י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

האח שהציל: הלך לעולמו נפתלי לאו-לביא ז"ל

הלך לעולמו בגיל 88, נפתלי לאו-לביא, אחיו של רבה של תל אביב הגרי"מ לאו • הציל אותו בתקופת מלחמת העולם השניה

נפתלי לאו-לביא ז"ל השבוע. צילום: שוקי לרר
נפתלי לאו-לביא ז"ל השבוע. צילום: שוקי לרר

ברוך דיין האמת: העיתונאי והדיפלומט נפתלי לאו-לביא ז"ל, אחיו של הגרי"מ לאו רבה של תל אביב הלך לעולמו בשבת, והוא בן 88 בפטירתו.

בשבוע האחרון השתתף למרות חולשתו, בשמחת נישואי נכד אחיו הגרי"מ, שנערכה ביום שלישי בבני ברק.

המנוח ז"ל נולד בשנת תרפ"ו בקרקוב שבפולין לאביו הרב משה חיים לאו זצ"ל, רבה של פיוטרקוב.

במהלך מלחמת העולם השנייה שהה בגטו פיוטרקוב, הגטו הראשון בפולין הכבושה. ולאחר מכן נשלח עם קבוצת פולנים לא יהודים למחנה אושוויץ, ולאחר מכן הצליח לברוח בתוך משאית מזון, וחזר לפיוטרקוב.

אביו ואחיו שמואל-יצחק גורשו יחד עם מרבית יהודי העיר למחנה ההשמדה טרבלינקה, שם נספו בי"א בחשוון התש"ג במהלך סלקציה, היה נפתלי לאו מיועד להישלח למחנה עבודה.

אמו הצמידה אליו את אחיו הקטן ישראל מאיר, שהיה צעיר ממנו ב-11 שנים, אולם היא עצמה לא ניצלה. נפתלי ואחיו נשלחו למחנה עבודה בעיר צ'נסטוחובה, משם הגיעו למחנה הריכוז בוכנוולד.

לאחר המלחמה עלה לישראל והתיישב ברמת גן, עבד כעיתונאי ב"הארץ" תחת השם נפתלי לביא. עם הזמן אימץ לעצמו את שם העט שלו לשמו הרשמי. בשנותיו האחרונות החזיר את שמו המקורי וצירף אותו לשמו הרשמי.

המנוח היה מקורב למשה דיין, ואף מונה לדובר משרד הביטחון. ‏כשנתמנה דיין לשר החוץ, צירף אותו לצוות משרדו. הוא השתתף במשלחת ישראל לוועידת קמפ דייוויד. ואף מונה לקונסול ישראל בניו יורק, ובשנת 1985 סיים כהונתו זו, ומונה למנכ"ל המגבית היהודית המאוחדת בישראל.‏

בשנותיו האחרונות כסגן יושב-ראש הנהלת איל"ר, הארגון היהודי העולמי המטפל בהשבת רכוש יהודי שאבד בשואה. הוא היה מרצה מבוקש בכינוסים ובפורומים העוסקים בנושא השואה.

היה חבר בחבר המנהלים של המרכז הרפואי שערי צדק. בשנת תשס"ג קיבל את אות יקיר ירושלים. בנו הוא הרב בני לאו, רב בית הכנסת רמב"ן בירושלים שבין השאר חקר את תפיסתו ההלכתית של הגר"ע יוסף זצ"ל.

הלוויתו תתקיים מחר (א') בשעה 15:30 בצהריים בהר המנוחות בירושלים שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.
לאו לביא נפתלי לוויה הרב לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד