כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

האפשרויות של ישי: ריצ'רץ' או ריצה עצמאית

הסקר יענה את הכול: האם ישי ידרוש חלוקה שווה של ש"ס או שיחליט להמר על סקר 'מעריב' ולנסות את כוחו? • פרשנות

איור: מוטי הלר
איור: מוטי הלר

סקר מעריב סופהשבוע שהתפרסם הבוקר, טרף מחדש את הקלפים בתנועה הקדושה. אם בשבועות האחרונים, למרות קולות שהשמיע פה ושם, הבין ח"כ אלי ישי כי ריצה עצמאית חסרת סיכוי עבורו, ואת ראשות המפלגה כבר לא יקבל, ולרגע היה נדמה כי הוא מתכוון להתקפל מדרישותיו ולהסתגל למציאות של מספר 2. בא הסקר וקלקל את הכל.

פתאום ישי מרגיש שיש לו 'קייס' מחודש על ראשות התנועה, שהרי ה'סקר' קבע שהוא מביא יותר מנדטים. פתאום הוא מרגיש שהאקדח שבידיו שוב מעלה עשן, שהרי ה'סקר' מבטיח לו יותר מנדטים מש"ס במקרה של ריצה עצמאית. פתאום אפשר להקפיא את השלום שהתבשל [וגם ככה כמעט נשרף] ולחדש את תוכניות כיבוש התנועה מחדש.

[בהערת אגב, הסקר כשלעצמו מעלה שאלות קשות. מדוע יצאו כ-150 אלף איש מביתם ויצעדו לקלפי רק בשביל לשלשל פתק עבור אלי ישי. שהרי יהיו מפלגות ימניות ממנו ויהיו גם חרדיות ממנו. קשה להאמין שכל כך הרבה בני אדם ייצאו לזעוק מרה ולהביע מחאה על פגיעה בכבודו].

ומה יעשה ישי כעת?

בפניו ניצבות שתי אפשרויות מרכזיות, לאור ה'כוח' שהעניק לו הסקר. האחת, לעמוד בתוקף על דרישה לשותפות מלאה בהנהגה, שתתבטא בחלוקה שווה של המפלגה בינו ובין דרעי במעין שיטת ריצ'רץ', הזהה לזו שנהוגה במפלגה האחות, יהדות התורה, בין דגל התורה ואגודת ישראל. תוך שילוב נאמניו מול נאמני אריה - אחד לאחד. וחלוקה שווה [כולל רוטציות?] בתפקידים הבכירים.

השניה, להפגין עצמאות ולנסות להוכיח כי יש לו אומץ, ועל הדרך אולי להמיט אסון נוסף על הכוח החרדי בכנסת. לרוץ בנפרד, לקחת את הסיכון של אחוז החסימה ושל פגיעה דרמטית בכוחה של ש"ס, ומי יודע? אולי עוד נופתע.

אליפז בזמננו
במהלך אירוע משפחתי בו השתתפתי אתמול, נשא דברים אחד מחשובי הת"ח בירושלים, ובמהלכם חידד וורט אקטואלי במיוחד, ומפני 'אל תמנע טוב מבעליו' אביא את הדברים בשלמותם.

המדרש מספר שאליפז רדף אחרי יעקב אבינו להרגו במצוות אביו עשיו, וכשהגיע משך ידו, שהרי התחנך אצל סביו יצחק שאסור לרצוח, וכך היה בדילמה עד שיעקב הציע לו לקחת ממונו והעני חשוב כמת.

נשאלת השאלה הפשוטה, וכי באמת אליפז התלבט? האם יתכן מצב שעשה של 'כיבוד אב' ידחה לא תעשה של 'לא תרצח'? וכי כך למד אצל יצחק?

והתשובה, שהרי אביו עשיו שעבר כל עבירות שבעולם, אימץ לעצמו מצווה אחת - כיבוד אב - ועליה נתן את נפשו. מסיבה זו, אליפז שגדל בבית אביו, היה משוכנע שעבור מצווה זו מותר לעשות הכול, ואולי גם לרצוח.

ובנמשל האקטואלי, יש שאימצו לעצמם 'מצווה' אחת, מאבק קברים או מלחמה בחוק הגיוס, ובשבילה הם מוכנים לעשות הכול. לפגוע בגדולי ישראל. להכות. לגרום מחלוקת וחילולי שבת. העיקר המצווה ההיא... מה חבל שאי אפשר לרצות אותם בממון.
טור ישי דרעי פרישה ריצרץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד