ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
פרויקט אדיר

רחפנים מיפו 150.000 קברי יהודים בעיר הפולנית

בית הקברות היהודי לודז' מתחיל בקטלוג ודיגיטציה של קברים הודות למענק ממשרד ראש ממשלת פולין והקרן למורשת התרבות המקומית. התוכניות דורשות תיעוד מפורט של 150,000 קברים, כולל כתובות, וקואורדינטות מיקום מדויקות

רחפנים מיפו 150.000 קברי יהודים בעיר הפולנית
מצבות בבית הקברות צילום: הקרן למורשת התרבות והקהילה היהודית של לודז'

הודות למענק של 1.6 מיליון זלוטי פולני ($372,000) מראש ממשלת פולין, וביוזמת הקרן למורשת התרבות והקהילה היהודית של לודז', בית הקברות היהודי בעיר יהפוך בקרוב למקור מידע רב ערך עבור חוקרים, חובבי היסטוריה, ומשפחות שקרוביהם קבורים שם. הפרויקט כולל יצירת תיעוד מורכב ומציאה של קברים קיימים רבים. העבודה תתבצע על ידי קבוצה מיוחדת של ארכיאולוגים וחוקרים תתבצע עד סוף השנה.

בית הקברות היהודי לודז' ברחוב בראקה הוא המתחם היהודי הגדול ביותר בפולין, המשתרע על פני 40 דונם. למרות משמעותה התרבותית וההיסטורית הרבה, קרקע היסטורית זו מעולם לא הוערכה טופוגרפית, ורשימת הקברים מעולם לא נוצרה. במהלך השנים ניסו עובדי הקהילה לארגן רשימת שמות הנפטרים, אך היא מעולם לא הושלמה.

התוכניות דורשות תיעוד מפורט של 150,000 קברים, כולל כתובות, וקואורדינטות מיקום מדויקות. רחפנים המצוידים בסורקים מדויקים וטכנולוגיית GPS ישמשו למפות זאת.

לאחר השלמתו, מסד הנתונים הזה יהיה זמין באינטרנט, ויאפשר למשתמשים לבקר באופן וירטואלי בבית הקברות ולמצוא קברים בודדים. "המימון היה מכריע בהתמודדות עם האתגר של תיעוד ודיגיטליזציה של בית הקברות היהודי לודז' ברחוב בראקה", אמר יאן ז'ולטובסקי, יו"ר הקרן למורשת התרבות, שמשימתה בעשר השנים האחרונות הייתה להגן, להציל, ולקדם את המורשת הלאומית הפולנית, כולל מורשת יהודית בפולין.

היקף הפרויקט: איתור, פענוח ותיעוד כל הקברים דורש משאבים רבים: אנושיים וכספיים. "עד כה לא יכולנו לספק אותם בעצמנו", אמר יוזף וינינגר, נשיא הקהילה היהודית בלודז' שעד כה תחזק את בית הקברות ללא עזרה מספקת.

"אנו רוצים להביע את הערכתנו על תמיכת ראש ממשלת פולין בתמיכה וקידום משימתנו לשימור המורשת הייחודית של הקהילה היהודית של לודז' באמצעות מימון פרויקט שאפתני וחשוב זה", סיכם מר וינינגר.

מיכאל שודריך, רבה הראשי של פולין אמר: "הפרויקט הזה ייתן כבוד לכמה דורות של יהודי לודז' שחיו, יצרו, התפללו, בנו ומתו בעיר הזו, אנחנו לא יכולים לשנות את העבר אבל אנחנו יכולים לעשות יותר כדי לכבד את העבר אשר יביא עתיד טוב יותר לילדינו ולנכדינו".

הרב דוד שיחובסקי, רבה הראשי של לודז': "יש הרבה סיפורים שצריך לספר. אני מקווה שהפרויקט הזה יאפשר זאת ויעזור למשפחות רבות למצוא נחמה".

מלחמת העולם השניה פולין בית קברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד