י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הטבח בעוטף

נחשף בוועדה: עשרות ילדים נותרו ללא שני הורים

מזעזע: ועדת העבודה והרווחה קיימה דיון מיוחד על הטיפול ביתומי המלחמה. על פי הנתונים שהוצגו בדיון, אירועי שמחת תורה הותירו 20 ילדים ללא שני הורים; 96 נוספים התייתמו מהורה אחד

נחשף בוועדה: עשרות ילדים נותרו ללא שני הורים
ח"כ ישראל אייכלר צילום: ערוץ כנסת

ועדת העבודה והרווחה קיימה היום (שלישי) דיון בנושא טיפול שירותי הרווחה בילדים שהתייתמו מהוריהם במלחמה. יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר הזכיר כי "מדינת ישראל לא התמודדה עם מצב כזה מיום הקמתה, לא במספרים וגם לא במהות. לא צריך להסביר את חשיבות הרגישות בכל הנוגע לטיפול באותם ילדים. כוועדה בכוונתנו ללוות את הגורמים האחראים על כך, לסייע ולעמוד לרשותם בכל צורך שיבוא לפתחם".

יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ אלי דלאל טען כי נתוני משרד הרווחה לא הוצלבו כראוי עם נתוני יתר הגורמים המחזיקים במידע אודות ילדים שנותרו ללא הוריהם. בנוסף אמר כי לא קיימת חלוקה מוסדרת בין הגופים הממשלתיים בנוגע לאחריות על הטיפול באותם קטינים וכי קיים ריבוי גורמים המטפלים בכל משפחה, מה שמעלה את הצורך בגורם המתאם בין כולם.

רקפת עצמון, הממונה על נושא היתומים במשרד הרווחה סקרה בפני הוועדה את הנתונים לפיהם ישנם 20 ילדים מתחת לגיל 18 מ-12 משפחות שונות נותרו ללא שני הורים. הודגש כי מספר זה כולל גם ילדים שהוריהם מוגדרים כחטופים או נעדרים; 96 ילדים נוספים מ-47 משפחות התייתמו מהורה אחד. כמו כן צוין כי 18 צעירים בגילאי 18-25 איבדו את שני הוריהם במתקפה. עצמון אישרה כי נדרשות עדיין השלמות מול גורמים נוספים בהם משרד הבריאות "כדי לקבל תמונה מלאה".  כמו כן ציינה כי הנתונים דינאמיים ומתעדכנים כל הזמן אל מול הגורמים השונים.

בנוסף סקרה בפני הוועדה את אופן הטיפול ביתומים ואמרה: "התפיסה וההעדפה היא שמי שיטפל בילדים שאיבדו את שני הוריהם הם קודם כל בני משפחה וזה המצב כרגע. מתוך ה-12 המשפחות האלה הרוב כבר הגיעו להסכמה משפטית מי יטפל בילדים. לגבי מספר מצומצם של ילדים קיימת עדיין מחלקות. שירותי הרווחה מנסים לסייע להגיע להסכמה, אם לא יצליחו נצטרך להכריע במסגרת סמכותנו בחוק. אצל כל הילדים מתחת לגיל 18 כבר היה עובד סוציאלי. אנחנו בקשר איתם, בוחנים את הצרכים, בודקים איך אפשר להסדיר ולסייע וחלק כבר התחילו מערך טיפולי. כדי לא להציף את המשפחות שחלקן הגדול עברו בעצמן טראומה, הוחלט שיהיה לכל משפחה גורם מתכלל אחד שילווה אותה, יסייע ויקשר אותה לכל גורמי המקצוע".

יונתן בוגט, מכון סאמיט, המלווה משפחות אומנה בדרום אמרה: "אנחנו צריכים שהילדים יוכרו כמה שיותר מהר רשמית כילדי אומנה כדי שנוכל לתת להם את המענים הנדרשים להם. יש לנו את המעטפת והמשאבים לכך ואנחנו מחכים רק לאישור. גורם הזמן הוא קריטי לילדים שעוברים שוב טראומה, בייחוד אלה מהם שעדיין עוברים בין בית ולבית וזקוקים מאוד ליציבות".

הממונה מטעם משרד הרווחה הדגישה בתגובה כי המשרד עושה מאמצים רבים להגיע להסדרה רשמית של האומנה בהקדם, אולם הדגישה את מורכבות הנושא: "אנחנו בטיפול ובקשר עם כל המשפחות, שחלקן עברו משבעה לשבעה, מלוות פצועים ועוד. חלקן ביקשו שנמתין עם ההסדרה ואנחנו מנסים להיענות ולעשות איזון בין הצרכים השונים. צריך להיות מהירים אבל גם זהירים מאוד, כדי לוודא שכל ילד יהיה בסופו של דבר במקום טוב ובטוח עבורו".

מלחמת חרבות ברזל ישראל אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד