סך התוצרת הצמחית שנתפסה והועברה להשמדה עומדת על כ-4 טון, ומגלמת עלייה של כ-100% ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה (2022), בין היתר: פירות, ירקות, זרעי פרחים וחלקי עצים. מתוך שאיפה להעלאת המודעות בקרב הציבור לנושא חשוב זה, מוביל המשרד קמפיין חוצה-פלטפורמות בנושא אי-הכנסת תוצרת צמחית לישראל תחת הכותרת "תוודאו שאין לכם טרול בטרולי".

הקמפיין, שמדגיש את הסיכונים הכרוכים בהכנסת תוצרת צמחית באופן לא-מפוקח וללא אישור מהגורמים הרלוונטיים, הופץ הן בתקשורת המסורתית, הן ברשתות החברתיות והן באמצעות שילוט ברחבי נמל התעופה בן גוריון.
חשוב לזכור, כל ניסיון העברה של תוצרת חקלאית לגבולות מדינת ישראל ללא אישור של השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות מהווה עבירה על החוק. משרד החקלאות קבע מדיניות זו מכיוון שכאשר תוצרת חקלאית מוכנסת לתוך גבולות מדינת ישראל באופן שלא נבדק על ידי השירותים להגנת הצומח ולביקורת, הדבר עלול להוביל לכניסת מזיקים שאינם קיימים בישראל.

מזיקים אלו עלולים לפגוע בגידולים המקומיים ובכך לגרום לנזק בלתי הפיך לחקלאות ואף להביא לכדי הכחדת ענפי חקלאות שלמים. יתרה מכך, מדינת ישראל מייצאת תוצרת חקלאית למדינות רבות, כגון: אירופה, המזרח הרחוק, רוסיה וארה"ב. לכן, מלבד הסכנה המידית לחקלאות בישראל הדבר עלול לפגוע בענף הייצוא ובכלכלת המדינה.

התהליך שמתרחש כאשר יבואן או אזרח מבקש להכניס תוצרת חקלאית ממדינה זרה כולל עריכת בדיקות על ידי השירותים להגנת הצומח ולביקורת כדי לוודא שהתוצרת עומדת בדרישות הייבוא. חשוב לזכור, המזיקים עשויים להסתתר בתוך התוצרת ולא תמיד ניתן לראותם. גם חרק זעיר החבוי בתוך לולב, הדס או ערבה עשוי לגרום להתבססות של מין חדש של חרק או מזיק ובסופו של דבר לפגוע קשות בענפי החקלאות המקומיים.

שלומית ציוני, מנהלת השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות: "אנחנו קוראים לאזרחי ישראל לסייע בשמירה על החקלאות הישראלית ולמנוע מצב שעלול לסכן את התוצרת המקומית. בהכנסת פירות, ירקות, זרעים, שתילי פרחים וכן ארבעת המינים שלא אושרו על ידי השירותים להגנת הצומח ולביקורת טמונים סיכונים כבדים כמו מחלות ומזיקים שעלולים להיכנס לארץ יחד עם התוצרת. ברוב המקרים, המזיקים יהיו סמויים לעין, אך עשויים לגרום לנזק בלתי הפיך לגידולים חקלאיים, צמחים ושטחי נוי. נשמור יחד על חג סוכות שמח ובטוח לחקלאות הישראלית".

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד