י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

על אפליות וחלומות • טורו של הרב בן ציון נורדמן

שני נושאים מרכזיים ניתן ללמוד מהפרשה: כמה חשוב שלא להפלות בין אחים, ואלו שני סוגי חלומות עיקריים ישנם

על אפליות וחלומות • טורו של הרב בן ציון נורדמן

1.
לא מזמן התלונן באוזניי אדם מבוגר, בן למעלה מ-80, על כך ש"בדור שלנו אין זקנים". הסתכלתי עליו מכף רגל עד ראש. "וכי הוא לא זקן?" חשבתי לעצמי. אך כמובן שלא העזתי לומר את שחשבתי. "ומדוע אתה אומר כך???" שאלתי את הזקן. הוא הביט בי בחיוך ואמר ספק ברצינות ספק בקריצה: "עזוב, הנכד שלי אמר לי שבדור שלנו אין זקנים. הם שייכים לדור הקודם..."

אנחנו חיים באותו הדור, מסתובבים כמעט באותם המקומות ורואים את אותם הדברים, אך תפיסת המציאות של בני דור המכשירים הסלולריים, שונה במאה ושמונים מעלות מאשר תפיסת עולמם של כל אלו שבילדותם לא חלמו אף לא על פקס.

כאנשי חינוך וכהורים, חובה עלינו לפלס את דרכם בבטחה, לסלול להם נתיב בטוח לצעוד בו, לתת להם את מירב הכלים באמצעים העומדים לרשותנו בכדי שיגדלו ויפרחו ויקנו כלים שיסייעו בידם לצלוח את חייהם.

אני נפגש עם הורים לרוב, ומכולם אני שומע את אותו הפתגם: "אנו רוצים שילדנו יקבל את הטוב ביותר". אין הורה שלא מעוניין שהילד שלו יקבל את מגוון הכלים, האפשרויות, שימת הלב והיחס האוהד, בכדי להגיע לפסגות. בעולם השואף למצוינות והישגים, גם ההורים נסחפים לפעמים בלהט המוצלחות. כל זה מעיד על רצון אמיתי של כל הורה, להוציא מילדו את המקסימום האפשרי.

האם ייתכן שבמעשנו אנו, גם אם אין אנו מתכוונים, אנו יכולים לגרום לזעזועים עמוקים בנפשו של הילד? האם ייתכן שמבלי משים, נגרום למריבות וסכסוכים בין ילדנו גם אם אין אנו חפצים בכך?

הורים רבים המגיעים למבוי סתום ביחס שלהם כלפי ילדיהם, או מצורת ההתנהגות במסגרת הביתית של ילדיהם, מגיעים אליי ומבקשים מענה וסעד. עצה ופתרון. את כולם אני מפנה תחילה לפרשת השבוע, פרשת וישב, העוסקת בבני משפחתו של יעקב אבינו, שנים עשר השבטים.

*

שנים עשר ילדים היו לו ליעקב אבינו. את כולם הוא אהב עד למאוד. אך בכל זאת ילד אחד עקף את אחיו ביחס של אביו כלפיו. יעקב אהב את יוסף יותר מאשר את שאר אחיו. ושימו לב כיצד התורה מספרת לנו על כך. שני פסוקים בלבד מקדישה התורה בכדי לתאר את היחסים ששררו בין האחים. הפרשה כתוב כך: "וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים", ובפסוק שבא לאחריו כבר מתארת התורה את השלכות המעשה. "וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם". אפילו שאילת שלום תמה הנהוגה בין אחים, לא הייתה בין אחיו של יוסף ליוסף בעצמו.

העדפת הורים: פעמים רבות נוצרים מקרים, במודע או שלא במודע, להעדפת ילד זה או אחר גם במשפחה נורמטיבית בת-ימינו. הסיבות לכך יכולות להיות רבות ומגוונות: הילד דומה או שאינו דומה לדמות אהובה או שנואה במשפחה, שמו של הילד מזכיר לטובה אדם שכבר אינו עמנו, הילד חולה או בעל מום, הילד מוכשר יותר או בעל מידות טובות יותר מבין כל אחיו, או ההיפך: מתחברים דווקא לילד ה"בעייתי", החצוף והמרדן כי הוא דורש את מירב תשומת הלב.

מיקום הילד במשפחה הוא גם סיבה להעדפה: הבן הבכור כי הוא הבכור, הבת הקטנה כי היא הכי קטנה, חמודה ומפונקת, או אולי דווקא הילד האמצעי, כאפליה מתקנת. לעיתים מין הילד הוא מקור להעדפה: בן אחרי שלוש או ארבע בנות או ההיפך – בת לאחר כמה בנים.

תהיינה הסיבות אשר תהיינה, העדפה של ילד אחד על פני אחיו היא מתכון כמעט בטוח לבעיות. המצב האידיאלי יהיה, שכל ילד ייצא מבית הוריו כשהוא משוכנע – שהוא הילד החביב על הוריו. האם יכול להיות מצב, שהורה יעדיף ילד זה או אחר על ילדו השני? מה גורם לנו להפלות בין ילדינו? האם התופעה של אפליית הורים בין אחים ניתנת לשינוי?

כפי שכבר אמרנו, הדוגמא הבולטת ביותר בתנ"ך לאפליה שכזו היא הסיפור של יוסף ואחיו. יעקב אבינו העדיף את יוסף עם כתונת הפסים על פני אחיו. הסיפור לא בא בהכרח לשפוט את יעקב, אבל אין ספק, שישנם רבדים מרובים עם משמעויות עמוקות, שאינן נראות על פני השטח, שאפשר להקיש מהם על יחסו של יעקב לבניו. העדפה זו של יעקב לא בישרה טובות בכל הנוגע לקשר המשפחתי. והראיה, יחסו של יעקב הוביל בסופו של דבר למכירת יוסף לעבדות. עד כדי כך שבמדרש מובא שאלמלא היה מעדיף יעקב את יוסף על שאר אחיו לא הייתה מתקיימת המכירה, שהובילה לירידה למצריים ולשעבוד הנורא.

אז לתשומת לב ההורים: בתנ"ך בחז"ל הקדושים ולהבדיל במחקרים פסיכולוגיים מראים שילדים שמקבלים יחס מועדף סובלים מרגשות אשם ומשנאת אחיהם. זה אומר שיחס מועדף לא פוגע רק בילדים שאתם מזניחים, אלא גם באלה שאתם אוהבים.

2.
בפרשת וישב מוזכרים החלומות של יוסף. יוסף סיפרם לאחיו שהחלו לכנותו "בעל החלומות".

בעברי הייתי מרצה בארגון "ערכים". ארגון זה עוסק בקירוב לבבות, סמינרים להכרת היהדות ועוד. נתבקשתי על ידי דודי היקר והאהוב גדול מזכה הרבים בדורנו הרה"ה הרב יוסי פוגל שליט"א, מנהל "ערכים" בכל אזור השרון והצפון שה' ישלח לו רפואה שלימה במהרה, להיכנס לתחום ההרצאות. כיום תחום זה מפותח מאוד עם מאות מרצים ומרצות, מאגרים בלתי נלאים של מידע, קורסים להכשרת מרצים וגם קהל הצמא לשמוע. בתקופה ההיא הנושא עוד היה בראשיתו. להוציא אנשים מהבית בכדי לשמוע הרצה, לבחור את הנושא המעניין, לדבר בפני הקהל ולהציג את הדברים בצורה נעימה ומעניינת.

הייתי יוצא ערב ערב עם תיק ג'יימס בונד (אז זה היה במודה...) מוכן להרצאה. אני חושב שהייתי בין הראשונים לתת הרצאות המלוות במצגות, עם מחשב נייד וכד'.

כשהתיישבתי להכין את ההרצאה הראשונה, הבנתי שאני בבעיה. פשוט, לא היה לי שום נושא שבו התמחיתי. אמנם למדתי קצת פה ושם, אך לא התמקצעתי באף תחום. כמעט וויתרתי על הרעיון, אך דודי היקר לא וויתר. "אם אני אדבר לקהל הם ירדמו תוך דקה", אמרתי לדודי הרב פוגל. "אז תדבר אתם על חלומות..." הוא אמר לי.

לקחתי את הדברים שלו ברצינות, והכנתי הרצאה על חלומות. מה אומר לכם ידידי פשוט חלום. גיליתי אוצר בלום ומרתק. ההרצאה הראשונה שלי בנושא "פתרון חלומות" התקיימה במתנ"ס ברקוביץ בנצרת-עלית. אף אחד לא הכיר אותי. בוודאי שלא בנצרת. אך הנושא משך את הקהל והאולם במתנ"ס היה מלא עד אפס מקום, עד כדי כך שאנשים נאלצו לסחוב כסאות מאולם אירועים סמוך. ההרצאה הצליחה מעל המשוער והיא גררה עוד סדרה של הרצאות וסדנאות.

מתוך הדברים הרבים שלמדתי בנושא חלומות, ישנם 2 סוגי חלומות מרכזיים שכדאי לדעת (אין מה לדאוג, אני לא חוזר להרצות בתחום. את הסיבה לכך עוד אכתוב פעם אי"ה). ישנם חלומות המנבאים עתיד כזה הוא אחר, וישנם חלומות שאינם אלא בגדר "משאלת לב". כל החיים אנו חולמים וחשוב לדעת להבחין בין סוגי החלומות. החלום הראשון מנבא עתיד כלשהו ולנו כמעט ואין שליטה על התוצאה. אנו מאמינים שאם זה צריך לקרות אזי זה יקרה. אך לגבי "משאלת הלב" עליה דיברנו, אזי בכוחנו לעבוד ולפעול בכדי להשיג את החלום אליו אנו שואפים ומייחלים.

*

כל תקופה בחיים היא תקופה של חלומות עבורנו. חולמים על בריאות, על פרנסה, על ילדים ועל חינוך ילדים. הדרך למימוש החלום תלויה בנו. יוסף האמין בחלומותיו וגרם במו ידיו להתגשמותם. גם אנו צריכים לדעת להאמין בחלומותינו. לשאוף לקוות, להתפלל ולייחל שכל משאלות לבנו יתקיימו לטובה אמן.

שבת שלום

שבת חלומית

הכותב משמש כמנכ"ל "מפעלות הרב גרוסמן" יו"ר "מדעים ויהדות" וחבר הנהלת העיר חדרה
שבת פרשה חלומות יוסף חינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד