י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בסיכום עם חה"כ אשר

גולדקנופף מקדם החלטת ממשלה להבאת 20,000 עובדים זרים

בסיכום עם יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר: שר השיכון מקדם החלטת ממשלה להבאת 20,000 עובדים זרים לענף הבניה במסלול מקוצר. גיבוש ההחלטה יצא לדרך לאור דרישת ח"כ אשר שהתריע בפני שרי הפנים והשיכון כי הבאת עובדים באמצעות הסכמים בילטרליים בין מדינות לא יעילה לטווח המיידי ודרש לאפשר לחברות להביא עובדים באופן עצמאי ומהיר יותר

גולדקנופף מקדם החלטת ממשלה להבאת 20,000 עובדים זרים

המחסור החריף בעובדי בניין משליך באופן חמור על ענף הבניה ומאיים להביא לקריסתו, ולפי נתונים של משרד השיכון 50% מכוח העבודה הרגיל אינו זמין בימים אלה בעקבות המלחמה. לשם כך החליטה הממשלה על הגדלת המכסות לעובדים זרים בענף הבניין, כשהמסה המרכזית תוכננה כי תבוא באמצעות הסכמים בילטרליים מול מדינות שונות כמו הודו, סין ועוד.

יו"ר ועדת הפנים חה"כ יעקב אשר לשר ארבל במליאת הכנסת: אסור לתת לחמאס גם את הניצחון של משבר דיור

אלא שבדיוני ועדת הפנים בראשות ח"כ יעקב אשר נחשף כי הדרך הזו מסורבלת ואיטית ולא יעילה לטווח המיידי, בפרט לאור העובדה כי מדינת ישראל מצויה במצב מלחמתי, זאת לאחר שנציג משרד החוץ העריך בפני ועדת הפנים כי מדינה כמו סין לא תשלח לכאן עובדים בזמן מלחמה.
 
לאחר הדיון שיגר ח"כ אשר מכתב לשרי הפנים, השיכון והאוצר, בו ביקש לקדם פתרון אחר ומהיר יותר להבאת עובדים. לדבריו, הדרך היעילה היא לאפשר לתאגידים להביא עובדים באופן עצמאי, גם אם הדבר כרוך בהקלת תנאים שבימי שגרה מקפידים עליהם יותר ועבורם נועדו ההסכמים הבילטרליים שאותם יש לקדם אכן במקביל כפתרון לטווח הבינוני והארוך יותר.

המכתב ששיגר חה"כ יעקב אשר לשר הפנים
 
"בשוק הדיור", ציין ח"כ אשר במכתבו, "קצב הבנייה בהווה משפיע באופן ישיר על מצב השוק בעוד שנים קדימה, כך שהחשש הוא שההאטה בתקופה זו תביא בהמשך למשבר חריף אף יותר מזה שממנו חששנו טרום המלחמה, וזאת בטרם נדרשנו לעובדה שענף הבנייה יידרש להגדיל את נפח פעילותו במסגרת עבודות השיקום והתקומה לאחר המלחמה".
 
הוא ציין את הדיונים שקיים בנושא בוועדת הפנים שבמהלכם "עלו שאלות קשות באשר לאפקטיביות הצעדים בטווח הזמן הקצר והבינוני הנדרש". אשר ציין כי "נציג משרד החוץ העריך בפנינו, כי באופן מעשי, לפחות לגבי מדינת סין, לא נראה שהיא תסכים לשלוח עובדים למדינת ישראל כל עוד האזור לא יגיע למצב רגיעה. משמעות הערכה זו מעלה חשש ממשי כי הפתרונות המוצעים בתחום ההסכמים הבילטרליים לא יתנו את המענה למשבר האקוטי בכוח אדם בענף הבנייה.
 
"לאור זאת", כתב אשר, "אני סבור כי אין מנוס מלגבש מסלול נוסף שיהיה קצוב בזמן, שיאפשר לתאגידים להביא עובדים ממדינות זרות אף מבלי שנחתם הסכם בילטרלי, (כפי שמתאפשר לחברות ביצוע) תוך מציאת האיזונים הנדרשים ככל הניתן להבטחת זכויותיהם של העובדים הזרים ופיקוחה של המדינה עליהם".
 
הוא הטעים כי "אנו בתקופת חירום ואיננו יכולים לפעול בתנאים סטריליים מוחלטים כבימי שגרה, דבר זה נכון ונוהג בימים אלה בכל תחום וכך צריך להיות גם לגבי ענף הבניה שהמדינה חייבת לוודא שימשיך לפעול ככל שניתן".
 
בעקבות כך גיבש שר השיכון יצחק גולדקנופף הצעת מחליטים אותה הוא מבקש להביא בפני הממשלה, במסגרתה יוקלו התנאים עבור הבאת 20,000 עובדים זרים לענף הבניין במסלול המקוצר, כשהוא מטעים כי "אם ההחלטה לא תאושר באופן מיידי הרי שייגרם נזק ממשי וארוך טווח לשוק הבניה, אשר יוביל להשפעה על מחירי הדיור לאחר המלחמה, תוך השפעה דרמטית על השוק כולו ועל הריבית במשק".

יצחק גולדקנופף יעקב אשר מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד