י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הכנסת תסייע בחלוקת כספי התרומות

נוכח הגיוס האסטרונומי מיהודי ארה"ב, הח"כ הציע מצ'ינג

ארגון הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה גייס 554 מיליון דולר למען ישראל | עד כה הועברו לישראל יותר מ- 111 מיליון דולר | יו"ר ועדת הקליטה ח"כ פורר: "כסף מגיוס תרומות לא צריך להחליף כסף של הממשלה, אלא להוסיף" | יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ביטן: "אני קורא לממשלה לקיים מצ'ינג עם כספי הסוכנות"

נוכח הגיוס האסטרונומי מיהודי ארה"ב, הח"כ הציע מצ'ינג
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן מ'הליכוד' וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר מ'ישראל ביתנו' קיימו דיון משותף בנושא חלוקת הכספים שתרמו יהדות התפוצות בתקופת המלחמה לעסקים ולנפגעים.

ארגון הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה- JFNA, גייס כבר 554 מיליון דולרים בקמפיין החירום שלו למען ישראל בעקבות תקיפת חמאס. עד כה הועברו לישראל יותר מ- 111 מיליון דולרים, מתוכם 30 מיליון דולרים הוקצו לטובת קרן נפגעי הטרור של הסוכנות היהודית לישראל. הנציגים שהשתתפו בישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בשבוע שעבר ציינו שהם לא מתערבים בחלוקת הכספים והתרומות שגייסו, לפיכך צריכה להיות מדיניות של חלוקה שוויונית ככל האפשר של כספי התרומות לכל הענפים שזקוקים לכספי התרומות.

ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות אמר כי "כסף מגיוס תרומות לא צריך להחליף כסף של הממשלה, אלא להוסיף עליו. הסיוע לעסקים שניתן מתרומות צריך להיות מוחרג מחישוב ההכנסות לעניין כספי הסיוע העתידי של הממשלה. הקהילות היהודיות בעולם צריכות לעבוד יחד עם הרשויות המקומיות בישראל וכך הכסף יגיע לידיים הנכונות בצורה היעילה ביותר. אני מברך על היוזמה של הדיון המשותף שלנו. התרומה הנדיבה של הקהילה היהודית בחו"ל היא מרגשת ומחממת את הלב. לצד התרומה, יש קהילות רבות בחו"ל שחוות קשיים ונמצאות תחת מתקפות אנטישמיות ולהם אנחנו צריכים לסייע. ככל שנראה גל עלייה לישראל ממדינות בעולם אנחנו נצטרך לדעת לתת להם את תהליך הקליטה הנכון. הסוכנות היהודית לא מחליפה את עבודת הממשלה וצריך לדאוג לכך שהכספים שגויסו מחו"ל לא יחליפו את מענקי הממשלה שעוד יגיעו בהמשך".

דוד ביטן ועודד פורר בניהול הדיון המשותף | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

לדברי ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה: "אנחנו רואים את העבודה הטובה של הסוכנות היהודית, אנחנו מעריכים מאוד את התרומה הרבה של הקהילות היהודיות ברחבי העולם. אני מציע שוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות תפקח על חלוקת הכספים שהסוכנות היהודית אוספת. אנחנו נוציא מכתב תודה רשמי מטעם הכנסת על ההתגייסות למען תושבי ישראל. תושבי מדינת ישראל הם העוגן של העם היהודי בכל מקום בעולם. אנחנו מבקשים מהסוכנות היהודית להיעזר בנו חברי הכנסת בחשיבה על חלוקת הכסף ושהתמיכה הכספית תגיע גם ליישובים וערים שרחוקות באופן יחסי מהגבול עם עזה. אני קורא לממשלה לקיים מצ'ינג עם כספי הסוכנות – הממשלה צריכה לשבת יחד עם הסוכנות ולקבוע את כללי המשחק של התרומות הכספיות. אנחנו נקים צוות של חברי כנסת שיהיה בקשר רציף עם הסוכנות היהודית וידאג לכך שהכספים יגיעו למקומות הנכונים".

ג'וש שוורץ, מזכ"ל הסוכנות היהודית אמר בוועדה: "הסוכנות היהודית יחד עם כל השותפים שלה התגייסה מיד עם תחילת המלחמה לפעילות למען תושבי הדרום והעוטף ולאיסוף כספים לישראל במספר אפיקים:

1) הקרן לנפגעי טרור – אנחנו מחלקים מענק ראשוני של 4,000 ₪ לכל מי שנפגע כתוצאה מהמלחמה ובהמשך מענק של 25 אלף שקלים לאחר הכרה רשמית של המדינה כנפגע פעולות איבה. מעבר להעברה כספית הקרן מעניקה ליווי מקצועי לאורך הדרך. עד עכשיו כ- 3,500 נפגעי המלחמה קיבלו מענק ראשוני, אנחנו מעריכים שנגיע לסיוע ל- 6,000 אנשים. גייסנו לצורך מטרה זאת עד כה כ- 60 מיליון דולר.

2) הענקת כסף למועצות אזוריות ועיריות בעוטף עזה – חילקנו בשבוע הראשון למלחמה 10 מיליון שקלים לקופת העיריות לטובת התושבים שלהם.

3) קרן מענקים לעסקנים קטנים – הקרן מחלקת מענקים עד 20 אלף ₪ לעסקים קטנים בטווח של עד 7 ק"מ מהגדר. כל עסק שניזוק יכול להגיש בקשה והוא מקבל מענק ישירות לחשבון. בנוסף קיימת אפשרות לקבלת הלוואה לעסקים בדרום של עד 100 אלף שקלים.

4) שותפויות בין קהילות – אנחנו מגייסים קהילות יהודיות בעולם שיתמכו בקהילות המפונות כאן בישראל. כל קהילה שמפונה נתקבל קהילה בחו"ל עם גב כלכלי רחב שתדאג לסייע לה לעמוד על הרגליים.

5) העמדת חברת 'עמיגור' לטובת המדינה – אנחנו מעמידים את חברת הבת שלנו 'עמיגור' לצורך בניית מרחבים ממוגנים ושיקום המבנים ההרוסים בדרום. בנוסף, אנחנו בוחנים אפשרות להעמיד עד 1,000 יחידות דיור במתקני הסוכנות וחברת 'עמיגור' תסייע למפונים עד למציאת פתרון של קבע".

מזכ"ל הסוכנות היהודית הוסיף ואמר לנוכחים: "הגיע הזמן להרחיב את העוטף ולכלול בפנים גם את נתיבות, אופקים ואשקלון. אנחנו נשמח מאוד שהממשלה תעשה מאצ'ינג על כל סכום שאנחנו מצליחים לגייס. אנחנו רואים את גל העלייה של האנטישמיות בעולם ואנחנו מנסים לנצל את המצב כדי לעודד עלייה לישראל למרות תקופת המלחמה".

דני ווזנר, מנהל יחסי ממשל, הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה, דיבר גם הוא בדיון ואמר: "אנחנו ארגון הגג של קרוב ל- 150 פדרציות בצפון אמריקה. קיימנו מפגשי סולידריות ועצרות תמיכה ברחבי אמריקה. אנחנו לא ארגון ביצוע והכסף שאנחנו מגייסים עובר לעמותות ולחברות שצריכות אותו והם מנתבים את הכסף למקומות הנכונים".

שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי העלה בקשה לפיה: "אופקים, מרחבים ונתיבות הם חלק מהעוטף וצריך להכניס אותם פנימה לתוך ההקלות והתרומות שמועברות מחו"ל לישראל".

 

מלחמת חרבות ברזל ועדת הכלכלה דוד ביטן הסוכנות היהודית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד