כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פרידה משני ענקים

אלבום השנה, זמר השנה, תגלית השנה | סיכום שנת המוזיקה תשפ"ג

'בחדרי חרדים' מסכם כמידי שנה את מה שהניב עולם המוזיקה בשנה שחלפה. לפניכם סיכום מרתק של תשפ"ג שהיתה עמוסה בקליפים, סינגלים, להיטים ומחרוזות | אז מהו אלבום השנה? מיהו זמר השנה? תגלית השנה? | וגם, פרידה משני ענקי הזמר שעיצבו עולם מוזיקלי ייחודי משלהם

אלבום השנה, זמר השנה, תגלית השנה | סיכום שנת המוזיקה תשפ"ג
סיכום שנת המוזיקה תשפ"ג צילום: בחדרי חרדים

כמידי שנה בחול המועד סוכות, מגיש 'בחדרי חרדים' סיכום מוזיקלי מסקרן של השנה החולפת, כבר בפתח ראוי לציין כי תשפ"ג היתה שנה עמוסה במחרוזות, תגליות, וזמרים חדשים, שנה עם לא מעט להיטים גדולים אחרי כמה שנים שכמעט ולא היו, ושנה שבסך הכל לא היה לנו משעמם באוזן ולו לדקה, עם אין ספור סינגלים, וכמה אלבומים משובחים.

אלבום השנה

 

במקום הראשון: החזן והזמר החסידי המצליח שלום למר עם אלבומו (החסידי) השני ' קידוש ה' ובו 13 רצועות, בין המלחינים והמעבדים שלקחו חלק באלבום הם הרשי וויינברגר, ליפא שמעלצר, אודי דמארי, יוסי גרין, הרשי רוטנברג, משה לאופר, דני גרוס, נפתלי שניצלער ועוד, בין השירים שהצליחו מהאלבום להיט החתונות 'אבות על בנים' להיט הקומזיצים הסוחף 'אמר רבי יוחנן' אותו מבצע שלום עם המלחין של השיר הרשי וויינברגר, 'הנני העני', 'שמחנו' בדואט עם דובי מייזעלס, 'ברוך הוא אלוקינו' ועוד.

במקום השני: כוכב הזמר החסידי פיני איינהורן, שהוציא השנה את אלבומו השני 'במסתרים' ובו 11 רצועות, בין המלחינים והמעבדים שלקחו חלק באלבום, אלי קליין & איצי ברי, משה יחזקי' ווייס, בין הלהיטים שהצליחו מהאלבום הם 'פרוק', 'אנא השם', 'תאמין בעצמך', 'במסתרים', 'טוב הבעל שם טוב' ועוד, ראוי לציין שפיני כבר זכה בתואר ''אלבום השנה'' כשהוציא את אלבומו הבכורה 'פיני ' לפני ארבע שנים, והעובדה שהוא זוכה בתואר (אלבום השנה במקום השני) גם באלבומו השני, מוכיח שבחירת השירים שלו היא מושלמת ויוצאת דופן, ונקווה שכך גם ימשיך באלבומים הבאים.

במקום השלישי: אחד התגליות הכי מצליחות של השנים האחרונות נפתלי קמפה, שהוציא ממש בשלהי השנה את אלבומו הרביעי (המקורי) ' ליבי ' ובו 11 רצועות שהפיקו ועיבדו עבורו כמו את אלבומיו הקודמים אלי קליין & איצי ברי, הלהיטים שבאלבום 'אנשים כשרים', 'חסדי השם', 'אור אין סוף', 'ונשמח', 'מה אנחנו', 'יש עניין', וראוי לציין לשבח את קמפה שבכל שנה כמעט משיק אלבום חדש, לפעמים גם שניים כמו בשנה שעברה למשל עם 'כמלאך' ו'זמן אלול' וכל אלבום מכיל עמו להיטי ענק, וכל זאת בהפקתו של מנהלו ומפיקו הנמרץ, שלום וגשל.

אלבומים נוספים שהצליחו במהלך השנה:

מלחין חסידי מצוין פרץ לחיינו השנה ר' הרשל רוזנברג, ואלבומו הראשון 'תתחדש' ובו 10 רצועות פרי לחניו, אלבום מיוחד ומגוון שמעורבים בו כמה מעבדים שונים ונוטלים בו חלק טובי הזמרים בהם,'שמילי אונגר, ליפא שמעלצר, בערי וועבר, אהרל'ה סמט, לוי פאלקאוויטש, דובי מייזעלס, מוטי אילאוויטש ,הרשי וויינברגר, אייזיק האניג ועוד. אם טרם נחשפתם, אל תחמיצו ומהרו להאזין.

הזמר והמלחין הישיבתי מארה"ב ברוך לוין הוציא גם הוא השנה אלבום שביעי (מקורי) 'לב חדש' מבית יצירותיו ובו 12 רצועות, על ההפקה המוזיקאלית והפקת האלבום הופקד דני גרוס, בין הלהיטים שיצאו מהאלבום 'זה הקטן ' ששר בדואט עם שמילי אונגר ואף צולם לו קליפ מצוין, 'טוב לי' - השיר הפותח, 'מצווה', 'הלל אומר', 'אודך השם'.



הזמר והגראמער החסידי בעל הקול והרגש ר' מיכאל שניצלער ז"ל הספיק להוציא בתחילתה של השנה בה נפטר, אלבום חדש שכולו מוקדש לשירי שבת 'שבתון' ובו 16 רצועות, בין המלחינים והמעבדים שלקחו חלק באלבום כבכל אלבום פינקי וועבר, ליפא שמעלצר, הרשי וויינברגר, יוסי גרין, משה יחזקי' ווייס, מוטי אילאוויטש, משה לאופר, אברומי ברקו ועוד, בין הלהיטים שבלטו באלבום 'יום השישי' שיר מרטיט בדואט עם פינקי וועבר, 'ותפקוד', 'קום קום', 'ווייל איך דאנק' ועוד.

מלך המוזיקה המזרחית חיים ישראל חזר עם אלבום חדש בשם 'חיברתי מנגינות', אחרי חמש שנים מהאלבום הקודם ובו לא פחות מ-25 רצועות כשחמשה עשר מתוכם כבר יצאו כסינגלים. בין המלחינים והמעבדים שהשתתפו באלבום, אודי דמארי, אלי קליין & איצי ברי, בנצי שטיין, עמוס כהן, אלאור נגר, אבי אוחיון, מתן דרור ועוד. בין הלהיטים 'אל תיפול' בדואט עם אברהם פריד ובנצי שטיין, 'אבא איתי' בדואט עם ארי היל, שיר שחיזק ועודד את עם ישראל, 'ה' מלך', 'ולפעמים', 'בן אהוב', 'חיברתי מנגינות', 'להתחיל מהתחלה', 'תזרום עם הקצב' ועוד .



פרויקט 'תודה לך ה'' הפיק השנה אלבום שלם לזמר והיוצר החסידי שרולי גרין בשם 'כח הישראלי' ובו 11 רצועות מלחניהם של מפיקי הפרויקט האחים בלומשטיין ובעיבודיו של המעבד המוכשר מנדי פורטנוי, אלבום מגוון, מסקרן, שונה, יצוין כי שרולי ידוע בסגנונו המתחקה לדודו ליפא שמעלצר, בין השירים שהצליחו מהאלבום שיר הפותח 'נקודה קדושה', 'מעין עולם הבא', 'יבאבאי', 'תקום', 'ר' לוי יצחק' ועוד.

שלושת אלבומי הקאברים של השנה:

1) אלבומו 'לחיים מיט משה דוד ווייסמנדל' של כוכב הזמר החסידי משה דוד ווייסמנדל ובו 5 מחרוזות, 27 רצועות, עם מיטב הלהיטים של השנים האחרונות, בהפקתו ובעיבודיו של המפיק הנודע יוסף משה כהנא, ווייסמנדל הוא אחד הזמרים המבטיחים של המוזיקה החסידית כיום, ואחרי ארבע שנים בלבד בשדה המוזיקה החסידית כבר הוציא אלבום קאברים משובח מאוד, עם בחירת שירים מושלמת וביצועים מדהימים כמו שרק הוא יודע לתת, וכבר בימים אלה הוא עומל על אלבומו הבכורה (המקורי) שככל הנראה עוד ייקח זמן עד שהוא יראה אור.



2) עוד מבית היוצר של המפיק יוסף משה כהנא, אלבום ממיטב שיריו של המלחין האגדי ר' משה גולדמן ז"ל - 'א גאלדענע ליד' ובו 35 רצועות בביצועם של גדולי הזמר החסידי אייזיק האניג, זאנוויל וויינברגר, אהרל'ה סמט, יששכר גוטמן, על העיבודים הופקדו נפתלי שניצלער וצבי בלומנפלד, ובהחלט עוד אחד מאלבומי הקאברים המשובחים שיצאו בשנים האחרונות עם כל המיטב של המוזיקה החסידית והשורשית שגולדמן ז"ל היה ממעצביה.



3) לאחר עבודה ממושכת הוציא השנה הזמר החסידי בעל הקול המיוחד והמרגש לוי פאלקאוויטש, אלבום חדש בשם 'א עהרליכע ליד' ובו 10 רצועות אמנם השירים לא מקוריים אלא קאברים מלחניו של בעל המנגן הנודע ר' יום טוב עהרליך ז"ל, אבל מהשירים הפחות מוכרים שלו, גם את האלבום הזה תעמידו פני מופתעים הפיק יוסף משה כהנא.

על מלאכת העיבודים הופקדו נפתלי שניצלער, יהודה גלילי, ומשה לאופר ועוד, נציין כי לאחרונה התחיל לוי לעבוד על אלבומו השלישי (המקורי) שככל הנראה ייקח עוד זמן עד שייצא לאור, אבל גם זו בשורה טובה, אחרי כשש שנים שפאלקאוויטש לא הוציא אלבום עם חומר מקורי.

שיר השנה

 

'אל תיפול' בביצועם של חיים ישראל, אברהם פריד ובנצי שטיין, שחתום על הלחן והמילים, וכבר הפך ללהיט ענק שהגיע למעל מיליון צפיות ביוטיוב, מושר ומבוצע בכל מקום ובכל זמן וגם יצאו לו כמה קאברים.

הוא עוד אחד משלל הלחנים הגדולים של בנצי שטיין שפרצו והפכו בשנים האחרונות ללהיטי ענק, כמו 'אבא' שגם ביצע פריד יחד עם ארי היל, ו'אבא איתי' שביצעו חיים ישראל וארי היל ו'אוטוטו' אותו ביצע אברהם פריד.

מלחיני השנה

 

אלי קליין & איצי ברי, כן הם בדרך כלל רגילים לזכות בתואר מעבדי השנה, אך השנה הם ראויים גם לתואר של מלחיני השנה, שניהם גם יחד הלחינו השנה כמעט את כל השירים הטובים שיצאו השנה, וכמעט לכל מי שהוציא השנה סינגל או אלבום, נתחיל עם איצי דווקא שהלחין השנה כמעט את כל האלבום של פיני איינהורן 'במסתרים' (שזכה כאן בסיכום בתואר אלבום השנה במקום השני) בין השירים שהלחין הלהיט 'פרוק', 'התעוררי', 'נפש רוח ונשמה', 'תאמין בעצמך', 'ממזרח שמש' ועוד.

בנוסף הלחין ברי למשה טישלר ולאלי מרקוס באלבומיהם שהוציאו השנה, שירים כמו 'מלאכי עליון' למרקוס, ו'הביתה' לטישלר, ואפילו לחיים ישראל באלבומו 'חיברתי מנגינות' הלחין את אחד השירים הטובים באלבום 'בן אהוב' ועוד.

קליין וברי | מתוך 'הקול הבא' רדיו 'קול חי'.

נמשיך עם אלי שהלחין השנה גם להיטים רבים כמו 'אנא השם' ו'יצר טוב' של פיני איינהורן, 'טו טו טו' של בני פרידמן, '2000' של מאיר גפני, 'בכל מכל כל' ו'אבל באמת' של שלום ברנהולץ, 'שומר ישראל' של נמואל הרוש, 'שיר למעלות' של אבי מן ושירים נוספים ליעקב שוואקי ורפאל אוזן. ועוד שירים שהלחינו יחד לנפתלי קמפה, אבי אילסון, רולי דיקמן ולעוד. בקיצור הם היו הפלייליסט שלנו השנה ללא ספק.

עוד מלחין שבלט עם לא מעט להיטים במהלך השנה, הוא המלחין הפורה והמבוקש ביותר כיום, הרשי וויינברגר, שהלחין השנה את הלהיט 'אידן עם אמעריקע', אותו ביצע יחד עם דובי מייזעלס וליפא שמעלצר, וזכה להצלחה גדולה.

כן הלחין שירים רבים באלבום של שלום למר, 'אמר רבי יוחנן', 'שמחנו', 'הנני העני', 'קהילות הקודש', 'אייביג און אלעמאל', ולשמילי אונגר את הלהיט 'בקרוב ממש'.

ויינברגר סגר את השנה עם הדואט המפתיע בין מרדכי בן דוד לישי ריבו 'אתה זוכר', שכבר מתחיל לתפוס, ושירים נוספים למיכאל שניצלער ז''ל, בני פרידמן, שלוימי גרטנר, דובי מייזעלס, מוטי ויזל, משה טישלר, אלי מרקוס, ואורי דוידי.

בנוסף הרשי פרץ השנה גם בקריירת סולו עם לא מעט דואטים, מופעים ואירועים ברחבי העולם, בישראל הופיע השנה במופע מיוחד עם מרדכי בן דוד, שמילי אונגר, נפתלי קמפה ויוסי גרין, וסחף את הקהל בשירתו הנעימה. כמו כן הוציא לאחרונה מחרוזת בשם 'גפן' יחד עם תזמורתו של מנדי הרשקוביץ שגם הצליחה מאוד, ובימים אלה הרשי עומל על אלבומו הבכורה שייקרא בשם 'שין'.

הערשי ויינברגר | (ארכיון בחדרי חרדים)

מלחין נוסף שבלט בלי סוף במהלך השנה הוא המלחין המצליח מארה"ב איצי וולדנר שאף פרץ השנה עם קריירת סולו מפתיעה עם מספר סינגלים, בין השאר השיר 'יבשה שלי' עם הזמר המזרחי המצליח איציק דדיה, ו'אימתי' אותו הוציא בסולו, וגם בין היתר הנפיק לא מעט לחנים טובים השנה לטובי הזמרים, לאורי דוידי באלבומו 'אני חי' ולאלי מרקוס באלבומו 'דוגמא', וליששכר דרור באלבומו 'יחיד במלוכה' ולמשה טישלר באלבומו 'יוניטי' וסינגלים שהלחין ליוני זי, יעקב שוואקי, אברומי ושייע ברקו.

איצי וולדנר | (מתוך קליפ)

מעבדי השנה

 

כבר פעם שלישית שהצמד אלי קליין ואיצי ברי זוכים בסיכום השנה של 'בחדרי' חרדים', בתואר מעבדי השנה וזאת בגלל שהשניים הם מעבדים את כמעט כל המוזיקה הכי טובה, הכי איכותית, ובעיקר הכי מושמעת והשנה זה קרה שוב ובגדול עם עיבודים לכולם ואת כל הלהיטים הבולטים של תשפ''ג משיר השנה הנבחר 'אל תיפול' בביצועם של אברהם פריד, חיים ישראל ובנצי שטיין, והאלבומים של פיני איינהורן 'בנסתרים', ונפתלי קמפה 'ליבי', הם לקחו חלק גם באלבומים של חיים ישראל 'חיברתי מנגינות', והרשל רוזנברג 'תתחדש', אלי מרקוס - 'דוגמא', שלום ברנהולץ - 'ביכורים' שעיבדו כמעט את כולו, וליענקי היל את סדרת המחרוזות שלו, ולזמרים נוספים שעיבדו במהלך השנה סינגלים כמו למיילך קאהן 'אש תמיד', אהרל'ה סמט, מוטי שטיינמץ - 'קלי אתה', אלי הרצליך, נמואל הרוש - 'שומר ישראל', אבי אילסון, אבי מן - 'שיר למעלות', ירון בר, ארי היל 'איכא בשוקא', מאיר גפני '2000', יוסי גרין, משה דוד ווייסמנדל, רולי דיקמן, יואלי קליין, שמוליק סוכות, בני פרידמן, מוישי שווארץ, קובי ברומר, אברימי רוט, שלוימי טויסיג ועוד רבים וטובים.

מעבד נוסף שבלט מאוד בשנה החולפת הוא המעבד החסידי הצעיר והמוכשר יענקי כהן שהשתלט על הפלייליסט החסידי לחלוטין אם אין ספור של עיבודים לזמרים רבים, כמובן הבולט שבהם הוא נותי ליברמן 'ים של דמעות', 'לונה פארק', 'מילים' וגם למענדל ראטה, ולפיני איינהורן וארי היל את '7', ולשימי ליפשיץ את 'משיח', ולשמוליק קליין, יוסי פריד ומנדי ווייס את 'אויבען אראפ', ולאהרל'ה סמט ולאברומי סמט, נותי פוקס, ויואלי בריזל ולעוד.

יענקי כהן | (באדיבות 'קול פליי')

גם האחים יאיר & אייל שריקי שאמנם מוכרים כמעבדים חרוצים וטובים כבר כשלוש שנים, השנה הם עבדו ללא הפסקה ועיבדו כמעט לכולם ,ולכולם ברמה (אלקטרונית) גבוהה במיוחד, הם גם מלחינים בחסד, ובעיקר מוכשרים, הנה רשימה חלקית מהזמרים שהוציאו מהם חומרים השנה; משה קליין (להיות שלם, קול דודי דופק), איציק דדיה 'סופות', אבי אילסון 'שבילים' (בדואט עם איציק דדיה), רפאל מלול, אבישי אשל, משה דוויק 'ידעתי', יוני זי 'עננו' , מיכאל אזולאי ועוד.

זמר השנה

 

הוא כוכב הזמר החסידי המצליח פיני איינהורן שהשנה התרומם לגבהים בכל קנה מידה עם אין ספור הופעות ואירועים יוקרתיים בארץ ובחו"ל, במהלך השנה הוא גם יצא לדרך חדשה עם הפקה חדשה שמנהלת אותו, וכמובן הוציא גם את האלבום שהוזכר כאן בסיקור לא מעט 'במסתרים' שממנו יצאו להיטי ענק שהושרו והושמעו רבות במהלך השנה כמו 'אנא ה' ' שגם הוציא לו קליפ מיוחד שיצא לאחרונה, 'במסתרים' ו'פרוק' וכו', הוא גם הוציא מחרוזת פורים משובחת עם הקלידן המצליח שמחה אברמצי'ק, ודואט נפלא עם ארי היל '7' קאבר לשירו של יוסף קרדונר, ובכלל לאורך כל השנה נכח ובלט ללא הרף, רק בחודש שעבר קיים סליחות מוזיקאליות אירוע שדובר עליו רבות (אז אין ספק שבתשפ"ג התגשמו הר"ת ת'הא ש'נת ג'דילת פ'יני).

פיני | צילום: רן יחזקאל.

עוד זמר שבלט לאורך כל השנה עם אין ספור של סינגלים ודואטים בקצב מסחרר, הוא הזמר החסידי הכי מצליח כיום בארץ אהרל'ה סמט שפשוט לא נח ולא נע השנה ולו לשנייה, לפורים הוציא אלבום 'עד לא ידע' עם לא פחות מ-68 רצועות, אלבום שחרך את עולם הישיבות במהלך הפורים, והושמע מכל מרפסת אפשרית, תוך ריקודים לצלילי האלבום, ואין ספור דואטים שהיה שותף להם הלהיט; 'אין עוד מלבדו' שמבצע יחד עם יואלי קליין, שעיה גרוס ועקיבא גרומן, וכו'.

אהרלה סמט. (יח"צ)

'העושה גדולות' יחד עם יואלי קליין, שמוליק לונגר ואברימי לונגר, ו'מודה אני' שביצע בדואט עם שלוימי גרטנר, 'קול מבשר' עם יואלי דוידוביץ, יואלי קליין & שייע גרוס וסינגלים שגם ביצע בעצמו 'מודים' (לרגל בר המצווה של בנו של הגרי"מ דרוק), 'רבינו עמרם בן דיוואן', 'הרחמן' שביצע באלבום 'תתחדש' של הרשל רוזנברג, 'ארשת' שיצא ממש לאחרונה בדואט עם מלחין השיר משה יחזקי' ווייס, ועוד אין ספור מחרוזות, סינגלים, אלבומים וקליפים שהיה שותף בהם שיצאו במהלך השנה.

גם הזמר המצליח משה קליין נכח לא מעט השנה, עם כמה סינגלים וקליפים שמאוד הצליחו, מהלהיט 'להיות שלם' שזכה להצלחה ולצפיות רבות, גם השיר שלו 'עוד לא מאוחר' הצליח מאוד ברדיו ובכלל הושמע מאוד, וגם הסינגל 'קול דודי דופק' שיצא ממש לאחרונה וגם 'מחרוזת להיטים 2023' מצוינת שהוציא עם המוזיקאי ואיש הקלידים דוד ביתן, וסינגל לייב עם אביו יצחק שיצא גם הוא ממש לאחרונה גירסה משלהם לשיר 'אבי' בלחנו של אביהו מדינה, ובכלל משה קליין הופיע השנה בכל מקום, והתעלה על עצמו ובמוזיקה שלו ללא ספק, וכל שיר שהוציא זכה למאות אלפי צפיות תוך זמן קצר.

משה קליין. (יח"צ)

תגלית השנה

 

הוא הזמר והיוצר המצליח נותי ליברמן שפרץ לחיינו השנה עם שלושה להיטים היסטריים ובראשם סינגל הבכורה שלו 'ים של דמעות' שחצה מגזרים והגיע לכל בית ישראלי כולל לפלייליסט של גלגלצ. כמו כן גם את הלהיט הקייצי 'לונה פארק' הוציא נותי השנה עם קליפ מעניין וכיפיי, וממש לא מזמן הוציא סינגל נוסף שהצליח מאוד בשם 'םילימ', כל השירים הם פרי לחניו ומילותיו הכישרוניות מאוד, ונותי ללא ספק עם כזאת התחלה עוד יגיע רחוק. ואגב מזל טוב לרגל נישואיו בערב חג הסוכות.

נותי ליברמן בחתונתו לפני כשבוע.

במקום השני: תגלית נוספת השנה הוא הזמר והקומזיצע'ר שמוליק סוכות שהפך השנה לזמר המבוקש והאהוב בקרב בני הישיבות ולא רק, במהלך השנה הוציא סוכות שתי מחרוזות שזכו לפופולריות רבה בקרב הציבור 'חופה' שריגשה מאוד, ומאז התחיל להופיע רבות בחופות, 'קומזיץ' שגם הצליח מאוד, והושמע המון, והלהיט החדש יחסית 'עברתי בחושך' בלחן של בנצי שטיין ואלי קליין, וגם סוכות עם קולו המרגש והמלטף והמיוחד ללא ספק יגיע רחוק.

שמוליק סוכות. (יח"צ)

במקום השלישי: זמר חסידי חדש נוסף שפרץ השנה הוא עוזיאל דייטש שכבר הספיק להוציא את סינגל הביכורים שלו 'האמנתי' בדואט עם מלחין השיר יענקי דסקל וגם סינגל נוסף 'ולירושלים עירך', וגם דואט עם אמן הרגש החסידי מוטי ויזל לשיר של פיטסבורג 'והאר עינינו' ומחרוזת ווקאלית מצוינת שהוציא בבין המייצרים 'איכה' ובכלל דייטש החל להופיע בלא מעט דינרים ואירועים יוקרתיים וגם הוא נראה כדור המבטיח בעתיד.

עוזיאל דייטש. (יח"צ)

קליפ השנה

 

הוא הלהיט 'אידן אין אמעריקע' שגם לווה בקליפ מרהיב עם תיאור מושלם של המילים כשכל העובדים בכל מיני סוגי עבודות שונות, עובדים שישה ימים בשבוע ובשבת נחים, תוך השקעה ניכרת להעברת המסר של הרבי הקדוש ממונקאטש זי"ע. שיר שחצה מגזרים, למרות היותו ביידיש עם כמעט חצי מיליון צפיות עד כה.



2) 'טענצעלע' של הזמר והיוצר החסידי מוישי שווארץ שיצא ממש לאחרונה וגם הוא קליפ מושקע במיוחד, עם תיאור יפהפה של הסיפור אותו מספר השיר, ובהחלט גם מהמושקעים ביותר שיצאו השנה ובכלל בשנים האחרונות.



3) 'יוסף' - של כוכב הזמר החסידי בערי וועבר, קליפ מרהיב שמספר את סיפורו של השיר 'עוד יוסף חי' מתוך אלבומו האחרון 'קרבן' בלחנו ומילותיו של מוטי אילאוויטש, שיר מדהים ומרגש שמספר את סיפורו של יוסף הצדיק, והשנה כאמור הוציא לו בערי את הקליפ המרהיב הזה.



4) 'שבילים' – של כוכבי הזמר אבי אילסון & איציק דדיה שיר שהצליח מאוד בפני עצמו, וגם יצא לו קליפ מושקע בהחלט, שזכה ליותר מחצי מיליון צפיות, ובכלל ראוי לציין את ההשקעה של אבי אילסון בקליפים שלו. והשנה הוציא קליפ מושקע במיוחד נוסף לשירו המצוין 'מקום לחלום' וזכה אף הוא ליותר מחצי מיליון צפיות.



5) 'נקודות' – של עוד אחת התגליות של השנה האחרונה שמואל (פרדניק), שיר מצוין שהצליח מאוד והושמע אין ספור פעמים בכל תחנות הרדיו, והקליפ שלו זכה למעל ממיליון צפיות, ובכלל שמואל הפך גם הוא לכוכב אהוד מאוד בקרב הקהל הישראלי אלטרנטיבי, וגם הוא הוציא לא מעט חומרים יפים השנה, לצד 'נקודות', גם את השיר 'יש בי אמונה' בדואט עם הזמר המצליח מארה"ב מרדכי שפירא שיצא ממש לאחרונה, ובשנים האחרונות גם הוציא גם את הלהיטים 'תעצרו את העולם', ו'תן לי תפילה', ואין ספק שגם הוא מהיוצרים המבטיחים של הדור הצעיר.



עשרת המחרוזות של השנה:

 

1) במקום הראשון – 'לכה דודי -קבלת שבת בצפת' בכיכובם של מקהלת מלכות, זאנוויל וויינברגר, לוי פאלקאוויטש, נפתלי קמפה, דובי מייזעלס ואהרן רזאל בעיבודו של המוזיקאי והמעבד המוכשר יהודה גלילי, מחרוזת שכיף להאזין ולצפות בה כל ערב שבת ולהיכנס איתה לשבת, קליפ מרהיב שצולם בעיר צפת, שכבר צפו בו יותר מחצי מיליון צפיות, גם מה שמיוחד במחרוזת זה השילוב המדהים בין כל הזמרים מכל הסגנונות גם יחד, ובכלל כל השירים שנבחרו למחרוזת פשוט שלמות.



2) במקום השני – 'קומזיץ' של כוכב הזמר שמוליק סוכות, מחרוזת עם מיטב הלהיטים, ושירי קומזיץ שממיים שכיף להצטרף לשיר אליהם, ומחרוזת שזכתה לאהדה רבה בקרב הציבור הרחב.



3) במקום השלישי – 'א חתונה אין בני ברק' של מקהלת מלכות, בליווי תזמורתו של אושי לנדסמן ובכיכובם  של לא פחות מ-13 זמרים הכי מובילים כיום בשוק החתונות שמשתתפים ושרים בקליפ, הקליפ זכה לתפוצה בחודשיים האחרונים.



4) במקום הרביעי –'מחרוזת שבת' מלחני יוסי גרין בביצועם של יוסי גרין, מוטי ויזל, מקהלת מלכות, בליווי תזמורתו ובניצוחו של המעבד הצעיר והמוכשר בני לאופר - מחרוזת שבתית שכיף להאזין לה.

5) במקום החמישי 'מחרוזת חנן בן ארי' – של בני פרידמן, שלום למר, איציק דדיה, תזמורת פריילך, ומקהלת ידידים, מחרוזת ממיטב להיטיו של חנן בן ארי, ביניהם הלהיטים 'אמן על הילדים' ו'שבורי לב' ועוד, מחרוזת מצוינת בביצוע מושלם של השלושה.

6) במקום השישי – 'תשרי נחת' בביצועם של מקהלת הילדים 'אידיש נחת', יוסי גרין, דובי מייזעלס ומוישי קרויס, בלווי תזמורתו של מנדי הרשקוביץ ומקהלת 'נגינה', מחרוזת עם מיטב להיטי תקופת חגי תשרי עם מלא רגש ונשמה, שמכניסה כראוי לימים הקדושים הללו.

7) במקום השביעי – 'ציון וירושלים' בביצועם של בערי וועבר, זאנוויל ויינברגר, בנצי קלצקין ומקהלת 'מלכות', בלווי הקלידן מנדי ברנדויין, מחרוזת עם מיטב שירי ירושלים שמבוצעים על ידי גדולי הזמר הללו, עם חידושים מעניינים לכמה שירים נוסטלגיים כמו 'על נהרות' של משה גולדמן שפותח את המחרוזת, ו'רחם נא' של שלמה כהן ועוד.



8) במקום השמיני – 'אגדות מתאחדות' מחרוזת היסטורית של שלושת ענקי הזמר החסידי מרדכי בן דוד, אברהם פריד, יעקב שוואקי, מנדי הרשקוביץ ותזמורתו & מקהלת 'שירה', מחרוזת מעניינת בהחלט שכל אחד שר בעצם את הלהיט של האחר בשלוש שפות: אנגלית, עברית ואידיש. כאשר מדובר בשיתוף פעולה בין כל השלישיה שמובילה את פס הקול של המוזיקה היהודית החסידית בעשורים האחרונים.



9) במקום התשיעי – 'מחרוזת פריד' של יענקי היל בליווי אמן הקלידים והקומזיצר שמוליק סוכות, מחרוזת עם כמה ממיטב להיטיו הישראלים ולא רק של אברהם פריד, ובכלל יענקי היל הוציא השנה לא מעט מחרוזות מצוינות: 'מחרוזת ריבו', 'מחרוזת חנן בן ארי' ו'מחרוזת חופה לייב' מצוינת, אולם המחרוזת המוצלחת מבין השלושה והנצפית ביותר היא 'מחרוזת פריד' בעיבודם המצוין של אלי קליין & איצי ברי.



10) במקום העשירי – 'מחרוזת בני מלכים' של המלחין והזמר המצליח בנצי שטיין בליווי קלידים ושירה של שמוליק סוכות, ובעיבודו של מוישי כהנא, שמבצע ממיטב הלהיטים המדברים על הקשר בין אבא לבן, ובינינו להקב"ה, מחרוזת יפהפייה עם בחירת שירים משובחת במיוחד מ'מי כעמך' של מרדכי בן דוד, ועד 'בני מלכים' של ליפא שמעלצר ו'בן מלך' של בערי וועבר וכו'.



קאבר השנה

 

1) ממלכת כהנים – יואלי דוידוביץ, יואלי קליין, שייע גרוס, מוטי גולדמן & מקהלת מלכות, להיט שחרך וחורך כל רחבת ריקודים בכל אירוע חסידי ליטאי, וכו', שיר שבמקור הינו בכלל ניגון הקפה בחצר חסידות גור, ועם המילים הללו פשוט הפך ללהיט היסטרי, ולאחד השירים המושרים באירועים, והכי מושמעים בכלל.

זה כבר הפך לתופעה בשנים האחרונות - קאברים לניגונים מחצרות חסידים מ'ניגון חב"ד' שחידש בערי וועבר - הלהיט ההיסטרי שחצה מגזרים ומושר עד היום, וכמובן 'ניגון באבוב' - להיט נוסף שגם הוא עדיין מבוצע בכל אירוע, 'ניגון לעלוב' שביצעו אהרלה סמט ומוטי גולדמן וכמובן 'טאטאל'ע' שזכה כאן בשנה שעברה בתואר 'קאבר השנה' ועוד.

30 השירים שעשו את השנה:

 

1) אל תיפול – חיים ישראל, אברהם פריד ובנצי שטיין
2) לחי עולמים – מאט דאב, בני פרידמן & מרדכי שפירא
3) ואני אבטח בך – מאט דאב, בערי וועבר & שמילי אונגר
4) ים של דמעות – נותי ליברמן
5) אידן אין אמעריקע – הרשי וויינברגר, דובי מייזעלס & ליפא שמעלצר
6) אמר רבי יוחנן – שלום למר & הרשי וויינברגר
7) אנא ה' – פיני איינהורן
8) תכלת ולבן – דוד בן ארזה
9) אבות על בנים – שלום למר
10) אנשים כשרים – נפתלי קמפה
11) טו טו טו – בני פרידמן
12) עברתי בחושך – שמוליק סוכות
13) אני שייך לעם – ישי ריבו
14) עוד לא מאוחר – משה קליין
15) נקודות – שמואל
16) יורד ועולה – דוד בן ארזה
17) חיברתי מנגינות – חיים ישראל
18) בקרוב ממש – שמילי אונגר
19) קלי אתה – מוטי שטיינמץ
20) נקודה קדושה – שרולי גרין
21) איכא בשוקא – ארי היל
22) זה הקטן – ברוך לוין & שמילי אונגר
23) אני יהודי – מרדכי שפירא
24) בוקר טוב רבש"ע – אברהם פריד
25) מי יודע השם יודע – מוטי ווייס
26) טועמיה – אלי הרצליך
27) יום השישי – מיכאל שניצלער
28) שומר ישראל – נמואל
29 ) לעתיד – יצחק האניג (בערל האניג)
30) שבילים – אבי אילסון & איציק דדיה

אי אפשר לסיים את סיכום שנת תשפ"ג מבלי להזכיר שני אמנים גדולי זמר בקנה מידה עולמי שהלכו מאיתנו השנה והותירו אחריהם מורשת של מוזיקה ייחודית שאין בדומה לה, שירים, יצירות, להיטים, נכסי צאן ברזל שייזכרו לעד וייחקקו בספרי דברי הימים של המוזיקה החסידית הלא הם מיכאל שניצלר ז"ל ודדי גראוכר ז"ל.

ה'נשמה' של דדי

 

בכ"ה אלול תשפ"ג נלקח מאיתנו בגיל 62, אחד ממעצבי המזיקה החסידית לדורותיה, ענק הזמר דדי גראוכר ז"ל, שהותיר אחריו מורשת מפוארת של אלבומים, ולהיטי ענק שהפכו לנכסי צאן ברזל ממש של המוזיקה החסידית, אפשר להתחיל אבל לא נסיים כי יש הרבה אבל בכל זאת, לטובת צעירים שפחות גדלו עליו נציין טיפה מן הים, נתחיל עם יצירותיו שהלחין עבורו המלחין האגדי יוסי גרין (שאגב דדי היה גם הראשון לגלות את כישרונו של יוסי בקולות הרקע ובסולו לעיתים, שמובילים את פס הקול של הלחנים של יוסי עד ימינו אנו) 'רצה הקב''ה',' אלוקי נשמה', 'אמנם', 'ריבון כל העולמים', 'חסד ואמת', ועוד, להיטים נוספים ידועים של דדי 'זוכה', 'הוא יגאל אותנו', 'וקווי', 'כולנו כאחד יחד',' לך אתן', 'חברון', 'בטחו בהשם', ועוד.

דדי זכה גם להופיע על הבמות הכי נחשקות של המוזיקה החסידית, ממופעי האסק הידועים בהם הופיע בעקביות מדי שנה כשעוד שר, וכמובן המופע הידוע בפארק הירקון מול מעל מ 100,000 אלף איש, בהופעה בלתי נשכחת עד עצם היום הזה, דדי היה סמל לשירה שמשלבת רגש ושמחה גם יחד, החיוך הרחב התמידי והאנרגיות של דדי, לא השאירו איש מסביבו ללא חיוך ושמחה גם כן, דדי קווה תמיד לחזור לשדה המוזיקה, ואכן לפני מספר שנים הוציא שלושה סינגלים המצליח שמבניהם 'בואו נשמח' בלחנו של בנו אביאל שיבדה לחיים ארוכים, ובעיבודו של יואלי דיקמן איתו הקליט דדי מספר שירים באותה תקופה (שלדברי דיקמן עוד יראו אור, אולי עכשיו יותר מתמיד) אך בשנים האחרונות הידרדר והחמיר מצבו, עד שיתבקש לבית עולמו בסופה של השנה שעברה.

דדי יחסר לנו מאוד, איש 'החסד והאמת' שהוא היה, 'אוי אוי אוי נשמה', תנצב"ה.

ה'נשמה הבוערת' (א 'נשמה פלאם') של מיכאל כבתה

 

עוד זמר בעל קול ענק ונדיר שהסתלק לבית עולמו מאיתנו השנה, הוא האיש והשמחה, בעל המנגן ר' מיכאל שניצלער ז"ל שנפטר בפתאומיות מוחלטת לאחר אירוע לב קשה בערב שבת קודש פרשת שמיני כ"ג בניסן תשפ"ג. עולם המוזיקה החסידית הוכה בתדהמה עם צאת השבת ברחבי העולם, חובבי הז'אנר היידישאי חשו יתמות כי נלקח ממנה האב המייסד של הגראמען החסידי, של הסיפורים, הרגש והמסר הטמון בתוכם עם הביצוע שרק הוא ידע להגיש עד כדי צמרמורות ודמעות של ממש.

ר' מיכאל ז"ל הספיק במהלך חייו להוציא כ-17 אלבומים, כולל שניים חדשים בשנה בה נפטר, כפי שהוזכר למעלה 'שבתון', ו'נאסטלגיע' עם הרב ירמי' דמן ויששכר גוטמן ועוד, סדרת אלבומיו 'די נשמה פלאם' הייתה מושמעת ומנוגנת בכל בית חסידי בעולם, מידי כמה שנים הקפיד ר' מיכאל להוציא דיסק חדש מתוך הסדרה. בין האלבומים המוכרים מהסדרה: 'א נקודהל'ע' אחד מאלבומיו המשובחים ביותר, 'מיין קינד טרעף מיך', 'דער טאטע הערט', 'יא דו קענסט' ועוד.

ר' מיכאל הביא לעולם המוזיקה החסידי השורשי היידישאי, להיטים רבים במהלך הקריירה המפוארת שלו המתפרסת על פני כ-30 שנה ביניהם 'ותיק', 'לעכטעלע', רחם בחסדך', 'חננו השם', 'דער טאטע הערט', 'ותתן לנו', 'דאס לעצטע דוכנען', 'אוי אוי מאמע', 'קרוב השם', 'דער צמח צדק', 'א מצה און אוויון', 'מימיני מיכאל', 'באכע', 'ביה אנא רחיץ', 'יום השישי' ועוד.

ר' מיכאל ז"ל גילה לא מעט כישרונות צעירים במהלך הקריירה שלו, חלק מהם הם המלחינים הגדולים במוזיקה החסידית, ביניהם פינקי וועבר, שמיכאל הקפיד שכל אלבום שלו יכיל לחנים שלו, מוטי אליאוויטש, ליפא שמעלצר, הרשי וויינברגר, ועוד.

ר' מיכאל יחסר לכולנו, אבל בכל זאת נשארנו עם מלא שירי חיזוק, התרוממות, שמחה, והתקרבות לה', מיכאל חיזק רבים, והשפיע על רבים, והזכות הזאת תיזכר לו לנצח, שזכותו תגן עלינו.

מה מחכה לנו בשנה הקרובה:

 

שמילי אונגר יוציא את אלבומו הרביעי (המקורי) ממש בחודשים הקרובים, באלבום צפויים לקחת חלק הרשי וויינברגר, יצחק האניג, פינקי וועבער, נפתלי שניצלער, יענקי כהן, משה לאופר ועוד. שמילי לא אכזב עד כה, אז יש בהחלט למה לחכות.

אברהם פריד לפי שמועות גם הוא עומד ממש לסיים את העבודה הממושכת שלו על אלבומו החדש, בתקווה שייצא השנה, בין המוזיקאים שצפויים לקחת בו חלק; יוסי גרין, משה לאופר, הרשי וויינברגר, נפתלי שניצלער, וכמובן המוזיקאי הצמוד אליו כבר למעלה מ-20 שנה יובל סטופל ועוד.

ארי היל - אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון צפוי גם הוא להוציא השנה את אלבומו הבכורה לאחר עבודה ממושכת, נכון לעכשיו לא ידוע לנו על המוזיקאים שייקחו חלק באלבום, ניאלץ להמתין לצאת האלבום.

נותי ליברמן יוציא במהלך החורף את אלבומו הבכורה, הלחנים והטקסטים כרגיל הם שלו. על מלאכת העיבודים הופקד המעבד הצמוד אליו יענקי כהן.

רולי דיקמן צפוי להוציא את אלבומו השני בחודשים הקרובים, בין המוזיקאים שייקחו בו חלק, הם אחיו יואלי דיקמן, אלי קליין & איצי ברי, ועוד.

חשיפה: זאנוויל וויינברגר צפוי להוציא בחודשים הקרובים אלבום מחרוזות חדש ממיטב שירי השבת, האלבום ייקרא 'טועמיה' והוא ילווה במקהלת 'מלכות', בעיבודיו של המעבד הצעיר והמוכשר בני לאופר.

גם דובי מייזעלס יוציא את אלבומו הבכורה בחודשים הקרובים כשעל כל הלחנים פינקי וועבר, שאף מצטרף לשירה עם מייזעלס, על ההפקה והעיבודים חתום נפתלי משה שניצלער.

דוד בן ארזה יוציא גם כן אי"ה את אלבומו הבכורה בחודשים הקרובים, השירים הם כמובן פרי לחניו ומילותיו.

יעקב שוואקי עובד במרץ על אלבומו החדש עם איצי וולדנר, הרשי וויינברגר, נפתלי שניצלער, ועוד. באלבום צפוי להיכלל גם דואט בין שוואקי לשמילי אונגר, נקווה שהאלבום יראה אור השנה.

יונגערליך - צפויים גם הם להוציא השנה את אלבומם הרביעי בהפקתו של נפתלי משה שניצלער.

מוטי שטיינמץ עובד גם הוא במרץ על אלבומו השני (המקורי) ובתקווה שגם הוא ייצא השנה.

גם הזמר משה קליין עובד בימים אלה על אלבומו השני, כשהפעם בהפקה של מוזיקאים מהעולם הכללי.

סיכום שנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד