כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

השר בנט: "לא אובססיבי להפוך לראש ממשלה"

"המשמעות של השאיפות הלאומיות של הפלסטינים - שישראל תחדל מלהתקיים" • "צריכים לפרק את השטויות שתעשיית השלום יצרה"

בנט, פלאש90
בנט, פלאש90

בדיון פוליטי מרתק, לפעמים מתוח ורגוז, הודה לפנות בוקר (א') שר הכלכלה, נפתלי בנט, כי העובדה שהפלסטינים אינם יכולים לממש את שאיפתם להגדרה עצמית היא טרגדיה. הוא טען, שהשגת ראשות הממשלה אינה "אובססיה" מבחינתו ואמר על יאיר לפיד: "אחי החורג הוא בחור טוב".

בנט דיבר בפורום סבן, בוושינגטון, מיסודו של איל המדיה חיים סבן - מפגש שנתי שנועד לשמש במה לחילופי דעות בין ישראלים לאמריקאים על היחסים בין שתי המדינות ועל האתגרים שניצבים לפני ישראל במזה"ת.

אתמול ושלשום דיברו בפורום, בין היתר, סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן; שרת-החוץ לשעבר ומועמדת פוטנציאלית לנשיאות, הילארי קלינטון; וראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה יצחק (בוז'י) הרצוג. הערב יופיעו בפורום רה"מ בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי.

שר הכלכלה, שרואיין ע"י מרטין אינדיק, לשעבר נציג הממשל למגעי השלום בין ישראל לפלסטינים, בדו-שיח פומבי, התמודד עם שאלות מאתגרות, ותשובותיו הניבו, לפעמים, השתאות בקרב הקהל, שרובו, סביר להניח, נמצא הרחק שמאלה מהמרואיין.

בנט עצמו נתן ביטוי לכך באמירה הבאה: "אם היינו עושים בחירות לישראל כאן (בוושינגטון) אין ספק שזהבה גלאון היתה ראש הממשלה. אבל מה לעשות שבישראל לא חושבים כך... הציבור בישראל לא רוצה להתאבד".

בנט נשאל כמה פעמים, ע"י כתבים ישראליים, האם הוא רואה עצמו מוכן לשמש ראש ממשלה. הנה תמצית תשובותיו לשאלות בסוגיה זו: אני שמח בחלקי בתפקידי כשר הכלכלה. כל בוקר אני קם שמח לעשות מה שאני עושה. הנה, למשל, הכנסתי נשים ערביות וחרדים לשוק העבודה, או שברתי את מונופול המלט. השגת ראשות הממשלה אינה אובססיה מבחינתי.

"אני רוצה לעזור לכוון את ישראל למימוש החזון שלי – להיות מגדלור בים מוסלמי. אני רוצה להיות בעמדה שבה אוכל להשפיע. האם אני מוכן להנהיג את ישראל? ראו, אני יושב בקבינט הביטחוני ואני יודע שתפקידו של רה"מ קשה הרבה יותר מזה של מי שיושב בקבינט.

"בעבר חשבתי שיש רשימת תכונות שצריכות להימצא בראש ממשלה: אינטיליגנטי, לא מושחת, בעל יכולת לקיים יחסי אנוש טובים, אך למדתי שיש תכונה נוספת, חשובה יותר אפילו מאינטילגנציה, ביחוד במצבים קשים: עמוד שדרה. בכל מקרה, מבחינתי, עדיין ארוכה הדרך לראשות הממשלה".

הסכם אי תקיפה עם נתניהו
שר הכלכלה הודה, שקיים הסכם בינו לבין נתניהו, שבו מתחייבים השניים לא לתקוף זה את זה בתקופת הבחירות. הנושא עלה לאחר שאינדיק ציין שבנט אינו תוקף את נתניהו בחריפות רבה מדי.
"היתה – ויש – לי ביקורת על נתניהו", אמר בנט. "הוא תומך במדינה פלסטינית ואני לא. אני חושב שבמקרים רבים הוא עשה שגיאות ואמרתי לו זאת. לפעמים נתתי לכך ביטוי פומבי כאשר חשבתי שהדבר יכול להשפיע".

אבל, הוסיף בנט, "עתה יש לנו הסכם לא לתקוף זה את זה במסע הבחירות. בפעם הקודמת, הליכוד תקף אותי, אך בסופו של דבר אנו רוצים להקים גוש לאומי חזק, שלדעתי הוא טוב לישראל".

ומה דעתו על יאיר לפיד? האם הוא ראוי לשמש ראש ממשלה? "אחי החורג הוא בחור טוב", התחמק בנט. הוא הצדיק את הברית עם לפיד כדרך שאפשרה לו להיכנס לממשלה חרף התנגדות נתניהו.

הוא הוסיף, כי אינו יכול לנבא כיצד תצא מפלגתו בבחירות, אך אמר, כי מבצע צוק איתן העביר 10% מאזרחי ישראל מהשמאל למרכז ומהמרכז לימין.

אך רוב דברי בנט הוקדשו לבעיה הפלסטינית. האמירה שנחרתת בזיכרון היא: "אני תופס את זה שהעובדה שלפלסטינים אין זכות להגדרה עצמית היא טרגדיה, אך מימוש הזכויות הלאומיות שלהם משמעה שמדינת ישראל תחדל מלהתקיים".

למרות מחאותיו החוזרות ונשנות של אינדיק, אמר בנט כי הרעיון של שתי מדינות לשני עמים מותיר את ישראל תקועה ללא מוצא. "המציאות היא, שהרעיון הזה פשוט לא עובד. מניסיוני בחיי הקודמים (כיזם היי-טק) אני יודע שצריך להתמודד עם מציאות שמשתנה. בחברה שלי פיתחנו פעם מוצר נפלא, אך איש לא רצה לקנות אותו. רק אחרי כמה שנים, אחרי שבזבזנו סכומי כסף גדולים, נאלצנו להשליך את המוצר הזה ולפתח משהו חדש".

"הדבקות ברעיון של מדינות היא כמו לדפוק את הראש בקיר", המשיך שר הכלכלה. "צריך משהו חדש. מה שאני מציע אינו מושלם, אך לא לכל בעיה יש פתרון מושלם. יש נישואין לא מושלמים שצריך לעבוד עליהם".

"למה לא לקחת כספים ולהשקיע אותם בתשתיות ביו"ש, כמו כבישים, שבהם תקועים יהודים וערבים? למה לא לשפר את החיים לכולם? יש יהודים ויש ערבים ואף אחד מהם לא הולך לשום מקום. אין אהבה בשטח אך מתרחשים דברים טובים. 25 אלף פלסטינים עובדים עם ישראלים והם משתכרים פי חמש ממה שמקובל בגדה".

בתשובה על קביעת אינדיק שירושלים היא, למעשה, עיר מפולגת, אמר בנט, שאיכות החיים של הפלסטינים במזרח ירושלים אכן אינה טובה, תוצאה של שנים רבות של התעלמות ישראל מחלק זה של העיר, ושצריך להזרים משאבים למזרח ירושלים. אבל, הדגיש בנט, לעולם לא נוותר על ירושלים המאוחדת. הוא ציין, שגם יצחק רבין ז"ל סבר כך ואמר פעם שאם הוא צריך לבחור בין שלום לבין אובדן ירושלים, הוא מעדיף את ירושלים. בנט הדגיש, שבד בבד עם אספקת שירותים למזרח ירושלים, צריכה ישראל לגלות "אפס סובלנות" לכל הפרה של החוק שם.

בנט טען, שעל סמך שיחותיו עם פלסטינים הוא יכול לקבוע שהם אינם מעוניינים לחיות תחת הרשות הפלסטינית ה"מושחתת" ואמר, כפי שהכריז בעבר, שבסופו של דבר ישראל צריכה לספח את שטחי C.

"אתה לא יותר חכם מתושבי אשקלון"
"אתה חי בעולם לא מציאותי", הטיח אינדיק בבנט. "אתה לא יותר חכם מתושבי אשקלון; אני לא קונה את המאמצים להפחיד אותנו", החזיר לו בנט.

שר הכלכלה התרעם על השאלות החוזרות ונשנות לגבי תגובה בינלאומית חריפה אם ישראל אכן תפעל לסיפוח שטחים.

"אנחנו לא כובשים", הוא הכריז. "אנו צריכים לפרק את השטויות שיצרה תעשיית השלום, כאילו אנו עם כובש. אינך יכול להיות כובש בארצך שלך".

הוא הוסיף: "כל מי שמחרים את ישראל הוא אנטישמי", אך כאשר נשאל במפורש כיצד יתמודד עם החלטת אירופית אפשרית לנתק קשרי סחר עם ישראל בתגובה על סיפוח שטחי אזור C, אמר בנט: "לא מדובר בתהליך שנעשה בין לילה. זה יכול להימשך 20 שנה. הנקודה היא, שצריך להתחיל לשכנע את העולם בצדקת דרכנו ויהיה קשה לפנות את משקעי תעשיית השלום".
בנט פורום סבן נתניהו בחירות כלכלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד