י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חמש עובדות על פרחים שאולי לא ידעתם

פרחים מלווים את חיינו מתחילתם ועד סופם. מזר פרחים ליולדת, זרים לשחקנים בהצגה, זר לקולגה או מנהל אהוב, זר פרחים לאהובה וזר לאמא. הצמחים הצבעוניים הללו, שממלאים לנו את הלב, מחביאים מאחוריהם כמה עובדות מפתיעות שבטח לא ידעתם.

חמש עובדות על פרחים שאולי לא ידעתם
פרחים צילום: Freepik

אנחנו פוגשים אותם במשתלות, בחנויות הפרחים ובצמתים, וכמובן, בחוץ, בגינה ובטבע הפראי. פרחים מקיפים אותנו כל הזמן, גם אם אנחנו לא תמיד שמים לב לכך, ויש להם מקום בחיים שלנו, בהיסטוריה האנושית, ובעולם, הרבה יותר ממה שנדמה לנו. איזה סודות הם מחביאים מאחוריהם? חוץ מהפרחים המוכרים, היפים ומושכי הלב, יש מגוון עצום של פרחים שלכל אחד מהם סיפור ייחודי ומרתק.

ישבנו עם המומחים ממשתלת הסחלב - משלוח פרחים בראשון לציון והסביבה ואספנו בשבילכם כמה עובדות מפתיעות על פרחים שיגרמו לכם לראות אותם באור חדש.

עובדה מספר 1: פרח או פרסומת חוצות

למה הפרחים כל כך יפים, צבעוניים וגדולים? האם הם גדלים כך בשבילנו, כדי שנוכל להנות מהמראה היפה שלהם? התשובה על כך ככל הנראה היא: לא... הפרחים, או למעשה הצמחים להם הם שייכים, שואפים כמו כל אורגניזם לשרוד ולהתרבות ככל האפשר. הפרחים הגדולים והצבעוניים שמושכים את העין שלנו התפתחו בשביל למשוך תשומת לב, ממש כמו פרסומת חוצות. אבל לא את תשומת הלב שלנו, אלא את תשומת הלב של החרקים – המאביקים הטבעיים שלהם. החרקים נמשכים לפרחים, ונושאים על גופם את האבקנים שעושים את דרכם לצלקת (אבר המין הנקבי) שנמצאת על פרח אחר. באופן זה נוצרים זרעים שמאפשרים את התרבות הפרחים והיווצרות דור חדש.

עובדה מספר 2: הפרחים שהביאו לקריסה כלכלית

שיגעון הצבעונים (טוליפמאניה) הוא כינוי לתקופה של נסיקה וקריסה בערך של צבעונים, פרחים יפים ומיוחדים שמקורם במזרח שנסחרו בשווקי ארצות השפלה במאה ה-17 במשך קצת יותר משנה. בתקופה זו, בצלים של צבעונים שהגיעו מפרס דרך האימפריה העות'מאנית משכו את לב ההולנדיים ומחירם החל לעלות. בשיאו של השיגעון, זרעים ובצלים של צבעונים יכלו לעלות כמו בית או אחוזה. עליית המחירים שלהם הייתה קשורה בהיצע הדל, לצד ביקוש רב. עם זאת, כמעט בבת אחת סוחרים הפסיקו להתעניין בהם ומחירם צנח. רבים סבלו מההשלכות הכלכליות של השקעות שעשו בצבעונים, והתקופה נזכרת עד היום כתקופת שיגעון או בועה כלכלית.

עובדה מספר 3: ריח שנוי במחלוקת

אחד המאפיינים של הפרחים שאנחנו כל כך אוהבים לאהוב, מעבר למראה הצבעוני ומשובב הנפש, הוא הריח הטוב. אבל, לא כל הפרחים ניחנים בריח שמושך בני אדם. ריחם של הפרחים, כמו גם המראה שלהם, נועד בראש ובראשונה למשוך מאביקים לצורך התרבות. ומה עושה פרח שהמאביקים שלו הם זבובי צואה ופגרים? ובכן, מייצר ריח מתאים. כזה הוא הלוף הארצישראלי, שגם במראה שלו הכהה וגם בריח של זבל ופגרים הוא מושך את המאביקים שלו, ועל הדרך, דוחה את בני האדם.

עובדה מספר 4: גם פרחים צריכים שנת יופי

פרחים, כמו בני אדם ובעלי חיים, אינם פעילים באותו האופן לאורך כל שעות היממה. יש פרחים שאפשר ממש לראות אצלם את ההבדל. הרבה פעמים פרחים נסגרים בלילה, ונראה ממש כאילו הם הולכים לישון שברקע שומעים מוזיקה קלאסית. פרחים אלו, ככל הנראה עושים זאת כדי להגן על האבקנים שלהם מפני טללי הלילה. עם בוא הבוקר הם יפתחו את עלי הכותרת שלהם ויבטיחו למאביקים שלהם אבקנים יבשים וטריים שיוכלו לקחת איתם לפרחים אחרים ולסייע בהתרבותם. לעומת זאת, ישנם פרחים שפורחים דווקא בשעות אחר הצהריים והלילה, ונסגרים במהלך היום. פרחים אלה מגנים על עצמם מפני חום השמש. הם נפתחים בשעות שבהן המאביקים שלהם פעילים, כאשר בחוץ קריר ונעים. לרוב עלי הכותרת שלהם בהירים – כך המאביקים יכולים לזהות אותם למרות החשיכה מסביב.

עובדה מספר 5: סמלים ומשמעויות נסתרות

בשל המראה המושך, פרחים רבים זכו להפוך לסמלים בתרבויות שונות. למדינות רבות ישנו פרח לאומי. במסורת היהודית פריחת הגפן והרימון המתוארים בשיר השירים מסמלים תלמידי חכמים ולומדי תורה. בארץ כיום, האירוס הוא סמלה של החברה להגנת הטבע ודם המכבים הוא סמל של יום הזיכרון לחללי צה"ל. פרח הנרקיס הוא סמל לגאווה וחטא ההיבריס עוד מימי יוון העתיקה, וורדים אדומות מסמלות אהבה בכל העולם. פרחים יכולים לסמל קנאה, שררה, אהבה, ומסירות. במזרח הרחוק פרחים מובאים כמנחה לאלים ומסמלים קדושה והקרבה עצמית. ההבדל בין התרבויות מלמד אותנו שיעור חשוב. בסופו של דבר, הפרשנות נתונה לכל אחד לפי החוויה שלו וסמלים הם בעיני המתבונן. כל אחד יכול לבחור את הסמל שפרחים מהווים עבורו והשמיים הם הגבול.

צרכנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד