כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
פרופ' ליהדות שמסדר את המחשבה

פרופיל מרתק: רבי שמעון שכבש את הציבור החסידי בארץ ובעולם | מגזין חג

המשפיע שמסדר את המחשבות בענייני אמונה וביטחון וסוחף אחריו אלפים בכל העולם. 'בחדרי' עם הצצה מרתקת לדמותו של הגאון החסיד רבי שמעון שפיצר, מחשובי מגידי השיעורים בדף היומי בתורת החסידות ומי שנחשב לאיש אמונו של הרבי מקרלין בכל מה שקשור לפגעי הטכנולוגיה 

פרופיל מרתק: רבי שמעון שכבש את הציבור החסידי בארץ ובעולם | מגזין חג
הגאון רבי שמעון שפיצר צילום: אברומי ברגר - די וואך

דמותו של המשפיע הגאון החסיד רבי שמעון שפיצר היא תופעה שלא הייתה בדורות האחרונים. הרב שפיצר, חסיד קרלין סטולין, שהתפרסם בשיעוריו הנודעים בדף היומי, נחשב כיום לאחד מהמשפיעים והמרצים המבוקשים ביותר בעולם החסידות. 

בחודש אלול האחרון השפעתו קיבלה משנה תוקף לאחר שהרב שפיצר, שנודע כתלמיד חכם עצום, נסע בכל העולם ומסר שיחות חיזוק בהיכלי התורה והחסידות מסאטמר ועד בעלזא בארה"ב, לונדון ורחבי אירופה. 

יודעי דבר מספרים: "עד היום היו לנו מגידים ודרשנים, אבל דמות כמו ר' שימען שפיצר לא הייתה עדיין בדור. הוא לא אומר דברי התעוררות כמו ר' מיילך בידרמן", מסביר לי אחד משומעי לקחו, הוא פושט מפשט ומסדר לך את כל הנושא של אמונה וביטחון בצורה מיוחדת ובעיון שאין דברים כאלה. "הוא פרופסור ליהדות" מגדיר אותו אחד משומעי לקחו כבר שנים.

בשיחה בבית המדרש דחסידי בעלזא

'בחדרי חרדים' מעניק הצצה לדמותו של הרב שפיצר:

הגאון החסיד רבי שמעון שפיצר נולד בשכונת בורו פארק שבברוקלין בחודש אדר תשמ"ב שם גדל והתחנך, אביו יבלחט"א הרה"ג רבי דוד שפיצר מרבני ישיבת 'חתן סופר'. 

סבו הגאון רבי שרגא שפיצר זצ"ל היה ר"מ בישיבת חתן סופר למעלה מ50 שנה, הסבא רבא הרה"ח רבי אליעזר שפיצר ז"ל היה ידוע כראש הקהל של קהילת וויען בוילימאסברג שהביא את הגאון רבי יונתן שטייף זצ"ל לכהן כרב קהילת וויען. 

בהתגוררו בארה"ב היה מוסר שיעורים מפעם לפעם והחל באמירת שיעוריו במסגרת שיעורי תורה המאורגנים ע"י קהילת קרלין סטולין בבורו פארק מדי שבוע בשבוע. בשנות תש"ע עלה בהוראת רבו האדמו"ר מקרלין סטולין לישראל, כאן הוא מתגורר בשכונת גבעת זאב בירושלים.

בתחילה כיהן כמגיד שיעור בישיבה גדולה 'בית אהרן וישראל' דחסידי קרלין בירושלים. זאת במקביל למסירת שיעורי דף היומי הנודעים אותם מוסר.

בעצת רבו, עזב באלול תשע"ו את משרתו בישיבה והחל למסור שיעורים בחסידות, בבית המדרש של חסידות קרלין בביתר עילית. שיעוריו נקראו בתחילה "שיעורים בלומדות וחסידות" והתפרסמו בסדר ובבהירות מיוחדת. השיעורים מכילים תוכן נרחב ועמוק המוגש בשפה השווה לכל נפש. את שיעוריו מוסר הרב בעיקר ביידיש, וגם באנגלית. הוא משמש כמרצה מטעם ארגון הקירוב צהר.

החל משנת תשע"ח יוצא לאור בקביעות קונטרס משיעוריו תחת השם 'הבינני' על ידי מכון 'לומדות וחסידות'. בתחילה פעם בחודש והחל משנת תשע"ט הקונטרס יוצא לאור מדי שבוע. בהמשך שונה שם המכון לשמם של הקונטרסים והוא נקרא מכון הבינני. החל מפסח תשפ"ב יוצא לאור עלון נוסף בשם הבינני ואלמדה, ובו תוכן נבחר וערוך המלוקט משיעוריו השבועיים.

האדמו"ר מקרלין סטולין, הנוקט בגישה לפיה אין מקום לאסור באופן גורף את השימוש בטכנולוגיה, וכי זו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה - מינה את הרב שפיצר להעביר את משנתו ועמדו לציבור החסידים. הרב שפיצר מונה בידי האדמו"ר להסביר עמדתו לציבור החסידים בכל ענייני הטכנולוגיה.

בשיחת חיזוק בבית המדרש סאטמר בבורו פארק

הרב שפיצר הוא איש חינוך מפורסם וכאמור הוא מוסר שיעור יומי בענייני מוסר וחסידות, ושיעור יומי בלומדע'ס, בביהכנ"ס בית אהרן דחסידי קרלין בביתר, שמתפרסמים לאחר מכן באודיו לאלפי אנשים בדוא"ל, ובקול הלשון באודיו ובווידאו.

אחת הנקודות שסוחפות את הקהל והציבור לשיעוריו של הרב שפיצר הוא שרבי שמעון לא מנסה לסחוב את מאזיניו הרבים מהחסידות לה הם מחוברים ולרבי בו הוא דבוק, אלא ההיפך, בכל מקום בו הוא דורש ונושא דברים הוא מחזק את הקשר בין החסיד לרבי שלו שזה בעצם לדבריו מהות החסידות.

בכל שנה עושים שבת התאחדות עם מאות אברכים חסידיים מכל החוגים והעדות והשבת נקרא 'שבת מיט רבי שמעון' שנערכת בכל פעם במקום אחר פעם בצפון או בדרום לפעמים גם במירון. 

בשבת שובה האחרונה שבת רבי שמעון בבני ברק ודיבר גם בליל שבת וגם בסעודה שלישית בקרב מאות אברכים חסידיים מכל החוגים והעדות, כמו כן עורך שבתות בכל ערי הארץ בו מתאספים אברכים חסידיים יראים ושלמים לשמוע את דבר ה'. 

מי שמעניק הצצה לדמותו של הרב שפיצר, הוא הסופר המוכשר דוד דמן בטורו במגזין 'משפחה' של חג הסוכות. דמן ששמע את דרשתו של הרב שפיצר לראשונה באנטוורפן שבבלגיה בשיחת חיזוק לקראת הימים הנוראים מתאר את דמותו בשפתו העשירה: "רבי שמעון מדבר ביידיש חסידית עסיסית. את היידיש הקרלינאית – ליטאית הוא השאיר בביתר. אבל חוץ מזה, הכל אותו דבר. רבי שמעון חותר במיומנות אל היעד הקבוע שלו, שאומר: אל תתפלל להיות עשיר, אל תתפלל להיות בריא, תשאף להיות קרוב אל הקב"ה, נכנע אליו בכל עת, ומסור בידיו הרחמניות כל רגע מהחיים. ברגע שתזכה להגיע למדריגה הנשגבת הזאת, הבעיה הספציפית ההיא עם הבנק או עם השכן והילד הקשה, ייצאו כליל מהמשוואה".

לדברי דמן: "שנים שרבי שמעון מנסה להחדיר את המסר הזה בקרבנו. רבי שמעון הוא אוצר בלום של רעיונות. אבל הכח העיקרי שלו הוא לזקק את החומר, ולחלץ מכל מה שכתבו בספרים, הוראות יצרן מדוייקות. לדעת בכל רגע נתון, מה רוצה מאתנו השם. גם כשהוא כועס עלינו. רבי שמעון לא נבהל מאף שאלה. הוא אפילו חותר בעצמו לכל מיני סוגיות שהרבה מפחדים להתעסק בהן מרוב רגישותן. אבל לרבי שמעון, שבקי היטב בש"ס ופוסקים ובספרי הראשונים האחרונים, יש תשובה לכל שאלה, וכדאי הוא לסמוך עליו בכל תהייה שמתעוררת בעבודת השם".

"צריך ספר שלם רק כדי לרכז את כל הטוב שזרם דרך המיקרופון", כותב דמן. "אבל מה שברור הוא שמי שהיה שם ידע לבקש 'וידע כל פעול כי אתה פעלתו' בצורה אחרת לחלוטין. על פי רבי שמעון, כדי שכל יצור יבין שאה יצרתו, אין צורך לפרסם זאת באופן טכני. זה אנחנו שצריכים להשריש את האמונה הזאת בקרבנו, עמוק, ועוד יותר עמוק. אם אנחנו נרים את עצמינו אל על, הבריאה כולה תתרומם ביחד אתנו. כשהבעל שם טוב היה מקבל שבת, היו הכבשים סביבו נעמדים כמו בני אדם. זו הייתה ריאקציה אוטומטית של הניצוצות הקדושים הטמונים בכל דבר בעולם, מול העבודה העצמי של הבעל שם טוב הקדוש. הן הלכו באותה דרך שבה צעדו חמורו של פנחס בן יאיר ופרתו של רבי אלעזר בן עזריה, שהסביבה החומרית של הצדיקים, העלתה אף אותן בעקבותיהם".

"לפי רבי שמעון, עיקר העיקרים הנדרש ליהודי לקראת הימים הנוראים, היא ההכנעה המוחלטת לבורא עולם. הידיעה הברורה שאנחנו מנוהלים בידיו. כל פרט. כל מחשבה. כל רצון כלשהו. אם אנחנו מחפשים מקום טוב כדי להתפלל שם, הכי כדאי לאתר מנין של 'נכנעים', לא של מצליחנים ואנשי המגיע לי, כי משם התפילות רק יבקעו רקיעים".

דמן מתאר את אישיותו "רבי שמעון לא מרגש יותר מדי. הוא גם לא גורם לך לבכות או לצרוח. הוא לא טובל את שפתותיו בפאתוס או בדרמה. הן נוטפות מור עובר בצורה שכלתנית. הוא נשמע כמו מנתח מוח שמסביר בפרוטרוט את המהלכים של מערכת העצבים. הוא ברור, הוא נחרץ, והוא כל כך צודק". 

בהמשך בהתכנסות בבית אחד הרבנים באנטוורפן שאל דמן את רבי שמעון, "מה אני אמור להרגיש ברגע שאני הייתי זה שקלקלתי לעצמי". רבי שמעון חייך וענה מיניה וביה: "אז זהו, שאתה לא טעית. זה לא היית אתה. זה לא משנה אם התוצאה היתה בגלל מחשבה שלך או של אחרים. בשני המקרים, הקב"ה גרם לתוצאה בדרך שהוא בחר".

את דבריו מסיים דמן בעוד שאלה: "ומה בדיוק טוב כבר יכול לצאת מהסיפור הזה, כדי שאאמין שהכל לטובה?", 'אתה שואל אותי?', התחייך רבי שמעון. 'ישנן אלף ואחת דרכים. איך? תסתכל אתה לבד על כמה החלטות שאתה בכית את נשמתך בגללן, ובסוף הן רק הועילו לך'. נאלצתי להודות שהוא צודק. מי יודע, אולי גם הפעם אקום בבוקר למצב חדש לגמרי, טוב בהרבה.

בשיחה בבית המדרש בעלזא בלונדון

מגזין חג הרב שמעון שפיצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד