כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
בשורות טובות

לאחר פרסום המדד - ציפייה להפחתת ריבית: "הסיכוי עלה משמעותית"

מדד המחירים שפורסם אמש מראה ירידה של עשר נקודות האחוז למרות שהייתה ציפייה דווקא לעלייה | ההנחה היא שבנק ישראל יקפוץ על המציאה ויוריד את שיעור הריבית

לאחר פרסום המדד - ציפייה להפחתת ריבית: "הסיכוי עלה משמעותית"
ביטוח משכנתא צילום: FREEPIK

תמימות דעים בקרב הכלכלנים בכירים במשק על כך שבנק ישראל יודיע בהחלטת הריבית הקרובה שחלה בשבוע הבא על הפחתת ריבית. הדבר מגיע לאחר שאמש פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר המראה כי המדד ירד בחודש שעבר ב-0.1% בהשוואה לחודש אוגוסט 2023. בכל מקרה היה ברור שבנק ישראל ינסה מאוד שלא להעלות את הריבית במטרה שלא להקשות על המשק לנוכח הפגיעה האדירה הצפויה בשל המלחמה, והבשורות הטובות מאמש רק מחזקות את נטיית הבנק.

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות לידר שוקי הון מעריך כי ההשפעה הכוללת של המלחמה על הכלכלה הישראלית היא באובדן של 1.5% תוצר. כץ מעריך שהצמיחה השנה תעמוד על אפס, כלומר שהכלכלה הישראלית לא תצמח השנה בכלל ואילו הגירעון הממשלתי בתקציב המדינה יעמוד על 2.5% תוצר "סביר להניח שנראה הורדת ריבית אפילו מהירה יחסית בשיעור חד, מעבר למינוס 0.25%. במצב של מיתון, הורדת הריבית נועדה להקל גם על הסקטור העסקי וגם על משקי הבית - שלב ראשון דורש הורדת ריבית חדה, לכיוון 4%-4.25%.

לפני המלחמה תחזית לידר עמדה על צמיחה של 3.4% השנה ושל 1.5% ב-2024 - או של כ-5% במצטבר. כעת נדמה שסביר יותר לצפות ל-2.3% השנה ול-1.7% ב-2024, או כ-4 במצטבר. המשמעות היא שהתוצאה הכלכלית של המלחמה תהיה פגיעה מצטברת של כ-1% בתוצר.

גם בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי בנק ישראל יפעל בקרוב להפחתת ריבית. הם כותבים לציבור כי ההפתעה של אתמול רק מחזקת את ההערכה שלהם כי הסיכוי להפחתת ריבית על ידי בנק ישראל עלה משמעותית – בין אם בהחלטת הריבית, או בהחלטה שלא מן המניין.

"ההפתעה במדד הגיעה כמעט כולה, שוב, מסעיף נסיעות לחו"ל אשר ירד בספטמבר בחדות ב-11.5% וזאת בניגוד לתחזית שלנו שעמדה על עליה של 0.2%", כתב גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות.

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד