י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
כל המספרים

משפחות המפונים מעוטף עזה טוענות: "אנחנו פליטים במלונות"

תפוסת חדרי המלון באזורים אשר הוגדרו מתאימים לפינוי אוכלוסייה עומדת על 90% | מספר החדרים המהווה פוטנציאל לפינוי נוסף עומד על 5,222 | מתחילת הלחימה פונו והתפנו כ- 250 אלף אנשים מבתיהם | משפחות המפונים מדווחות על מחסור בכביסה ובכיתות לימוד | יו"ר הוועדה ח"כ ביטן: "הקהילות שהתפנו צריכות לקבל כתובת אחת לטיפול בבעיות מטעם משרדי הממשלה"

משפחות המפונים מעוטף עזה טוענות: "אנחנו פליטים במלונות"
אילוסטרציה צילום: unsplash

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד) התכנסה לדיון בנושא ניהול מערך הפינוי למלונות. על פי משרד התיירות מתחילת הלחימה ונכון ליום 30 באוקטובר 2023 פונו והתפנו כ- 250 אלף אנשים מבתיהם. חלקם פונו לבתי מלון מכוח פקודת פינוי ומשרד התיירות היה אמון על פינויים (כ- 88 אלף), חלקם נקלטו בקהילה (בקיבוצים או ביישובים קולטים - כ- 87 אלף) וחלקם התפנו עצמאית ונקלטו על ידי בני משפחה/חברים/במגורים זמניים (כ- 73 אלף).

לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), סך כל החדרים המאפשרים אירוח עומד על כ-56,000 חדרים. מתוכם, סך חדרי מלון באזורים אשר הוגדרו באזורים המתאימים לפינוי אוכלוסייה הינם 52,723 חדרים. סך החדרים המשמשים כיום בפועל לקליטת אוכלוסייה הינו 47,501 חדרים, ומספר החדרים המהווה פוטנציאל לפינוי נוסף הינו 5,222 חדרים.

ח"כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה אמר בדיון כי "פינוי התושבים לבתי המלון צריך להיות בתיאום מלא בין משרדי הממשלה לרשויות המקומיות. משרדי הממשלה צריכים להקים צוותים שידעו לפתור בעיות בתיאום עם הרשות המקומית המארחת ועם הרשות המקומית המפונה. אני לא רוצה לשמוע שקהילות מפנות לכנסת או לעמותות אזרחיות בעיות, המפונים צריכים לקבל כתובת אחת לטיפול בבעיות מטעם משרדי הממשלה. צריך לשנות את קו המחשבה של פינוי יישובים, במקום פינוי לפי מפתח של ק"מ, לעבור לפינוי לפי מועצות מקומיות וכך לא יהיה שוני בין יישובים בתוך המועצה והפינוי יהיה יעיל יותר. כל המועצות המקומיות בעוטף עזה צריכות להיות מפונות. אנחנו נקים צוות של חברי כנסת שיעמוד בקשר עם רח"ל וכל הגורמים הרלוונטיים שיכין תשובות לקראת ישיבת ההמשך שתתקיים ביום רביעי בשבוע הבא. אנחנו נעקוב אחר התקדמות התהליך, אין לנו זמן להמתין לסיום הבעיות בשטח".

יצחק לוי, מנהל פינוי יישובים בשער הנגב, אמר מצידו: "רח"ל לקחו ממני האפשרות לפנות עצמאית את התושבים שלנו. הפינוי של התושבים נעשה למספר בתי מלון ולא למקום אחד וזה לא מאפשר לנו להפעיל בית ספר וחיי קהילה. אנחנו פליטים במלונות. משרדי הממשלה מפרקים את הקהילות ששרדו את השבת השחורה של חודש אוקטובר. אף אחד לא שואל אותנו מה הצרכים שלנו כקהילה ומה הצרכים של משפחות המפונים".

לדברי גדי ירקוני, ראש מועצה אזורית אשכול: "הרשויות המקומיות יודעות לטפל הכי טוב במפונים שלהם, יותר טוב מכל משרד ממשלתי. קיבלתי החלטה להוציא את כל תושבי המועצה למלונות בלי שאף אחד בממשלה נתן לנו הוראה. המשרדים בממשלה מתווכחים איתי האם המפונים צריכים לאכול סנדוויצ'ים לארוחת צהריים או ארוחה מלאה בבית מלון. אנשים איבדו קרובי משפחה מדרגה ראשונה ומשרדי הממשלה מתעסקים בזוטות. אני עומד כרגע על התחייבויות של 80 מיליון ₪ למלונות, אבל המדינה העבירה לי בינתיים רק 24 מיליון ₪".

הדר שריד, קיבוץ רוחמה סיפרה: "אנחנו הקיבוץ היחיד בשער הנגב שלא פונה. אנחנו פליטים בתוך המדינה שלנו. כל המועצה שלנו מפונה חוץ מהקיבוץ שלנו. הילדים שלי מתחנכים בבתי ספר שלא פתוחים, אבל אנחנו כמשפחה צריכים להישאר בקיבוץ בבית בלי ממ"ד תיקני".

שמוליק קלמי, משרד הביטחון, סגן ראש רח"ל השיב ואמר: "החלטת הממשלה אתמול האריכה את השהות של המפונים בבית המלון עד ל- 22 בנובמבר. תושבי אשקלון שפונו מקבלים שיפוי כספי ע"מ שימצאו באמצעות העירייה מקומות לינה באופן עצמאי. היישום של שיפוי מפונים בסכום של 200 ₪ למבוגר ו- 100 ₪ לילד הוא מורכב ועדיין לא יצא אל הפועל. סכומי הכסף עבור תושבים שהתפנו למקומות שהם לא בתי מלון יתקבלו בהמשך בכפוף לאישור של ועדת העבודה והרווחה".

לדברי נועם דן ממשרד האוצר: "מפונה יכול לבחור להתפנות למלונות או להתפנות עצמאית ואז לקבל את המענק הכספי היומי. הרישום של המפונים העצמאיים מתעכב כי קשה לדעת איפה כל מפונה נמצא. בגלל הקושי התקבלה החלטה במשרד להעביר את התקציב למפונים העצמאיים על סמך הצהרה של המפונים וזה אמור לעבור בוועדת העבודה והרווחה בימים הקרובים. ברגע שהמנגנון יוסדר מול הביטוח הלאומי זה יפורסם לכל משפחות המפונים".

סיגל גבאי ממשרד התיירות אמרה: "החשב הכללי חתם על תנאים מול בתי המלון שיינתן למפונים 3 ארוחות ביום, מתוכם 2 ארוחות חמות, כביסה של מצעים וניקיון חדרים בסיסי. פתחנו את האפשרות לכלל בתי המלון ואם יש בתי מלון שיש להם חדרים פנויים והם מעוניינים לארח משפחות הם מוזמנות לפנות לחמ"ל של משרד התיירות. אנחנו נמצאים בהתקשרות עם מכבסות, מעונות יום ומרפאות ע"מ שיעניקו שירותים למשפחות המפונים בבית המלון".

מלונות יישובי עוטף עזה מלחמת חרבות ברזל ועדת הכלכלה דוד ביטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד