כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
נמצאת ברשימה השחורה

ראש הממשלה לשעבר עבד עבור החברה המפוקפקת

אהוד אולמרט, ראש הממשלה לשעבר סייע וייעץ לחברת סייבר התקפי, שנעשה בה שימוש ברוגלה שפיתחה נגד פעילי זכויות אדם, עיתונאים ופוליטיקאים • אולמרט טוען: "הקשר עם החברה נפסק לפני מספר חודשים"

ראש הממשלה לשעבר עבד עבור החברה המפוקפקת
אהוד אולמרט צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ראש הממשלה לשעבר, העבריין המורשע אהוד אולמרט עבד בעבור חברת הסייבר ההתקפי "אינטלקסה", הנמצאת ברשימה השחורה של הממשל האמריקני. כך פורסם במסגרת הפרויקט התחקירי הבין-לאומי "תיקי פרדטור" של דניאל דולב וארגון 'השומרים'. החברה נכנסה לרשימה השחורה של האמריקנים מכיוון שעשתה שימוש ברוגלות שלה נגד פעילי זכויות אדם, עיתונאים ופוליטיקאים. מהתחקיר עלה כי אולמרט היה אמור לייצג את החברה בפגישה שתוכננה עם גוף ביטחון גרמני.

בעקבות הימצאות החברה ברשימה השחורה, אזרחים ותאגידים אמריקנים אינם רשאים לסחור עמה או לספק לה שירותים. כמו כן, החברה שנוסדה על ידי שני קצינים בכירים לשעבר במערך הטכנולוגי של חיל המודיעין, רשומה בחו"ל ולכן אינה כפופה לפיקוח משרד הביטחון או נדרשת לאישורים ממנו לעסקאות שהיא מבצעת.

במסמכים שנחשפו במסגרת הפרויקט, התגלתה התכתבות מתחילת שנת 2022, בין מתאם המודיעין הגרמני לשעבר, ברנד שמידבאואר, לבין המשרד הפדרלי לביטחון מידע של גרמניה (BSI), שאחראי בין היתר על תחום הגנת הסייבר במדינה. בהתכתבות, שמידבאואר ניסה ליזום פגישה בין בכירי אינטלקסה לבין ראש המשרד הפדרלי לביטחון מידע, ארני שונבוהם - במטרה להציג לו מוצר הגנת סייבר של אינטלקסה ולבחון את אפשרות רכישתו בידי גרמניה.

המשרד היסס לקיים את הפגישה והציע שתתקיים בדרג נמוך יותר. בתגובה שמידבאואר כתב: "אני לא מבין איך זה יעבוד, ומי מטעמכם יהיה בפגישה. תכננו לצרף לפגישה מומחה בעל שם ברמה עולמית - ראש ממשלה ישראלי לשעבר ואת סגן הנשיא של אינטלקסה, שאחראי על האסטרטגיה באירופה. אנא חזרו אליי ועדכנו כיצד ניתן לקדם את הפגישה".

על אף הלחץ שהפעיל מתאם המודיעין הגרמני לשעבר, הפגישה המדוברת לא יצאה לפועל, שכן המשרד הפדרלי לביטחון מידע של גרמניה, הבהיר כי אין לגרמניה צורך במוצרי הגנת הסייבר של אינטלקסה. במסמך שהגיע לידי גוף התקשורת "שומרים", הושחר שמו של ראש הממשלה הישראלי לשעבר, אולם בשיחת טלפון שקיימו אישר אולמרט כי עבד בעבור אינטלקסה. כשנשאל על הפגישה בגרמניה השיב בקצרה וסירב להרחיב: "לא הייתי שם".

כמו כן, בהמשך לשיחה שהתקיימה עם אולמרט, הועברו אליו שאלות לתגובה, אך הוא בחר שלא לענות עליהן. בהודעה ששלח כתב כי הוא נמצא בחופשה משפחתית בחו"ל וכי הקשר שלו עם החברה נפסק כבר לפני מספר חודשים. יצוין כי כמה חודשים לאחר מכן, באפריל 2022, דווח כי שמידבאואר ואולמרט נצפו יחד עם כמה חברי בונדסטאג במסעדה איטלקית בברלין.

המוצר המוכר ביותר של אינטלקסה הוא "פרדטור", רוגלה עוצמתית שמסוגלת להשתלט מרחוק על מכשיר סלולרי ולהפוך אותו למכשיר מעקב אחר בעליו . זאת, תוך שאיבת התוכן במכשיר ושליטה במצלמה ובמיקרופון. במסגרת הפרויקט התחקירי "תיקי פרדטור", נחשפה שורה ארוכה של מדינות אשר רכשו או קיבלו הצעה לרכוש את המוצר או מוצרי מעקב נוספים. בהן: מצרים, מלזיה, קמרון, מאוריציוס, סיירה לאון, וייטנאם ומדגסקר.

אחד ממקימיה של החברה שרשומה בחו"ל, הוא אל"מ במיל', טל דיליאן, מפקד היחידה הטכנולוגית במערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין בצה"ל לשעבר. דיליאן, עזב את צה"ל ב-2002, בעקבות פרשת שחיתות ביחידה עליה פיקד, שכללה בין היתר חשדות לשימוש במשאבי היחידה לצרכיו האישיים. הפרשה נסגרה ללא כתבי אישום, אך הוא ספג הערה מסגן הרמטכ"ל.

ארצות הברית פריצת סייבר אהוד אולמרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד