כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
אי ודאות

סקירה: הביצועים החלשים של הבורסה המקומית והמדד המעניין שזינק ב-42%

הבורסה מפרסמת סקירה של המגמות העיקריות בתשעת החודשים האחרונים | כמה כסף העביר הציבור לקרנות כספיות? ואיזה מדד עלה ב-42 אחוזים מתחילת השנה? | הסקירה המלאה

סקירה: הביצועים החלשים של הבורסה המקומית והמדד המעניין שזינק ב-42%
הבורסה צילום: Nati Shohat/Flash90

בדו"ח מיוחד שפורסם תחת הכותרת "הבורסה לני"יע מסכמת את ינואר-ספטמבר שנת 2023" נסקרות המגמות העיקריות במסחר בבורסה הישראלית.
ראשית מובהר כי "המסחר בבורסה בת"א בינואר-ספטמבר 2023 הושפע מהמשך העלאת הריבית במשק על מנת לרסן את האינפלציה, זאת בדומה למגמה הכלל עולמית, והושפע בעיקר מאי הודאות לגבי הרפורמה המשפטית".

המסחר במניות בתל-אביב הסתכם בעלייה מתונה במדדי המניות המובילים, תוך תנודתיות, והתאפיין במחזורי מסחר נמוכים לעומת השנה הקודמת.
מדדי ת"א-35 ות"א-90 עלו בכ-2%-3%, כל אחד, לעומת עלייה של כ-9% במדד MSCI העולמי. מגמה מעורבת אפיינה את המדדים הענפיים. מדד ת"א-נפט וגז בלט לחיוב, והוביל בעלייה של כ-42% מתחילת השנה.
מחזור המסחר היומי במניות הסתכם בכ-2 מיליארד שקל בינואר-ספטמבר 2023– נמוך בכ-12% מהמחזור הממוצע בשנת 2022.

הגיוסים בשוק המניות רשמו ירידה חדה בינואר-ספטמבר 2023 והסתכמו בכ-7.2 מיליארד שקל, ירידה של כ-65% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
חברה אחת ביצעה השנה הנפקה ראשונית (IPO) - חברת האנרגיה המתחדשת "זפירוס", שתי חברות נרשמו ברישום כפול ("אונדס" ו"סיאון") ושתי חברות פוצלו מחברה בורסאית ("נתנאל מניבים" ו"פז בית זיקוק אשדוד"). בנוסף, הוכנסה פעילות חדשה לחברה נסחרת – חברת הבנייה "ריי טי.אל.וי. נדל"ן" התמזגה עם חברת המעטפת "אינטליקנה".

כמו כן, ישנה התייחסות לגבי שווי אחזקות הציבור בקרנות הסל והחוץ בסוף ספטמבר 2023 שהסתכם בכ-120 מיליארד שקל, גבוה בכ-22.3 מיליארד שקל לעומת השווי בתחילת השנה. עיקר העלייה נובעת מרכישות הציבור של קרנות על מדד S&P 500 וכן מעליית מדדי המניות הבינלאומיים.

מגמה נוספת היא שהציבור משך כספים מהקרנות הפתוחות המשקיעות במניות ובאג"ח בתל-אביב – בסכום של כ-25.2 מיליארד שקל, והזרים לקרנות הכספיות כ-41 מיליארד שקל, ולקרנות הסל והקרנות הפתוחות המשקיעות בחו"ל כ-16.2 מיליארד שקל.

בעקבות הביקוש הגובר לקרנות הכספיות על רקע העלאת הריבית במשק, הגביר בנק ישראל את מכירות המק"מ, ויתרות המק"מ שבידי הציבור הגיעו לשיא של כ-316 מיליארד שקל בסוף ספטמבר 2023, לעומת כ-209 מיליארד שקל בסוף שנת 2022.

חדשות בנק ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד