כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

הפתרון הפשוט למצוקת הדיור: הבנקים או אנחנו

עו"ד מנחם מושקוביץ קורא לפוליטיקאים להפסיק לדבר ולהבטיח, ולהתחיל לעשות - לקדם בניה בקצב מואץ • טור

הפתרון הפשוט למצוקת הדיור: הבנקים או אנחנו

עוד מעט תתחיל מערכת הבחירות. הבטחות יפוזרו בכל ראיון תקשורתי, נשמע שהנה כל בעיות המדינה נפתרות ברגע, השלום המיוחל עומד ממש מאחורי קלפיותינו, וכל מה שנשאר הוא רק להמתין בסבלנות.

אבל מעבר לכל תעמולת הבחירות שכבר מתחילה לשטוף את מוחות הציבור, חשוב מאוד שהממשלה הבאה תהיה מעשית יותר. פחות רעיונות ויותר מעשים. זה מה שאנחנו דורשים היום. זה מה שהעם צריך.
אחד הנושאים החשובים ביותר והאקוטי שביניהם, הוא לא השלום, אפילו לא הבטחון. נכון, אלו נושאים חשובים מאוד, אבל אם אין את הבסיס, הכל מיותר. ואנחנו מדברים על הדיור. על המצב הקטסטרופלי אליו הגיעה מדינת ישראל, כשרכישת דירה הופכת למשימה בלתי אפשרית.

עזבו אתכם מכותרות על תוכניות דיור מרחיקות לכת, אנחנו מוותרים על מסיבות עיתונאים רבות רושם והכרזות. הציבור רוצה מעשים. הציבור רוצה שדירה לא תהיה משהו שאפשר רק לדבר עליו. העם רוצה לקנות דירות.

הקדנציה האחרונה התאפיינה בהרבה כותרות. קבינט הדיור שחרר מידי פעם בשורות לציבור, אבל הכל נותר בדיונים, בכותרות, כלום לא בשטח. המחירים המשיכו לנסוק והדירות התרחקו מהזוגות הצעירים וממשפרי הדיור. המרוויחים העיקריים הם המשקיעים, שרק העלו את נתח הרווחים.
הבעיה היא שכל הפתרונות שהעלו, הם פתרונות לטווח הקצר. אין להם שום משמעות אמיתית, שום יכולת להוריד את המחיר מהשורש.

הפתרון האמיתי, הפשרת הקרקעות, הגדלה אמיתית של היצע, הפתרון הזה לא עלה על הפרק בכלל. וזה מה שנדרש עכשיו. כשמחירי הקרקעות ירדו, הדירות תהיינה בהישג יד.

אתם יודעים מי אשם בזה? מי באמת לא רוצה שהמחירים יירדו? הכלכלנים במשרד האוצר ובמנהל מקרקעי ישראל שמשתמשים כיום בכל תרגיל אפשרי כדי למנוע את ירידת מחיר הקרקע. הם מצידם מבינים כי הכלכלה כולה תלויה ביציבות הבנקים, וזו תלויה בהגדלת האשראי מדיור. הדבר האחרון שרוצים לראות הכלכלנים במשרד האוצר ובנק ישראל הוא ירידת מחירים.

החשבון שלהם הוא פשוט: למה לה, למדינה, להפשיר קרקעות אם היא יכולה למלא עוד את קופתה הציבורית מעליית מחירי הדירות? לכן המדינה מקפידה לעשות מאמץ להשאיר פער ניכר בין הביקוש הרב לדירות, בעיקר במרכז הארץ, אל מול ההיצע שלהם - דבר המוליד עליית מחירים.

היה אחד שניסה לשנות, שר השיכון לשעבר, אריאל אטיאס. הוא הקשיב ואפילו יישם את הפתרון "הנכון" שמציעים הכלכלנים והפוליטיקאים בהובלת משה כחלון והחל להגדיל את היצע הדירות. הנדל"ן הגיב והחל לשנות כיוון והנגיד פישר החל לפתע לחשוש: פישר נלחץ וקרא מיד לאטיאס ל"שיחת הבהרה" בה התבקש האחרון ליישר קו עם השיטה שאמורה לדאוג בראש ובראשונה לבנקים.

היה עוד פתרון להורדת מחירי הדירות על ידי הפחתת האטרקטיביות למשקיעים. וזאת באמצעות עליית הריבית. שהרי בשוק הדיור ניתן לקבל ריבית של 3%-3.5% ריאלית בשנה, ועליית ריבית היא סיבה מונעת לדירות השקעה. אך גם פתרון זה נדחה על ידי פקידי האוצר החזקים, בטענה שכאשר יעלו את הרבית, תיווצרנה בעיות עם משלמי המשכנתאות וירידת הדולר.

נכון, זה נשמע קשה, אבל זה הפתרון האמיתי. הורדת מחיר הקרקעות. שיווק רחב, ובלי לשכוח את התמיכה והערבויות לבנקים. אי אפשר שכל הזוגות הצעירים יהיו בני הערובה של שוק ההון. הגיע הזמן לשנות סדרי עדיפויות. הגיע הזמן לעשות.

אז בימים אלו נחפש את מי שיתחייב (לא להבטיח שבענו מזה) לכך שהוא יגדיל את שיווק הקרקעות ללפחות 40 אלף יח"ד בשנה, יתחייב שאותן יח"ד יופשרו לבניה ולא יתקעו בוועדות התכנון במשרד הפנים, ומנגד ידאג לבנקים ולפקידי האוצר שלא היתה להם שום בעיה להכניס את כולנו להזיה של מע"מ 0 ולפלג את העם.
דיבורים מעשים חרדים מפלגות בניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד