כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בעלות של מיליארדים

רשות החשמל בבשורה: "ישפר את אמינות אספקת חשמל"

לצד הלחימה רשות החשמל מחזקת את הביטחון האנרגטי של ישראל ומפרסמת לראשונה הליך תחרותי למתקני אגירה בהיקף של כ-900 מגה וואט באזורי הצפון, הערבה וחבל תקומה | המתקנים יהוו בין היתר כלי עבודה נוסף עבורה לייצוב התדר ושיפור אמינות אספקת החשמל

רשות החשמל בבשורה: "ישפר את אמינות אספקת חשמל"
מתקן אגירה צילום: משרד האנרגיה והתשתיות

לצד ימי הלחימה הקשים מליאת רשות החשמל מאשרת את ההליך התחרותי הראשון למתקני אגירה גדולים (במתח עליון). המתקנים יוקמו בשלושה אזורים בארץ, ביניהם: אזור הערבה, חבל תקומה (נגב מערבי), והצפון.

באזורים אלו קיים גודש ברשת החשמל לצד פוטנציאל משמעותי להקמת מתקני ייצור באנרגיה מתחדשת. הקמת המתקנים תאפשר חיבור של כ-900 מגה וואטים נוספים של אנרגיות מתחדשות לרשת וזאת, בהתאם למדיניות שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ, וסך ההשקעות במכרז מוערכות בכ-4 מיליארד שקלים.

אחד החסמים המשמעותיים בחיבור מתקני אנרגיה מתחדשת הוא הגודש ברשת וחוסר היכולת שלה לקלוט מתקני ייצור בהיקפים גדולים, בפרט מתקני ייצור סולאריים המייצרים אנרגיה בשעות השמש. 

מתקני האגירה שיוקמו במסגרת ההליך יהיו בשליטת נגה, מנהל מערכת החשמל ויסייעו לה לווסת את זרימת האנרגיה ברשת החשמל, לשחרר עומסים בתחנות משנה ובכך למצות טוב יותר את משאבי הרשת הקיימת. כמו כן, המתקנים יהוו כלי עבודה נוסף עבורה לייצוב התדר ושיפור אמינות אספקת החשמל.

סך ההשקעות במכרז מוערכות בכ-4 מיליארד שקלים, והתעריף שייקבע במכרז יחול על מספר מחזורי טעינה ופריקה של המתקנים בכל שנה, כשהפעלה של המתקן מעבר לכמות זו תזכה את היצרנים בתשלום נוסף עבור כל קוט"ש שייוצר בכל מחזור נוסף. המתמודדים בהליך יתחרו על גובה תעריף הזמינות שישולם להם עבור העמדת מתקן האגירה לטובת מנהל המערכת.

על מנת להגדיל את סיכויי המימוש של המתקנים שייבחרו כזוכים בהליך נקבע תנאי סף סטטוטורי בו המתקנים נדרשים לעמוד במועד הגשת ההצעות. מועד הגשת ההצעות להליך נקבע ליוני 2024 על מנת לאפשר לכמה שיותר מתקנים להשלים את עמידתם בתנאי הסף וכן כמענה לעיכובים הצפויים בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

 

 

חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד