י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

נשים 'חרדיות'? שירוצו רק במפלגות חילוניות

העיתונאי שלום פרוינד מסביר מדוע הנשים המתמרדות לא יכולות לצפות לשילובן במסגרת מפלגה חרדית • טור

נשים 'חרדיות'? שירוצו רק במפלגות חילוניות

השבוע חווינו את התהוותו של המערכון החרדי הראשון שכמעט וגרם ל'הגשש החיוור' להחוויר לידו, אך אם זה לא היה עצוב זה באמת היה מצחיק.

מצד אחד ארבע נשים הזויות, מאיימות בצעד הפגנתי להחרים את המפלגות החרדיות אם לא תשובצנה לייצג את נשות המגזר (ממש התרגשנו). מהצד השני, אחד שמתיימר להיות "גאט'ס פאליציי" ("שומר הסף של אלוקים" - באידיש) חסר טקט אך בעיקר לוקה בבינה יתירה. זה נשמע אמנם כמו התחלה טובה של בדיחה, אבל זוהי לצערנו המציאות שמרכיבה כיום את תווי פניו של הציבור החרדי על קוטביותו.

אכן קבעו חכמינו במפורש, ש"נתן הקב"ה בינה יתירה לאשה יותר מבאיש", ועל נתון זה איש אינו יכול להתווכח, גם לא מר מוטק'ה בלוי שקרוב לוודאי מכיר את המאמר השנון והמפורסם הזה, אך רחוק מחלק הבינה מרחק שנות אור. אלא שאותם חכמים שפרגנו לאשה את יתרת הבינה, מה לעשות והם גם קבעו ש"נשים דעתן קלה"... כלומר, בהסתמך על דבריהם, לא בדיוק הייתם רוצים לסמוך על שיקול דעתו של אדם שהיא קלה, קל וחומר שלא ממש היינו נותנים בידו של אחד כזה אחריות כה מורכבת וכבדת משקל, שעלולה לחרוץ את גורלו של הציבור המורכב והמסובך ביותר בישראל - קרי; הציבור החרדי.

באופן אישי ולמען הגילוי הנאות, אינני מוצא דופי במועמדת חרדית בכנסת ישראל, כל עוד היא רצה לכל רשימה אחרת פרט למפלגות המייצגות את הציבור החרדי. ולא, לא בגלל שאני חושב שמנת המשכל או הכישרון שלהן נחות מזה של גפני, אייכלר או מוזס למשל. גם אני כבורג קטן במתרס הגברי החרדי, מאסתי לראות את אותם פרצופים ישנים שכבר קרוב לחצי יובל תקועים לנו כעצם בגרון במשכן הכנסת ומפריחים מדי פעם בפעם (פעם אחת יותר מדי) פנינים מרגיזות שיכולות להשניא את היהדות היפה גם על החילוני המתון ביותר שאפשר להגדיר אותו "חסיד אומת החרדים".

כמו רבים אחרים, גם אני סבור שהגיעה השעה להביא "פנים חדשות" ובעיקר "פנים צעירות" למפלגות החרדיות, ובטוחני שיש די והותר צעירים חרדים מחוננים שמיומנותם אינה מביישת את הניסיון הרב שצברו הח"כים הוותיקים שלנו - שגם הם בל נשכח, התחילו את הקריירה מאפס ניסיון. אולם, ללא קשר לרמות היכולת או הניסיון של ארבע הפעילות שדורשות להיות מועמדות חרדיות, מוכשרות ככל שתהיינה, עדיין נבצר מבינתי מאין הן לוקחות את הארוגנטיות המופגנת הזו, או יותר נכון את הביטחון העצמי המוגבר לחשוב שלהן מגיעה השררה ועוד תחת איומים?... רגע, וכי כבר הספיקו לשכוח שזה עתה פוטרו הצמד לפיד ולבני וממשלה שלמה פוזרה רק בגלל איומים ואולטימטומים בלתי פוסקים?... מה בדיוק הן חושבות לעצמן?... וכי מישהו בכלל - איש או אשה (מהמגזר החרדי) נשאלו על ידן לאות הסכמה או אפילו רצון קלוש ללגיטימיות?...

כעת, וודאי תשאלו: אוקי, וכי מה בדיוק הופך את הנציגים החרדים הנוכחיים ללגיטימיים? האם ניתנה לנו אי פעם האפשרות לבחור מי ייצג אותנו בממשלה? האם מישהו שאל אותי, אותך, אותה, אם למנות את מקלב או את ליצמן לדבר בשמנו?... התשובה אכן ידועה וברורה לכל: "לא" עם א' דגושה. אבל כאן ועכשיו מנקודת המוצא הזו ממש, אפשר להתחיל לדבר לעניין, משום שברגע זה מסתיים המערכון ואין מנוס אלא להסתכל לאמת בלבן של העיניים.

ובכן, את הציבור החרדי לא שואלים ועם הציבור החרדי לא מתייעצים. לא אני, לא אתם, לא ארבע הנשים שדרשו ייצוג בכוח וגם לא נציגנו הנוכחים בכנסת (ובוודאי שלא מוטק'ה) בוחרים או קובעים שום דבר שקשור ליהדות החרדית. נאהב את הרעיון או לא, "דמוקרטיה" לא יכולה לגור בכפיפה אחת עם ציבור שומרי התורה והמצוות. נרצה או לא, התורה אינה דמוקרטית, היא לא הייתה כזו מאז ניתנה על הר סיני ולא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך.

אדרבה, לא רק שהדמוקרטיה היא הניגוד הגמור לתורת ישראל, אלא במידה רבה התורה אף "גזענית" בעליל: מאז באה היהדות לעולם, היא הושתתה על מגמת יסוד ברורה ומובהקת שמבליטה את ייעודו וייחודו של עם ישראל כעם שכרת ברית עם אלוקיו להיות לו "גוי קדוש", והיחס לכל שאר אומות העולם הוא מפלה באופן מוצק וחד משמעי: "בחוקותיהם לא תלכו"... "לא תתחתן בם"... "גוי ששבת חייב מיתה"... האיסור לשתות את יינם... ועוד.

כמו כן, באופן כמעט זהה לחלוטין מבחינת הכללים האתניים, קבעה התורה הבדלים יסודיים בין גבר לאשה: אמנם התורה מוקירה את האשה הרבה יותר מהאיש, כמו לדוגמה, "ומכבדה יותר מגופו"... "חכמת נשים בנתה ביתה"... "מצא אשה מצא טוב"... "בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל"... אולם בד בבד התורה גם הציבה הבחנה ברורה בין המינים: "והוא ימשול בך"... "שום תשים עליך מלך" (מלך ולא מלכה - אשה אינה יכולה להיות מלכת ישראל)... "כל המלמד את בִתו תלמוד כאילו מלמדה תיפלות"... אשה אינה יכולה להעיד (עדותה פסולה)... אשה אינה יכולה לרשת (קודם לבנים)... אשה אינה יכולה להיות כהנת (ולא יכולה לשרת בבית המקדש)... אשה פטורה ממצוות שהזמן גרמא... אשה אינה יכולה לגרש ורק לאיש פתח מילוט של 'היתר מאה רבנים' (במידה והאשה ממאנת להתגרש)... ועוד.

אותה התורה שהבדילה באופן ברור ונחרץ בין הגבר והאשה, היא אותה התורה שפוסקת בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים - "ועשית ככל אשר יורוך... לא תסור ימין ושמאל"! כלומר, כל עוד אתה משייך ומגדיר את עצמך כיהודי חרד לדבר ה', דהיינו - שמירה קפדנית על קיום הוראות התורה בלי לעגל פינות ולהחליק קומבינות, שומה עליך לקיים גם את הציווי שביסס את מעמדם של גדולי ישראל כישות בלעדית לקבוע ולהחליט עבורך, גם אם זה לא ממש מתאזן לך במוח מול הקדמה של העולם המערבי שהחליט להמשיך את מורשתו של "פרעה" בלהחליף בתפקיד הגבר והאשה ולכנות אותו בשם נחמד - "שוויון זכויות".

אי לכך, אין לי שום התנגדות שארבע הנשים תהיינה מועמדות לכל רשימה אחרת פרט לנציגות החרדית, שכן ההבחנה היא ברורה למדי: או שאתה שייך או שלא, אין אמצע, דו צדדי או שוויון. איך שלא יהיה, מקומן לא במפלגה שמייצגת את הסרים למרותם של גדולי הדור. זה כל כך פשוט: אם הן מגדירות עצמן "נשים חרדיות" הרי שעליהן לשמוע בקול חכמי התורה ללא פשרות, ואילו אינן רואות בעין יפה את הציווי האלוקי (הבלתי דמוקרטי), וברוב טיפשותן דורשות "צדק היסטורי" (כטענתן), הרי שהן אינן שייכות כלל ועיקר למגזר אותו הן דורשות לייצג.

אחד מעמיתי לעבודה, הביע בפניי השבוע את מורת רוחו מיוזמתן של ארבע הפעילות וקרא להן בזעף "חצופות". לעומתו, דווקא אני חושב שלא חוצפה היא ההגדרה ההולמת אותן, אלא בעיקר "טמטום". עם זאת, בהשוואה לאווילות שלהן, תגובתו המתלהמת של מוטק'ה בלוי הפכה אותו לכסיל לא פחות גדול מהן. שכן, על מנת להיות מפיק גאוני כל כך של הגיג עלוב ומטופש כמו "להוציא אותן ללא כתובה ולהעיף את ילדיהן ממוסדות התורה"... חייבים להיות מינימום מאבטח צולע של היהדות החרדית או לכל הפחות קופירייטר של 'ערך' המילה "שעמום" באנציקלופדיה החופשית, שמתארת את השעמום כ"רגש שלילי שקיים אצל מרבית היונקים ונובע מחוסר עניין בגירויים הפיזיים והרגשיים באותו זמן".

דבר אחד בטוח: כל עוד הניגודים בציבור החרדי ממשיכים להתעצם ולהתפשט, לעולם לא יהיה כאן משעמם.

הכותב הינו עיתונאי בציבור החרדי וכתב בעיתון 'יום ליום'
נשים בלוי בחירות רשימה כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד