כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

חוק מימון מפלגות אושר בקריאה ראשונה

רק מפלגה חדשה תוכל לקבל הלוואה מבנקים, מפלגות קיימות יקבלו הלוואה מאוצר המדינה ויאסר עליהן לקחת הלוואה בנקאית

צלם:shutterstock
צלם:shutterstock

ועדת הכנסת הכינה את הצעת חוק מימון מפלגות לקריאה ראשונה. עד היום סיעות קיבלו מקדמות של 60% ממימון המפלגות לקראת בחירות עם הגשת רשימת המועמדים לכנסת הבאה, 85% מיד לאחר הבחירות, ואת 15% הנותרים רק לאחר פרסום דו"ח מבקר המדינה על התנהלות המפלגות לקראת הבחירות. על פי החוק המוצע, מפלגות תקבלנה לקראת הכנסת ה-20 מקדמה של 85% ממימון המפלגות עם הגשת רשימות המועמדים, ואת כל השאר מיד לאחר הבחירות, כשמבקר המדינה יוכל להטיל קנס על מפלגות שתקבלנה דו"ח שלילי. בכנסות הבאות, המקדמות יעמדו על 70%.

בגלל שבנקים סרבו לתת הלוואות למפלגות ואף סרבו לפתוח חשבונות בנק למפלגות, גם כשהיו ביתרה חיובית, וגם על מנת למנוע קשרי הון שלטון, הצעת החוק מציעה שסיעה תהיה זכאית לקבל מאוצר המדינה, באמצעות הכנסת, הלוואות ואסור יהיה לה לקחת הלוואה מבנקים. רק מפלגה חדשה תוכל לקבל הלוואה מבנק. כן מוצע שמפלגה חדשה תוכל לקבל תרומות פי חמש ממפלגה שכבר מיוצגת בכנסת.

מטרת החוק לאפשר למפלגות, שנקלעו כולן למצוקה כספית בשל מימון שלוש מערכות בחירות תוך שנתיים, להתניע את מערכת הבחירות שבפתח. תוך שנתיים נאלצו המפלגות לממן שלש מערכות בחירות – הבחירות לכנסת ה-19, הבחירות המוניציפליות שהתקיימו לפני כשנה ועכשיו ההערכות לבחירות לכנסת ה-20. תכיפות מערכות הבחירות בשנתיים האחרונות הותירה את כל המפלגות עם התחייבויות גדולות שטרם פרעו.

ח"כ איתן כבל, מיוזמי הצעת החוק, אמר בדיון: "התיקון לא אמור לייצר עוול. לזה לא הייתי נותן יד. לכן מצאנו איזונים. לגזברי המפלגות לא היה סיפק לנשום. גם אם אתה רב חסכן, המציאות לקחה אותנו למקום בלתי אפשרי".

ח"כ אורי מקלב: "יש מפלגות שאם לא יקבלו 85% מקדמה, הם לא יכולים להתחיל מערכת בחירות. הזמן קצר והמפלגות לא ערוכות. הן עם אזיקים על הידיים. זה צורך אמיתי. צורך השעה".

הצעת החוק המקורית אפשרה למפלגות לדחות את הגשת הדו"ח למבקר המדינה באישור ועדת הכספים, ובמקרה כזה הן לא היו נקנסות. ההצעה שונתה, ומעתה המפלגות יוכלו לבקש רק הארכה אחת למסירת הדו"ח, וגם זו רק בהסכמת מבקר המדינה, וזאת על מנת לאפשר דחיית הגשת דוחות במקרים מיוחדים (בוועדה הזכירו מלחמה, או פטירתו של רו"ח שהיה אמור להכין את הדו"ח, מקרה שהיה).

ח"כ משה גפני: "חשוב מאד לאסור על מפלגות לקבל הלוואות מבנקים ולאפשר להן הלוואה מאוצר המדינה. כשהייתי יו"ר ועדת הכספים נאבקתי בבנקים ובעמלות ובריכוזיות, ובאותו זמן הייתי צריך כיו"ר מפלגה לבקש מהם הלוואות. אני יכול לעמוד מול סמנכ"ל בנק ולהתחנן להלוואה כשבאותו זמן אני אמור להילחם בו ובאינטרסים שלו?"
בנק כספים מימון מפלגות הלוואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד