כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
צפו בגלריה

מעל 10,000 לומדי מפעל התורה 'ושננתם' נבחנו בצל המלחמה

מבחנים ב-13 ערים בארה"ק: ירושלים, בני ברק, בית שמש, ביתר עילית, מודיעין עילית, אלעד, אשדוד, פתח תקווה, טבריה, ערד, אופקים, חיפה, נתניה | בחורים, אברכים ומבוגרים מכל העדות והחוגים | המבחנים התקיימו ליד מרחבים מוגנים. הנבחנים הכריזו בריש גלי ש'תורה מגנא ומצלא' | ס"ה נבחנו על למעלה מ-3 מליון דפי גמרא ותוס' | צילום: א. אייזנבאך, י. רוזנבוים, מ. רוט, ד. כהן

מעל 10,000 לומדי מפעל התורה 'ושננתם' נבחנו בצל המלחמה
המבחנים של ושננתם צילום: באדיבות המצלם

בצל המלחמה הקשה: מעל רבבת לומדי מפעל התורה 'ושננתם' השתתפו במחנים של הארגון התורני הגדול, שהתקיימו במרחבים מוגנים. המבחן המרכזי נערך בהיכל הענק 'נחלת יהודה' בבניין בית המדרש הגדול של חסידי בעלזא בירושלים, כאשר אלפי תלמידי חכמים באו לעמוד בכור המבחן ולעמוד על תלמודם, לאחר תקופה של יגיעה והתמדה.

נבחנים רבים הגדירו את התחושה העילאית שהייתה במעמדי ההוד של 'ושננתם' במילים של שיר הכיסופים המוכר: "כד יתבין ישראל ועסקין בשמחת התורה, קודשא בריך הוא אומר לפמליא דיליה: 'חזו בני חביבי דמשתכחין בצערא דילהון ועסקין בחדוותא דילי'".

אנשים מכל החוגים והעדות, בני כל הגילאים, התנתקו מקולות המלחמה ומהזעקות שהושמעו בחוצות ארה"ק, ישבו רכונים במרחבים המוגנים באוהלי התורה של 'ושננתם' על גבי דפיהם, והעלו על הכתב בבהירות וברהיטות, סיכומי סוגיות במסכתות שלימות שהסתכמו במיליוני דפי גפ"ת.

בפתח המבחן בירושלים, התקיים מעמד הוד, במהלכו הגיע להשתתף ראש הישיבה הגאון הנודע רבי יצחק אזרחי, מראשי ישיבת מיר. המנחה הרב טוביה פריינד תיאר בפני הנבחנים את הדיונים שהתקיימו מיד במוצאי החג בקרב ראשי 'ושננתם', בהם שקלו האם לקיים, בשילוב המבחנים הגדולים, את המעמד המתוכנן 'אלופי תורה' – בו סיימו 26 נבחני 'ושננתם' את כל הש"ס. אך בעצת נשיא ורבני 'ושננתם' הוחלט לקיים רק את המבחנים, ואת המעמד המשמח 'אלופי תורה' לקיים בהזדמנות אחרת, בימים שלווים יותר. אך מובן מאליו, הדגישו הרבנים, כי המבחנים הם התורה ש"מגנא ומצלא", ובוודאי שיש לקיימם ולא לבטלם.

כמו כן התקיים מבחן בקרית צאנז נתניה בהיכל הישיבה לצעירים - בהשתתפות בני האדמו"ר מצאנז, אב"ד קרית צאנז טבריה הרה"צ רבי אברהם הלברשטאם, וראש הכולל בקרית צאנז הרה"צ רבי מאיר משולם הלברשטאם - למאות נבחנים ותיקים וגם מאות נבחנים חדשים. וכך גם התקיים מבחן בעיר ערד, בכולל 'נחלת יצחק', בו הגיעו מאות להיבחן, בהם הרבה נבחנים חדשים שהצטרפו לתוכנית 'ושננתם'.

המוני הנבחנים ניגשו לנשיא 'ושננתם', הגה"ח רבי בערל קארניאל, וביקשו להודות על הזמן הקיץ ובפרט ה'בין הזמנים' הנפלא, אותו חוו בהיות הם ובניהם עסוקים בשינון דפי גמרא במסגרת 'ושננתם' באומרם שכל 'בין הזמנים' היה נראה אחרת, כאשר הבחורים עסוקים יומם וליל, בהכנה רבתי לקראת הבחינה.

חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד