י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
זאת לא פרובוקציה

אחרי מאורעות האימה ביום הכיפורים, הצעד של בן גביר מוצדק

קריאתו של בן גביר לערוך תפילת ערבית ברחוב דיזינגוף בתל אביב עלולה להיתפס כפרובוקציה, אבל אחרי המאורעות הקשים ביום הכיפורים יש חובה להזכיר לעם ישראל: תפילה במדינה יהודית היא דבר לגיטימי // דעה

אחרי מאורעות האימה ביום הכיפורים, הצעד של בן גביר מוצדק
איתמר בן גביר צילום: Chaim Goldberg/Flash90

אינני נמנה על תומכיו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ופעמים רבות אני מתנגד לצעדיו - בייחוד לעלייתו להר הבית - אך קריאתו לערוך מחר (חמישי) תפילת ערבית בכיכר דיזינגוף בתל אביב מוצדקת וחשובה.

לאחר ההודעה של בן גביר על קיום התפילה, מיהרו חברים בקואליציה, כולל יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', להתנער מהצעד ולבקש ממנו לסגת. לחלקם, בטח לסמוטריץ' מאוד נוח לעמוד בצד ולהבליט את בן גביר כפרובוקטור המרכזי ובכך להרוויח נקודות על גבו ואולי אף לזכות בליטוף מהתקשורת. אז אנחנו כאן כדי להזכיר שסמוטריץ' הוא זה שאחראי על שורת מחדלים שפגעו לא מעט בקואליציה ובראשם קריאתו הכפולה לשרוף כפר ערבי.

בניגוד לאותה קריאה איומה, עריכת תפילה ציבורית במקום בו התרחשו הפרעות ביום הכיפורים במסגרתם חילונים קיצונים ומוסתים פוצצו באלימות תפילה ביום הקדוש ביותר בשנה, היא תשובה ראויה ותיקון עוול עצום. על החילונים לקבל זאת בהכנעה ובכך לכפר ולו במעט על התנהגותם האנטי-פלורליסטית בעליל.

דעתי היא שבמדינה הטרוגנית חשוב שכל קבוצה תתחשב ברעותה ויש צורך להגיע להסכמות במקום להיכנס למאבקים. אך האירוע שהתרחש ביום כיפור הוא שובר שוויון ובלתי נתפס וככזה הוא מחייב תגובה מיידית ומאזנת.

רבים בשמאל אומרים כי לו היו רוצים לקיים בערים החרדיות מצעדים שרוח היהדות אינה נוחה מהם, לא היו מאפשרים להם, אז מדוע אם כך הם צריכים לאפשר תפילה (בהפרדה מינימלית) בעיר שנחשבת חילונית? אז לא, אין כל השוואה בין ערכים ליברליים בני עשרות שנים לבין תפילה יהודית ביום הכיפורים שמלווה את עם ישראל מזה אלפי שנים. 

מדינת ישראל היא קודם כל מדינה יהודית וככזאת, ערך התפילה הוא בעל חשיבות עליונה, קודם לשאר הערכים - חשובים ככל שיהיו בעיני ציבורים שונים. ללא הבסיס היהודי אין לעם ישראל שום זכות קיום במדינת הזאת. אם נשכח את זה ונאבד את האמונה שהיהדות היא מרכיב מרכזי בזכותנו כאן, פשוט לא נהיה כאן יותר.

יום הכיפורים איתמר בן גביר תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד