י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

ברגע האחרון: הכנסת אישרה את חוק המסתננים

הכנסת אישרה את התיקון לחוק המסתננים שימנע את סגירת 'חולות' • "החוק עקר - מקווים שהממשלה הבאה תתקן אותו"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית את התיקון החדש לחוק למניעת הסתננות, כדי למנוע את פירוקו בסוף החודש של מתקן חולות, בעקבות פסיקת בג"ץ בנושא. 47 חברי כנסת תמכו בהצעה לתיקון, 23 התנגדו לה, ושלושה נמנעו בהצבעה.

לפני כחודשיים פסל בג"ץ, בפעם השנייה, את התיקון לחוק למניעת הסתננות. התיקון האחרון אפשר את החזקתם של מסתננים "חדשים" במאסר לתקופה של עד שנה אחת, וקבע הוראות להקמתו והפעלתו של מתקן חולות, שהוא מתקן שהייה פתוח, שיכול להחיל כיום קרוב ל-3000 מסתננים.

הצעת החוק שאושרה עוסקת בשלושה עניינים עיקריים: האחד - קיצור תקופת המשמורת למסתננים ״חדשים״ שייכנסו לארץ לאחר שיעבור החוק משנה אחת לשלושה חודשים, והעברתם לאחר מכן למתקן השהייה הפתוח.

הרכיב השני בהצעת החוק - תיקון ההסדרים הנוגעים למתקן השהייה הפתוח (חולות) בניסיון להתאימו לסטנדרטים החוקתיים שקבע בית המשפט העליון. בהקשר זה נקבעה בהצעת החוק תקופת שהייה מירבית של 20 חודשים, חובת התייצבות אחת בלבד במקום שלוש, קביעת סוגי אוכלוסיות שלא יוכלו לשהות במתקן וקביעת ביקורת שיפוטית יזומה על ענישה משמעתית של העברה למשמורת.

הנושא השלישי בהצעת החוק – תיקוני חקיקה עקיפים, בחוק עובדים זרים, שכולל החמרה של הענישה כנגד מעסיקי מסתננים, והטלת חובה על מעסיקי מסתננים ועל המסתננים עצמם להפקיד פיקדון כדי להבטיח את יציאתם מישראל.

יו"ר ועדת הפנים שהכינה את ההצעה, ח"כ מירי רגב (ליכוד), הציגה את ההצעה ואמרה: "אני רוצה להבהיר כי החוק עליו אנו מצביעים היום הוא חוק עקר שלא הייתה ברירה אלא להסכים בגלל המצב של פיזור הכנסת. רציתי להביא בשורה לתושבי דרום תל אביב, להסתכל להם בעיניים ולהגיד להם שלא על מצפוני לסגור את חולות. זה שהיועמ"ש כל הזמן פוזל לז'נבה ומנותק ממה שקורה בציבור הישראלי לא יעצור אותי מלהביא חוק שימנע את פיזור ופירוק חולות".

ח"כ ניסים זאב (ש"ס) אמר: "מה קרה לכל ה600 אלף שהמתינו לפני שלוש שנים בגבול מצרים וביקשו להיכנס לישראל? הם מתו? אם לא הייתה הגדר היום היינו מתמודדים עם מאות אלפי פליטים".

שר הפנים לשעבר, ח"כ אלי ישי (ש"ס) אמר: "החוק שמגיע היום הוא עקר לחלוטין. החוק הריק הזה בשורה התחתונה שלו אומר לא לסגור את מתקן חולות, כי אם הוא לא יעבור המתקן ייסגר. לצערי הרב פעם אחר פעם פוגעים ביכולות של ממשלת ישראל להתמודד עם בעיית המסתננים".
חוק כנסת מתקן חולות מסתננים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד