כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הפילוג הליטאי: בבית שמש מכבים את אש המחלוקת

הרב אליהו טומבק, המקורב לגר"ש אויערבך וגבאי בית הכנסת 'לב אליהו' בבית שמש, התפטר - כדי להרגיע את המחלוקת בקהילתו

הגר"מ גולדשטיין השבוע. צילום: שוקי לרר
הגר"מ גולדשטיין השבוע. צילום: שוקי לרר

הרב אליהו טומבק - גבאי בית הכנסת 'לב אליהו' בבית שמש, החליט להתפטר היום (א'), מתפקידו בבית המדרש כדי למנוע מחלוקת בקהילה.

הפרשה החלה כאשר הגאון רבי מרדכי גולדשטיין רב בית הכנסת 'לב אליהו', השתתף בכנס של 200 רבנים נגד ההתייצבות בלשכת הגיוס.

השתתפותו עוררה סערה גדולה וכתגובה לכך פתחו כמה ממתפללי בית הכנסת מנין נפרד בשם "בית התפילה".

לשם הרגעת הרוחות, החליט מייסד וגבאי בית הכנסת הרב טומבק להגיש את התפטרותו, זאת על מנת להנמיך את גובה הלהבות, למתן את המחלוקת, ולהציל בכך את כבודו של רבו הגר"מ גולדשטיין.

הגר"מ גודלשטיין שהרב טומבק נחשב ממקורביו, ביקש ממנו לשקול שוב את התפטרותו, אך לאחר שהתייעץ עם הגר"ש אויערבאך, הודיע טומבק על פרישתו כדי למנוע מהמחלוקת לפגוע במרקם המיוחד של בית הכנסת.

במכתבו לבני הקהילה נאמר: "שמעון העמסוני ואמרי לה נחמיה העמסוני, היה דורש כל אתין שבתורה, כיון שהגיע לאת ד' אלהיך תירא פירש... אמר להם: כשם שקבלתי שכר על הדרישה כך קבלתי שכר על הפרישה.

"בחסדי ד' יתברך אשר גברו עלי, זכיתי להיות עבד לעבדי ד', לכונן את הבית הגדול הזה לתורה ולתפילה ולהעמידה על מכונו, הרבה עמל ויגיעה כוחות גוף ונפש השקעתי בזה, וזה חלקי מכל עמלי אשר עמלתי תחת השמש בראותי את בית המדרש בנוי על תילו, מלא בלומדי תורה ומשמש כמרכז חיי הקהילה בשכונתנו.

"זכיתי במשך השנים להרבה הכרת הטוב מאת חברי וידידיי מתפללי בית המדרש, הם המה שנתנו לי את הכוחות להשקיע למעלה מכוחותי להקמת והחזקת הבית הגדול הזה.

"עתה הגיע עת הפרישה, כמו שאמר החכם מכל אדם בספר קהלת "עת לקרוע ועת לתפור". כיון שנתעורר בקהילתנו בחינה של "קריעה" אשר הוא לדאבון לב כולנו. לכן גמרתי בדעתי לפרוש ולקבל שכר על הפרישה, ושכרי יהיה אם פרישתי תביא לידי בחינת "עת לתפור" ולא יחצו לשני מחנות, והאמת והשלום אהבו, ולא יהיה עוד שום פירוד לבבות בין יראי ד' תושבי שכונתנו וחברי קהילתנו".
אליהו טומבק בית שמש בית המדרש הרב גולדשטיין הפילוג הליטאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 90 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד