כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
נערכים לתרחישי קיצון

עליית מדרגה? המשטרה מקדמת ירי חי בחוסמי כבישים

במשטרה מקדמים את המהלך כלקח ממבצע 'שומר החומות' מחשש כי בזמן מלחמה, ערבים בישראל יחסמו שיירות של צה"ל. טרם הוגדרו הקריטריונים למהלך, בהם השאלה בסמכות מי לאשר שימוש בירי חי ומתי, ובאיזה שלב של הטיפול בחסימה

עליית מדרגה? המשטרה מקדמת ירי חי בחוסמי כבישים
שוטרים. אילוסטרציה צילום: Jamal Awad/Flash90

המשטרה והמשרד לביטחון לאומי מבקשים לאפשר שימוש בירי אש חיה לעבר מפרי סדר שחוסמים כבישים בשעת חירום. זאת, כהכנה לאפשרות של מערכה במסגרתה ערבים-ישראלים יחסמו צירי תנועה למעבר שיירות של צה"ל וכלקח ממבצע 'שומר החומות'. כך נחשף ב'כאן 11'.

לפי הדיווח, במקביל עסקה בכך גם הוועדה להקמת המשמר הלאומי וההמלצה המסתמנת שלה היא להקל בהוראות הפתיחה באש מול מפרי סדר בשעת חירום, ולא רק מול חסימת שיירות. 

הבקשה של המשטרה והמשרד מגיעה 20 שנה אחרי שוועדת אור קבעה, בעקבות אירועי אוקטובר 2000, כי "ירי של אש חיה אינו אמצעי לפיזור המון". כעת, המשטרה מבקשת לפתוח מחדש את מסקנות הוועדה.

בחודשים האחרונים מתנהלים דיונים במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי במסגרת הפקת הלקחים ממבצע "שומר החומות" והתרחיש, במסגרתו בעת מערכה בצפון ו/או בדרום יחסמו ערבים-ישראלים צירי תנועה למעבר שיירות של צה"ל. כיום, סל האמצעים של המשטרה לפינוי מפגינים כולל רק אמצעי אל-הרג, כך נקבע בעקבות ועדת אור ואירועי אוקטובר 2000, במהלכם נהרגו 13 ערבים מירי המשטרה.

כיום, מותר לשוטרים להשתמש בירי חי רק במצב של סכנת חיים, כחלק מהוראות הפתיחה באש הכלליות ולא כאמצעי בסל הכלים לטיפול בהפרות סדר וחסימות צירים. במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי מבקשים להתייחס לחסימת צירים למעבר של שיירות צה"ל כ"סיוע לאויב בשעת מלחמה", ולאפשר במקרה כזה ירי חי לעבר מפגינים, אף במצב שאין בו סכנת חיים.

טרם הוגדרו הקריטריונים למהלך, בהם השאלה בסמכות מי לאשר שימוש בירי חי ומתי, ובאיזה שלב של הטיפול בחסימה. דהיינו, אילו אמצעים צריך למצות טרם השימוש בירי חי. דיונים בנושא התקיימו לאחרונה אצל המנכ"ל הפורש של המשרד לביטחון לאומי שלמה בן אליהו ואצל מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי.

כזכור, לפני כחודש במהלך מהומות האריתראים בתל אביב עשו שוטרים שימוש בירי חי כלפי מתפרעים. המפכ"ל אמר אז כי זו פעם ראשונה מאז אוקטובר 2000 בה המשטרה יורה אש חיה לעבר מפרי סדר.

מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמסר: "מרגע כניסתו של השר בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי הוא חותר לשינוי הוראות הפתיחה באש של השוטרים וגם את אלה של החיילים שלטעמו מגבילות אותם ומסכנות את חייהם. השר סבור כי ישנה חשיבות רבה בשינוי ההוראות כך ששוטרנו וחיילנו יוכלו למלא את תפקידם מבלי להסתכן".

מהמשטרה נמסר: "בדיון שהתקיים לפני מספר חודשים, בנושא מוכנות והיערכות משטרת ישראל לאירועי הפס"ד רב זירתיות כחלק מיישום לקחי אירועי שומר החומות, תוקף תרחיש הייחוס ונדונו גם מסקנות ועדת אור והצורך בתיקופן, לרבות השימוש באמצעים והסמכות לשימוש בירי חי. לעניין האמצעים העומדים לרשות משטרת ישראל באירועי הפרות סדר רב זירתיות או התפרעות בזמן מלחמה וחסימת צירים, שימוש בירי חי אינו נמנה בסל הכלים לאירועים מסוג אלה בשלב זה".

חסימת כביש משטרה ירי חי פתיחה באש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד