כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
קידוש השם

ה-BBC: מתנדבי זק"א נותנים כבוד למתים

ה-BBC בכתבה נרחבת על מתנדבי זק"א החרדים. הם מוכרים עם "האפודים הצהובים והבוהקים שלהם". הערוץ מציין כי "מתנדבי זק"א הוא ארגון דתי שמאז המתקפה אחראי לחלק מהעבודות הקשות ביותר שמתקיימות בישראל" קידוש השם

ה-BBC: מתנדבי זק"א נותנים כבוד למתים
ברוך פרנקל והרב זכריהו בזירות הקשות צילום: באדיבות המצלם

הרחק מעיני הציבור, עמלו חיילים, שוטרים ומומחי זיהוי פלילי במרץ על משימה שכמעט בלתי אפשרי לדמיין מבחוץ, זיהוי קורבנות הפיגוע הרצחני של חמאס. לצידם הייתה קבוצה נוספת, שניתן לזהות על ידי האפודים הצהובים והבוהקים שלהם. הם היו מתנדבי זק"א, ארגון דתי שמאז הפיגוע אחראי לחלק מהעבודות הקשות ביותר שמתקיימות בישראל, כך בכתבה מפרגנת מלאה בקידוש השם ב-BBC.

הערוץ מדווח לקוראיו ולצופיו: "תפקידו של זק"א הוא לאסוף כל חלק משרידי המתים, כולל דמם, כדי שיוכלו להיקבר בהתאם להלכה היהודית. הארגון נקרא לטפל באירועים הטראומטיים ביותר, לרבות אסונות טבע, טרור ותאונות דרכים".

"חברי הארגון הם כמעט כולם יהודים חרדים, וכולם מתנדבים" נכתב.

כשחמאס החל את ההשתוללות שלו בדרום ישראל בשבת האחרונה, ברוך פרנקל, בן 28, עשה את השבת כרגיל בדירתו בבני ברק, עיר אורתודוקסית ליד תל אביב שבה מתגוררים רבים מהמתנדבים. בערך באמצע הבוקר, הוא שמע דרך מכשיר הקשר שלו שיש איזשהו מצב חירום בדרך" דיווח הערוץ.

הערוץ מסביר כי "מכשיר הקשר הורשה לפעול בשבת כי אפשר לחלל את השבת בענייני חיים ומוות, אבל רק עם השקיעה (צאת השבת) יכול היה פרנקל להסתכל בטלפון שלו והוא הבין היטב את היקף המתקפה. הוא תפס את הציוד שלו, שהכיל, כפפות מנתחים, כיסויי נעליים וסמרטוטים לספיגת דם, וקפץ למכוניתו. "רק נהגתי" הוא אמר.

הערוץ מציין כי "אין ארגון כזה מקביל בבריטניה, שבו צוותי משטרה מקצועיים משחזרים שרידים אנושיים. אך מנהג יהודי שיש לאסוף גופות עד כמה שניתן ולקבור יחד את כל השרידים הזמינים". המתנדבים מזק"א דואגים שהדבר ייעשה כהלכה וכפי שקובע המוטו שלהם "חסד של אמת".

המתנדבים התמודדו עם מראות שהרתיעו אפילו אותם. "עדיין היה חושך כשפרנקל הגיע, וחיילים ישראלים עדיין החליפו יריות עם חמאס, אז הוא שכב על החול וחיכה עד שיהיה בטוח" דיווח הערוץ.

מתנדבי זק"א פועלים מאז בכל אתרי התקיפה. "התמודדות עם שרידי הילדים הייתה הגרועה ביותר", אמר פרנקל. "המשטרה הזהירה אפילו את צוותי זק"א שכידוע הם מנוסים בעבודה זו כי קשה לראות את מה שיש בפנים" דיווח הערוץ.

בפנים מצא פרנקל ילדים שרופים, אנשים מפוצצים ברימונים ומשפחות שנורו בבתיהם. "אתה לא מבין כמה תינוקות, כמה אנשים שרופים ספרתי", אמר. "כשאני מדבר איתך עכשיו אני רואה את התמונות האלה שוב מול העיניים שלי".

"על העבודה הזו, מתנדבי זק"א זוכים לפעמים לשבחים מאנשים שרואים אותם ברחוב באפודים הצהובים שלהם" דיווח הערוץ. כשצעד השבוע בשכונתו בבני ברק, פרנקל התנער מהשבחים. "זק"א היא התנדבות בה אתה לא מקבל תודה", אמר. "המתים לא יכולים להחזיר לך".

"הרבנים ומתנדבי זק"א עשו כל שביכולתם לשמור על כבוד הנרצחים, למרות היקף המבצע ומצבם של חלק מהשרידים. הם דאגו לעצור ולהתפלל על כל אדם, במידת האפשר" מציין הכתב.

הרב יעקב זכריהו, 39, משנה לראש העיר ב"ב מטעם סיעת ש"ס, אמר לערוץ "מבחינה פיזית, זה שעות על גבי שעות בלי שינה ונשיאת גופות זו עבודה קשה", אמר. "אבל אנחנו מתגברים על זה".

הרב זכריהו, אב לחמישה ילדים, ראה גופות של ילדים שהובאו עם פציעות וכוויות. חלקם נערפו, חלק מהילדים המתים היו קשורים בידיהם וברגליהם בכבלי טלפון.

הרב זכריהו הוציא ממשאית חמישה בני משפחה אחת. שני הורים ושלושה ילדים שנרצחו על ידי חמאס בביתם בקיבוץ בכפר עזה.

"לראות משפחה שלמה נרצחת זה משהו ששובר בן אדם", אמר הרב זכריהו. "יש לי חמישה ילדים משלי. אנחנו אנשים מאמינים ואנחנו יודעים שהכל בא מאלוהים, אבל קשה לנו להבין את זה".

זק"א מלחמת חרבות ברזל חמאס עזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד