ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

מתח בחסידויות: האם אייכלר ומוזס יוחלפו? • הכירו את מועמדי ויז'ניץ ובעלזא

המירוץ לכיסא: חברי הכנסת מוזס ואייכלר מסיימים כהונה שניה ושלישית בהתאמה, ובחסידויות בעלזא וויז'ניץ מתלבטים האם להחליפם • בבעלזא מתלבטים בין הדור הוותיק לדור הצעיר • בין השמות שעלו: הלברשטאם מירושלים, ובר מאשדוד ודירנפלד מבית שמש • השטח בוער גם בויז'ניץ - טסלר מאשדוד, כץ מאלעד או רוזנשטיין מירושלים? • בחדרי חרדים משרטט את מפת השמות המלאה

מוזס ואייכלר האם מקומם מובטח?. צילום: פלאש 90
מוזס ואייכלר האם מקומם מובטח?. צילום: פלאש 90

הבחירות לכנסת ה-20: בעוד ראשי המפלגות הגדולות נערכים לפריימריז ולשיריונים - ביהדות התורה גובר המתח: האם הרשימה תישאר כפי שהייתה בכנסת הקודמת או שנזכה לפנים חדשות - בעיקר בנציגי חסידויות ויז'ניץ ובעלזא.

נציגי החצרות כיום הם יו"ר סיעת יהדות התורה חה"כ מנחם אליעזר מוזס (ויז'ניץ) וחה"כ ישראל אייכלר (בעלזא), מוזס מכהן כבר שתי קדנציות ברציפות, ואייכלר משלים שלש קדנציות.

ביממה האחרונה בורסת השמות ברחוב החרדי סוערת, מי הם הנציגים שעתידים להחליף את השניים. כמובן שהכל נתון להכרעת האדמו"רים אותם הם מייצגים, אך היזרה גועשת, והרחש בחש הולך וגובר.

הלברשטאם, דירנפלד, ובר ואייכלר. צילום: הלברשטאם, דירנפלד, ובר ואייכלר.
הלברשטאם, דירנפלד, ובר ואייכלר.

הלברשטאם מירושלים, ובר מאשדוד או דירנפלד מבית שמש
בחסידות בעלזא אומרים כי ההתלבטות היא האם לתת את המקום לעסקנים וותיקים או שמא לדור הצעיר יותר, גורמים בחסידות בעלזא עמם שוחחנו מסרבים לתת פרטים וממלאים פיהם מים בכל הנוגע לשמות שעולים, ואומרים: "הכל נתון להחלטת מר"ש".

הנציג הראשון ששמו עלה להחליף את אייכלר הוא מיכל הלברשטאם, המשמש כנציג החסידות בעיירית ירושלים מאז הבחירות המקומיות האחרונות. הלברשטאם, שועל פוליטי ותיק, הוכיח את עצמו במסדרונות כיכר ספרא בהישגים רבים, וזכור למבוגרים יותר כמי שחתם בשנת תשמ"ט על ההסכם ההיסטורי בין חסידות בעלזא ל'דגל התורה' דאז, שרצה בשם 'עץ'.

עסקן ותיק נוסף ששמו עלה הוא אפרים ובר, חבר מועצת עיריית אשדוד. מי שהביא הישגים מרשימים לקהילה של החסידות באשדוד, שיש שיאמרו שעקפה את הקריה בירושלים, מבחינת מספר חסידי בעלזא המתגוררים בעיר.

עסקן נוסף וצעיר דווקא, הוא מרדכי דירנפלד, נציג החסידות בעיר בית שמש שרץ תחת "אגודת ישראל" בבחירות המקומיות, ומכהן כבר קדנציה שניה במועצת העיר. לדירנפלד נזקפת הקמת המוסדות המפוארים בעיר.

כץ, טסלר, רוזנשטיין ומוזס. צילום: כץ, טסלר, רוזנשטיין ומוזס.
כץ, טסלר, רוזנשטיין ומוזס.

טסלר מאשדוד, כץ מאלעד או רוזנשטיין מירושלים
ובחסידות ויז'ניץ גם גוברים הדיבורים סביב החלפתו של מנחם אליעזר מוזס. הפרשן הפוליטי אבי בלום בטורו ב'קו עיתונות' המתפרסם ב'בחדרי חרדים' כתב הבוקר (ד') על כך שמוזס שומע לחשושים על החלפתו בעסקן צעיר ששמו עומד על הפרק, הוא יעקב טסלר - נציג החסידות בעיריית אשדוד. שמו של טסלר הולך לפניו כאחד מפרחי העסקנים הנמרצים של החסידות גם בעירייה באשדוד וגם בעיתון 'המודיע'.

שם נוסף שעולה הוא שמו של חיים מאיר כץ, חבר מועצת עיריית אלעד יו"ר אגודת ישראל ומנכ"ל המוסדות בעיר, שהצעיד את המוסדות בתנופה גדולה בשנים האחרונות. כץ נהנה מהיותו בנו של המשב"ק המפורסם והמיתולוגי הערש'ל כץ. בעבר זכה כץ הצעיר לנזיפה מבית האדמו"ר בעקבות ראיון שהעניק, אך מאז מעמדו התייצב שוב ונותר איתן כבעבר.

בויז'ניץ מדברים גם על אפשרות ששלמה רוזנשטיין, חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם החסידות ועסקן בכיר בפני עצמו ומראשי ארגון 'דרשו', יקבל קידום וישמש כמועמדה של החסידות מטעם אגודת ישראל לכנסת הבאה.

כך או כך, בשתי החצרות עדיין לא גמלה ההחלטה, וסביר להניח שהדיונים יימשכו עד להגשת הרשימות בי"ב שבט, אז יכריעו האדמו"רים ברח' דובר שלום בירושלים, ובתורת חיים בבני ברק האם להחליף את הנציגים או להותירם על כנם כמו ליצמן בגור, ופרוש כנציג שלומי אמונים.
אייכלר מוזס ויזניץ בעלזא קדנציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד