ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

ונשמרתם לנפשותיכם: מדליקים נרות? תשמרו על הבית

ימי החנוכה מתאפיינים בשריפות כתוצאה מחוסר זהירות בהדלקת נרות חנוכה • כתב 'בחדרי חרדים' שוחח עם רשף משנה איתן צליח, קצין משמרת וחוקר דליקות בכיבוי אש ירושלים, שמע ממנו על הטרגדיה בארמון הנציב, הנס בשכונת הר נוף והדרך להימנע משריפה • וגם: כללי בטיחות נחוצים

ונשמרתם לנפשותיכם: מדליקים נרות? תשמרו על הבית

ימי החנוכה, שמחים ועליזים ככל שיהיו, טומנים גם בחובם סכנת שריפה בעקבות נרות החנוכה הדולקים בכל בית יהודי. בשל כך, נחשב חג החנוכה לאחת מאותן תקופות ידועות מראש, בהן יש סכנת שריפה, וכמו חג הסוכות ושבתות חול המועד.

בכדי לשמוע על הסכנות האורבות בחג מכלי ראשון, שוחחנו עם רשף משנה איתן צליח, קצין משמרת וחוקר דליקות בכיבוי אש ירושלים, ששיתף אותנו מעט בסיפורים שחווה, וגםסיפק שורה של המלצות כדי להימנע חלילה מנזקים בנפש וברכוש.

איתן מספר על אישה מבוגרת יחסית, שהתגוררה בשכונת ארמון הנציב בירושלים. לפני כארבע שנים, בעת שהייתה לבד בביתה, התכוננה להלדקת נרות חנוכה, במקביל לעיסוק במטבח - ככל הנראה בטיגון סופגניות וכדומה. במהלך ההכנות, ניגשה האישה לחנוכיה עם סינר עליה, ולאחר ההדלקה, כנראה נשאה תפילה לשמים, ולא הבחינה כי הסינר התקרב לאש החנוכיה ונדלק. מיד כשהבחינה בכך, כפי שעלה מחומר החקירה, היא החלה לרוץ לכיוון האמבטיה על מנת לכבות את האש שהחלה להתפשט בה ובבגדיה.

"לרוע מזלה", מספר איתן בעגמומיות, "היא החליקה בסמוך לספה, ונפלה עליה. לא רק שהאש לא דעכה, אלא אדרבה, היא נדלקה ביתר שאת. במקביל, הוילון הסמוך לחנוכיה נתפס אף הוא באש. כך שהיו שני מוקדי שריפה בדירה. האישה לצערנו נפטרה במקום".

רשף משנה איתן צליח, קצין משמרת וחוקר דליקותצילום: רשף משנה איתן צליח, קצין משמרת וחוקר דליקות
רשף משנה איתן צליח, קצין משמרת וחוקר דליקות

החמצן נגמר והאש כבתה
איתן נזכר בסיפור נוסף שהסתיים בתוצאה שלילית פחות, ואולי אף אפשר להגדיר אותו כנס: בני משפחה בשכונת הר נוף בירושלים, הדליקו בשנה שעברה את נרות החנוכה בחדרון קטן בבית, ולאחר מכן יצאו מהבית לערב לביבות. הם לא חלמו שפעולה קטנה של טריקת דלת החדרון, הצילה את הבית.

שעה קלה לאחר שיצאו, התקבלה קריאה במוקד כיבוי האש על ריח שריפה בבניין, אולם הפונים לא ראו אש. לוחמי האש שהגיעו למקום איתרו את הדירה ופרצו את דלת הבית על מנת לכבות את האש.

להפתעתם, היות והחדר היה סגור, האש שהתפשטה מנרות החנוכה הבעירה את החדר, אך היות והחלונות היו סגורים והדלת נטרקה, החמצן באוויר נגמר, והאש כבתה מאליה. שהרי כידוע, אש, בשביל לבעור, צריכה חום וחמצן. אם אחד מהם חסר, היא נכבית.

לדברי איתן, במידה והיה חלון פתוח, הדירה כולה הייתה עולה באש, ובמקרה גרוע יותר היא הייתה מתפשטת לדירות נוספות בבניין.

איך נזהרים?

איתן מסביר: "מיקום החנוכיה הוא חשוב מאוד. אחת המסקנות העיקריות ממה שידוע לנו, הוא שמיקום החנוכייה צריך להיבחן היטב. מספיק שהחנוכיה מקרינה חום במשך זמן ממושך, והיא יכולה לגרום לשריפה. חנוכיות נמוכות למשל, כשמדליקים נרות והנר נמס, הוא עשוי להבעיר את המשטח שתחתיו. חובה גם להתלשב באפשרות של רוח פתאומית, גם בנרות על בסיס שמן".

המלצות לבטיחות מפני שריפות:
דובר כב"ה ירושלים מספק מספר המלצות חיוניות ומצילות חיים:

• יש למקם את החנוכיה על משטח יציב וחזק שיכול להכיל בבטחה את הנרות בעת נפילה שלהם, רצוי על מגשי מתכת, זכוכית, או שיש.

אין להציב את החנוכיה בקרבת וילונות או רהיטים, או תחת ארוניות, בנוסף יש להרחיק את הנרות ממערכות גז.

• לאלו שנוהגים להציב את החנוכיות בפתח הבית, יש להרחיק את הנרות מדלת הבית בעיקר כשמדובר בדלתות עץ.

• יש להימנע מלהציב את החנוכיה מול פתחי איוורור,ארגזי חשמל וכד'.

• אין להשאיר נרות דולקים ללא השגחה או בקרבת ילדים, וכן יש לתת את הדעת על הנרות בכל עת.

• כנהוג בחג עוסקים הילדים במלאכת בניית חנוכיות מסוגים שונים, חנוכיות אלו ברובן אינן תקניות ולא בטוחות והסכנה בנפילת נר והצתתן גבוה. אי לכך אין להשתמש בחנוכיות אלו כדי להדליק נרות מכל סוג!

• יש להרחיק כל אמצעי הדלקה (מציתים, גפרורים וכדומה) מהישג ידם של ילדים!

• הדלקת נרות בידי ילדים תעשה אך ורק בהשגחת מבוגר.

• בדירה בה מוחזק בעל חיים, יש לנקוט משנה זהירות מחשש שבעל החיים יקפוץ ויפיל את החנוכיה.

• מומלץ להצטייד באמצעי כיבוי בקרבת החנוכיה כגון – מיכל/או צינור מים, לאלו שמשתמשים בנרות שמן, עדיף להצטייד במטף כיבוי. בכל מקרה אין לשפוך מים ישירות על שמן בוער!

• אסור להשאיר חנוכיה דולקת ללא השגחה! יש לוודא כיבוי של הנרות לפני שיוצאים מהדירה או הולכים לישון.

הקפדה על כללי זהירות אלה תמנע אסון!

בכל מקרה של התלקחות שריפה, במקביל לפעולות הכיבוי שפורטו לעיל חובה להתקשר למערך כבאות והצלה במספר טלפון חירום – 102.
שריפה אש חנוכה בטיחות הדלקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד