ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מאמץ חשאי

ארגוני הביון בעולם במרוץ למידע בנוגע לחטופים בעזה: ראשי חמאס זרקו את הטלפונים

עשרות מדינות מנסות לקבל מידע לגבי יותר מ-150 אזרחים חטופים בעזה. קטאר וטורקיה מציבות עצמן כמתווכות מרכזיות. חמושים של חמאס "נטשו את הטלפונים הניידים שלהם ואי אפשר היה להגיע לאף אחד מהם"

ארגוני הביון בעולם במרוץ למידע בנוגע לחטופים בעזה: ראשי חמאס זרקו את הטלפונים
סיום הכשרה צבאית של חמאס בעזה צילום: Attia Muhammed/Flash90

שבוע לאחר שמחבלי חמאס פתחו במתקפה הקטלנית שלהם על הדרום, מנהיגי העולם וסוכנויות הביון שלהם מנסים התמודד עם משבר בני ערובה בעל ממדים גלובליים חסרי תקדים. הם עדיין מנסים לענות על השאלה הבסיסית: אילו אזרחים, מאילו מדינות, כלואים ברשת מנהרות מתחת לרצועת עזה.

ארה"ב וכמה מבעלי בריתה מבקשות מקטאר להשתמש באנשי הקשר שלה בתוך חמאס, כשהם מנסים להצליב שמות של יותר מ-150 אנשים מכ-30 מדינות שלא נראו במשך תשעה ימים. כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

דיפלומטים וקציני מודיעין בטורקיה הוצפו בבקשות ממשלות באמריקה הלטינית. גם מנהיגי אירופה, כולל עמנואל מקרון, פנו למצרים שמתווכת בין ישראל לחמאס.

בכל יום השתנו ההערכות לגבי כמות האנשים שנחטפו ומספר המדינות המעורבות לא ברורות. לרבים, להרבה מבני הערובה יש אזרחות כפולה.

החטופים מוחזקים במקומות שונים על ידי חמאס. הג'יהאד האיסלאמי הנתמך על ידי איראן אמר כי הוא לקח 30 בני ערובה, טענה שצה"ל לא אישר.

הוול סטריט ג'ורנל שוחח עם גורמים טורקים, מצרים, קטארים, ישראלים, ארה"ב ואירופים המעורבים במאמץ העולמי לזהות את מי חמאס לקח ואת התנאים של אלה שעדיין בחיים. פקידים אלה תיארו ניסיון תיווך רב-לאומי כאוטי בצל התקיפות אוויריות יומיומיות והאיום הממשמש ובא של מתקפה קרקעית ישראלית.

סוכנויות הריגול החזקות בעולם ובעלות בריתם במזרח התיכון מנסים לקבל מידע על בני הערובה, שרבים מהם מתחת לבתים בעזה, ככל הנראה מעבר להישג ידם של השירות הסלולרי.

"הם זרקו את הטלפונים הניידים שלהם ואי אפשר היה להגיע לאף אחד מהם", אמר פקיד מצרי אחד. "כל מדינה עם מגעים לחמאס ניסתה להגיע".

מצרים, קטאר וטורקיה נמצאות ביחסים עם חמאס, אך אף אחת מהן לא הצליחה להשיג תשובות מלאות על שמות ותנאי השבויים המפוצלים ברחבי עזה. מנהיגים פוליטיים של חמאס שבסיסם בקטאר לא אמרו כמה בני ערובה נמצאים בשבי. חמאס הודיעה לטורקיה שהיא לא תשקול חילופי בני ערובה עד שישראל תפסיק את ההפצצות ותשחרר אלפי אסירים, כולל אלה שנלקחו במהלך מעשי הטבח האחרונים.

"מדינות רבות, במיוחד מדינות מערביות, נמצאות בקשר עם אנקרה. הם רוצים שנעביר את ההודעות בחשאי", אמר אחד מפקידי המודיעין הטורקי שבסיסו בבירת טורקיה. הבעיה, לדבריו, היא שהתקיפות האוויריות הישראליות מקשות על זרימת מידע.

לוחמי חמאס יכולים להעביר בני ערובה דרך מבוך של רבי קומות ומנהרות ובונקרים שמתפתלים מתחת לאחד האזורים הצפופים ביותר בעולם. רבות מהמנהרות כוללות קווי חשמל ותקשורת, ונמצאות עשרות מטרים מתחת לאדמה.

גורמים מצריים אמרו שהם מודאגים מכך שחמאס עלול להשתמש במנהרות סודיות כדי להבריח שבויים לסיני, ולגרור את מצרים עמוק יותר לתוך הסכסוך הנוכחי.

חמאס עזה מצרים טורקיה מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד