ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

כך תדע אם קנית שמן זית מזויף • טיפים

שימו לב: צבע צהבהב יותר, חיתוך בלתי מדויק בתווית וקניה בשוק עשויים להצביע על שמן זית מזויף

בקבוקי שמן זית צילום: פלאש 90
בקבוקי שמן זית צילום: פלאש 90

כחלק מההתמודדות עם תעשיית הזיופים, פרסמו השנה במערכת הכשרות של חוג חת"ס - בני ברק מספר הנחיות נחוצות לציבור הרחב, כדי לזהות מראש שמן זית מזויף.

כמדי שנה, עם התקרב חג החנוכה מבצעים זייפנים שונים ניסיונות לנצל את גל הקניות ההמוני ולמכור שמנים מזויפים. הרבנות הראשית פרסמה אזהרה לציבור מפני שמן זית מזויף והתריעה מעשרות סוגים של שמני זית שנמצאו מזויפים ובעלי כשרות מזויפת בשנים האחרונות.

רק לאחרונה עלו על עקבותיו של זייפן שהשתמש במותג המזויף "ירושלמי", כשהגדיל לעשות והוסיף חותמת של הכשר חוג חת"ס – בני ברק על התווית בכדי להסיר חשש מלב הקונים – זאת בנוסף לזייפנים שניסו להשתמש במותג הכשרות בשנים עברו.

"הפיתוי לזייף את השמן הוא גדול", מציינים במערכת הכשרות, "מחיר ליטר שמן סויה הוא כחמישה ש"ח ליצרן ואילו שמן זית עולה יקר יותר בצורה משמעותית. לכן יש יצרנים שמערבבים עם השמן זית שמנים נוספים כגון שמן סויה. הערבוב נעשה על ידי כך שהיצרן לוקח במקרה הטוב, עד 15% שמן זית, ומערבב אותו עם שמן סויה ולפעמים אין כלל שמן זית".

מלבד העניין הכשרותי, לתופעת הזיוף גם השלכות בריאותיות, אחד החומרים הנפוצים אותם מערבבים עם שמן הזית במוצרים מזויפים הוא שמן סויה. קיימת קבוצת אוכלוסיה הרגישה לרכיב זה, ובריאותה עלולה להיפגע בעקבות חוסר גילוי נאות של תכולת הבקבוק.

כחלק מההתמודדות עם תעשיית הזיופים פרסמו השנה הנחיות לציבור לזיהוי שמן זית מזויף: מחיר נמוך מדי צריך להדליק נורות אזהרה. בנוסף מומלץ לקנות את שמן הזית במקומות מסודרים. כלומר בחנויות או בצרכניות גדולות, שם הסיכוי שתתבצע קנייה של שמן זית ממשווק לא מוכר אינו גדול, ואף אינו עולה על הדעת. לעומת זאת בחנויות הקטנות ובשוק, הסיכויים שבעל עסק יתפתה לקנות סחורה זולה ממשווק לא מוכר גבוה יותר. צריך גם לשים לב לצבעו של שמן הזית. המזויף יהיה שונה במעט, פחות ירוק ויותר צהבהב.

ועוד פרט שולי אבל חשוב: שימו לב גם לחיתוך הבלתי מדויק של התווית, חיתוך שכזה, כמו גם ההדבקה של התוויות על הבקבוקים בחוסר סדר, יכולה גם היא להצביע על זיוף.
שמן זית מזויף חנוכה צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד