כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
18.000 ממתינים לוויזה

צעירים מרצועת עזה מהגרים בעיקר לטורקיה

בשבוע אחד התקבלו 18 אלף בקשות הגירה מעזה לטורקיה. 83 אלף איש נמצאים ברשימת המתנה לצאת מהרצועה דרך מעבר רפיח. הסיבות הבולטות לתופעה נעוצות בעיקר בחוסר התקווה בקרב הצעירים, האבטלה, בעיקר בקרב בוגרי אוניברסיטאות, שמספרם מגיע למאות אלפים

צעירים מרצועת עזה מהגרים בעיקר לטורקיה
הפלגים הפלסטינים בעזה צילום: צילום ערבי

בשנים האחרונות ניכרת עלייה בהיקף תופעת הגירת צעירים מרצועת עזה. קשה לאמוד את ממדי התופעה משום שבאופן טבעי חמאס אינה מפרסמת מספרים מדויקים. אולם, על פי מספר פרסומים, מאז השתלטות חמאס על עזה בשנת 2007 עזבו את רצועת עזה לחו"ל כ-350-250 אלף צעירים. יעד ההגירה הראשוני של הצעירים הוא טורקיה כשהכוונה היא להמשיך משם ליעדים אחרים בעיקר באירופה וקנדה.

הנושא עלה לאחרונה לכותרות לאחר שב-9 בספטמבר 2023 התפתחו עימותים אלימים מול משרד נסיעות בעזה, אשר קיבל זיכיון להנפיק ויזות לטורקיה, בין מאות צעירים פלסטינים שהגיעו למשרדי החברה לבין מאבטחיה. באירועים נפצעו מספר צעירים ונגרם נזק למשרדי החברה. בעקבות כך הופסקה הנפקת הוויזות ע"י טורקיה למספר ימים והיא חודשה רק ב-17 בספטמבר 2023, כך מדווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית

נראה שהתופעה הולכת וגוברת וההתקהלות מול משרדי החברה ממחישה את היקף הביקוש לוויזות. כך, למשל דווח, כי בשבוע אחד התקבלו 18 אלף בקשות הגירה לטורקיה וכי 83 אלף איש נמצאים ברשימת המתנה לצאת מהרצועה דרך מעבר רפיח. גם בדיקת נתוני הגלישה, מצביעה על עלייה משמעותית בהיקף החיפושים של המילה "הגירה" בקרב גולשים פלסטינים.

הסיבות הבולטות לתופעה נעוצות בעיקר בחוסר התקווה בקרב הצעירים, האבטלה, בעיקר בקרב בוגרי אוניברסיטאות, שמספרם מגיע למאות אלפים, קריסת המגזר הפרטי עקב הרס מפעלים וחברות, יוקר המחייה, היעדר מדיניות טיפול סוציאלי ורמת שירותים נמוכה, בעיקר בריאות הנפש, וכן ההגבלות הישראליות שמוטלות על רצועת עזה.

בחמאס מנסים, כאמור, "לעמעם" את ממדי התופעה בטענה, שלא חל שינוי במספר היוצאים דרך מעבר רפיח והם מדגישים שמספר הנכנסים לרצועה אף גבוה מעט ממספר היוצאים. טענת חמאס היא שהדיווחים הללו הם ניסיון גורמי ביטחון של הרשות הפלסטינית להכפיש את ממשל חמאס, להציג את כישלונו בניהול הרצועה, ובכך להתסיס את תושבי הרצועה נגדו.

לפי שעה ממדי ההגירה פחותים בהרבה מממדי הגידול הטבעי. יחד עם זאת הגירה מאסיבית של שכבת גיל מסוימת עשויה להשפיע על המרקם החברתי והכלכלי ברצועה. זאת ועוד, נראה שבני שכבת הגיל הזאת הם גם אלה אשר פעילים בזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועה. לא ברור האם להגירה המאסיבית תהיה השפעה גם עליהן ועל פעילותן.

כתבת תחקיר שפורסמה באלאיאם חושפת שבשבעת החודשים האחרונים נרשמה עלייה ניכרת במספר הצעירים המהגרים מהרצועה ואלה והמבקשים לצאת ממנה בעיקר למדינות אירופה וקנדה. המשרדים שבאמצעותם אפשר לקבל אשרות מסע לטורקיה, התחנה הראשונה בדרכם של הצעירים, מטפלים בבקשות רבות מאד ואלפים ממתינים בטורקיה להשלים את מסעם ליוון.

חמאס עזה פלסטינים טורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד