כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ההחלטה נפלה

למרות הלחצים הכבדים: בנק ישראל משאיר את הריבית ללא שינוי

החלטת הריבית של הוועדה המוניטרית בבנק ישראל התקבלה בשל הנפילה המשמעותית בשער השקל מאז תחילת הלחימה | שערו היציג של הדולר נקבע על 4.062 שקלים

למרות הלחצים הכבדים: בנק ישראל משאיר את הריבית ללא שינוי
אילוסטרציה צילום: Hadar Youavian/FLASH90

ברקע המשך הלחימה בצפון ובדרום והאזעקות שנשמעות ברחבי ישראל בימים ובשבועות האחרונים, הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75%.

החלטת הזו היא ההחלטה הראשונה מאז פרצה הלחימה לפני כשבועיים כאשר בשבוע שעבר אותת הבנק כי שער החליפין נמצא בקדמת הבמה, והערכות להורדת ריבית התמוססו לפחות בהודעה מחר.

בהודעה שנלוותה להחלטה נכתב כי "על רקע המלחמה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת האי-ודאות, והפעילה תוכניות למכירת מט"ח ולאספקת נזילות בשוקי ההחלף. תוואי הריבית והפעלת כלים מוניטריים נוספים ייקבעו בהלימה עם תכלית זו ובהתאם להתפתחות המלחמה ולנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, וזאת על מנת להמשיך ולתמוך ביציבות השווקים ובהשגת יעדי המדיניות ובצורכי המשק".

בסקירה שפרסם בנק ה'דויטשה בנק' נכתב כי "הרציונל שלנו לכך שהריבית תישאר על כנה מוצדקת על ידי המשך אי וודאות באשר למשך הזמן עוצמתו והשלכותיו האפשריות של הקונפליקט הגיאופוליטי לאחר שארגון חמאס תקף את ישראל. אנו צופים כי בנק ישראל ינקוט לעת עתה בגישה של המתנה במטרה להעריך את מצב הכלכלה בהמשך השנה.

בנוסף, יציבות השקל היא מרכיב מרכזי באסטרטגיה של הבנק ולמרות שהעלאות ריבית מפתיעות אינן נחוצות כרגע, צעדים מוניטריים מרחיבים עשויים להפעיל לחץ על השקל. לצד זאת, ברור למדי שהצמיחה הכלכלית המקומית תושפע לשלילה מן ההתפתחויות האחרונות ובהיעדר שוק כלשהו משוק המט"ח, ירידה משמעותית בקצב האינפלציה בחודשים הבאים בהחלט אפשרית. תרחיש זה פותח את הדלת למדיניות מוניטרית מרחיבה. בעוד שהתחלה של מחזור כזה בהחלט עשויה לצאת לדרך כבר בשבוע הבא, אנו צופים כי הוא צפוי להתחיל מאוחר יותר.

עבור 2024 אנו רואים מקום רב להורדות ריבית חדות-הרבה מעל מה שמתומחר כרגע בשווקים. עם זאת התזמון וההיקף נשענים על התפתחות האירועים הגיאופוליטיים", כתבו בסקירה.

מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד