כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

לאור המצב הבטחוני: קריאה דחופה לשרי הממשלה למנוע קריסת ענף הבניה בישראל

בשל המצב הביטחוני שבעקבותיו נעצרה כנית עובדים פלסטינים ומרבית אתרי הבניה בישראל מושבתים בימים אלו, פנו יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו, ויו"ר תאגידי כח אדם זר בענף הבניין אלדד ניצן, במכתב בהול אל שר הפנים משה ארבל, שר השיכון יצחק גולדקנופף, שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת ושר העבודה יואב בן צור, לנקוט צעדים מיידיים שימנען את קריסת הענף

לאור המצב הבטחוני: קריאה דחופה לשרי הממשלה למנוע קריסת ענף הבניה בישראל
עובדי בניה צילום: פיקסביי

בשל המצוקה הקשה בענף הבניה לאור המצב הבטחוני הקשה בישראל, שיגרו יו"ר התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו, ויו"ר תאגידי כח אדם זר בענף הבניין אלדד ניצן, מכתב בהול אל שר הפנים משה ארבל, שר השיכון יצחק גולדקנופף, שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת ושר העבודה יואב בן צור.

בפתח מכתבם מדגישים סרוגו וניצן כי מדובר בפנייה דחופה מטעם התאחדות הקבלנים בוני הארץ והתאחדות תאגידי כח אדם בענף הבנייה, בעניין הסטת מכסת העובדים הזרים לתעשייה- לשימור רציפות התפקוד של ענף הבנייה בישראל.

במכתבם מציינים השניים כי כידוע ולמרבה הצער, לאור המתקפה אליה התעוררה מדינת ישראל ביום 7/10/23, הכריזה מדינת ישראל על מלחמת "חרבות ברזל", ובהתאם הכריז שר הבטחון על מצב מיוחד בעורף בשטח כל מדינת ישראל. כתוצאה מהמצב המלחמתי, נסגרו ולא פועלים בשלב זה, מרבית מאתרי הבנייה במדינה, ובמיעוט האתרים שכן פועלים, פוחדים העובדים הזרים להגיע לעבודה- כך שבאופן מעשי נעצרה פעילות הבניין במדינת ישראל כמעט לחלוטין.

במכתבם מדגישים השניים כי "ביום 10/10/23, הוציאה רשות האוכלוסין וההגירה הנחיה זמנית להתרת העסקה בפועל במפעלים למתן שירותים קיומיים ושירותים חיוניים של עובדים זרים בענף הבניין המועסקים באמצעות תאגידי כח אדם זר לבניין".

השניים מדגישים כי "מדובר בכוונה ראויה ורצויה, שנבחנה מיד עם הוצאתה, על ידי החתומים מטה, אך למרבה הצער אינה מעשית , תאגידי כוח האדם או לפחות חלקם מתוך רצון לשתף פעולה ולוודא רציפות של העסקת העובדים אפילו באופן זמני עד לפתיחת אתרי הבניין בישראל יצרו קשר עם גורמים שונים בהתאחדות התעשיינים ומפעלים חיוניים שונים אך מהר מאוד הסתבר שהמהלך אינו ריאלי.

סרוגו וניצן מנמקים מדוע המהלך אינו ריאלי: ראשית, הסטה זמנית של העובדים הזרים לתחום התעשייה אינה מעשית ולא התקבלה על ידי התעשיינים, שאינם מחפשים פתרונות זמניים אלא פתרונות ארוכי טווח. שנית, נמסר לנו שגם אם יינתן פתרון למשך העסקת אותם עובדים, העלויות הכרוכות בהעסקת העובדים יקרות בשל העמסת האגרות והמגורים. שלישית, לאור זמניות ההנחיה, גם קיים קושי טכני ומעשי לשנע ולהעביר עובדים המתגוררים באזורים גיאוגרפים ספציפיים לאזורים אחרים בהם מצויים מפעלי התעשייה, במיוחד בימים אלו בהם שורר מצב חרום במדינת ישראל.

בהמשך מכתבם מדגישים השניים בפנייתם לשרים כי "בשל איסור כניסתם של העובדים הפלסטיניים לעבודה בישראל בענף הבנייה, והצפי כי איסור זה לא ישתנה בתקופה הקרובה, נוצר וייווצר פער גדול יותר, שיוכל להתמלא רק על ידי העובדים הזרים. לפיכך הסטה של העובדים הזרים מענף הבניין לתעשייה, בעת הזאת היא בעייתית, במיוחד לאור העובדה שהתאחדות הקבלנים בוני הארץ עושה לילות כימים, לוודא פתיחת אתרי הבניה בישראל. במצב הדברים הנוכחי ובראייה עתידית של השלכות המצב שנוצר, על המדינה לפעול באופן שונה וארוך טווח, וזאת על מנת שענף העסקת עובדים זרים בענף הבניין לא יקרוס ויוכל להמשיך ולהתקיים, על כל המשתמע מכך".

סרוגו וניצן מציינים במכתבם כי על המדינה לנקוט בפעולות הבאות ע"מ לשמור על יציבות תפקודית של ענף הבנייה והתשתיות. ראשית, יש לפעול  באופן מיידי למילוי, הגדלת ואף להכפלת מכסת העובדים הזרים בענף הבניין (על מנת להתגבר על הפער שנוצר וייווצר כתוצאה מכך שעובדים פלסטינאים ייגרעו ממצבת העובדים בענף).

שנית, התאחדות הקבלנים בוני הארץ תפעל בקרב קבלני הבניין, לעודד העסקתם של העובדים הזרים במקום העובדים הפלסטינאים. שלישית, לצורך קליטת של עובדים זרים בישראל, הן בשל צרכי הענף הקיימים, והן בשל הצורך בשיקום הנזקים של פעילות המלחמה, יש הכרח בקידום והחשת מיונם של עובדים זרים  (רבים ככל שניתן) בסין ובמולדובה (ובמדינות אחרות מהן יוחלט להביא עובדים זרים).

זאת ועוד, במצב הדברים הנוכחי, ועל מנת להקל על תאגידי העובדים הזרים בבניין, שהכנסותיהם נעצרו לאור המצב המלחמתי וסגירת אתרי הבנייה ואילו הוצאותיהם כגון מגורים לעובדים ושכר הנהלה ממשיכים להיות משולמים, יש לפטור אותם מתשלומי אגרה, שכר (פיקדונות) וכיו"ב, לכל הפחות עד לפתיחתם המחודשת של אתרי הבנייה.

דומה כי זהו המצב, בו על המדינה לגלות אחריות לענף כולו ולפעול כמפורט לעיל, מבעוד מועד על מנת למנוע את קריסת הענף כולו, על כל המשתמע מכך.

המכתב כאמור נשלח אל שרי הפנים, השיכון, הכלכלה והתעשייה והעבודה, וכן אל אייל סיסו- מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, ד"ר רון תומר - יו"ר התאחדות התעשיינים והגב' ענבל משש, עו"ד - ראשת מנהל מעסיקים ועובדים זרים, ע"מ שכלל משרדי הממשלה והגופים האמונים על התחום יסייעו למניעת קריסת ענף הבנייה בישראל.

 

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד