כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
עם ישראל חי

ניצול שואה חגג יום הולדת 90 באושוויץ עם 100 צאצאים

הרב ניסן מנגל חגג באושוויץ את יום הולדתו ה-90 עם אשתו, ילדיו, נכדיו וניניו, 80 שנה לאחר שהגיע לשם בילדותו על רכבת משא. בנו אמר: "המסר שלו היה זהה לעתיד, היטלר ניסה את הפתרון הסופי והוא נכשל, וגם הנאצים של היום - חמאס - ייכשלו"

ניצול שואה חגג יום הולדת 90 באושוויץ עם 100 צאצאים
מחנה אושוויץ בירקנאו צילום: Pixabay

כל חייו של הרב ניסן מנגל היו נס. הוא היה ילד בן 10 כשהגיע לאושוויץ ברכבת משא. לא הרבה ילדים בני 10 נשלחו ימינה, אל החיים, על ידי ד"ר מנגלה הידוע לשמצה. אבל ניסן בן 10 היה בר מזל.

לא הרבה ילדים בני 10 שרדו את הניסויים הסדיסטיים של מנגלה בבני אדם. אבל ניסן כן. ולא הרבה ילדים בני 10 שרדו עוד חמישה מחנות עבודה ומחנות ריכוז וצעדת מוות כפויה באישון חורף. אבל ניסן לא רק שרד, הוא גם שגשג.

"המוטו של אבא שלי בחיים הוא הודו להשם תודה לאלוהים", אמר ל-Chabad .org הרב נחום מנגל, מנהל בית חב"ד מדיטון באוהיו. "והמסר שלו היה זהה לעתיד, היטלר ניסה את הפתרון הסופי והוא נכשל, וגם הנאצים של היום - חמאס - ייכשלו".

ילדיו של הרב ניסן מנגל, מכהנים בתפקידים שונים ברחבי העולם, רבים מהם כשליחי חב"ד, לעתים הם נסעו לאירופה כדי לשחזר את חייו המוקדמים של אביהם.

"אבא שלי תמיד רצה שהילדים שלו ילכו לראות איפה הוא גדל - קושיצ'ה, סלובקיה - וגם את אושוויץ, לאן הוא נלקח", סיפר הרב נחום מנגל. אבל הנכדים גם הם רצו להשתתף, להבין את הזוועה שסבל סבא שלהם ואת הכרת התודה שלו לאלוהים על ששרד.

אז הם התחילו לתכנן. יום הולדתו ה-90 של הרב התקרב, ואיזו דרך טובה יותר לחגוג אותו מאשר באושוויץ עם כל משפחתו - אשתו, ילדיו, נכדיו וניניו.

וכך התחילו להתארגן. הם עצרו בקרקוב, פולין, אצל ר' אלימלך מליזנסק, והמשיכו לאושוויץ.

יום הולדת 90 באושוויץ עם 100 צאצאים: צילום Chabad.org

וביום חמישי י"א בחשוון, מוקף בכמעט 100 בני משפחה, הצביע ניסן מנגל על ​​המקום בו ירד מהרכבת, שם נשלח ימינה, לחיים, ואמר: "ברוך שעשה לי נס. במקום הזה".

ב-1944, יחד עם אביו, אמו ואחותו הגדולה, ניסן מנגל הצעיר נתפס על ידי הנאצים, נעצר וגורש מברטיסלבה. הוא נשלח תחילה למחנה עבודה ליד ברטיסלבה, ולאחר מכן המשיך לאושוויץ, שם עבר ניסויים נוראיים אצל ד"ר יוזף מנגלה. הוא נשלח לבירקנאו ולעוד מחנות מהן שוחרר ב-1945 לאחר ששרד צעדת מוות כשהנאצים נמלטו מצבאות בעלות הברית המתקרבות.

הרב מנגל סיפר את סיפור הניצחון שלו למאות קהילות ואלפי אנשים. אבל הרב מנגל לא רק שרד. הוא הפך לסופר ומתרגם, יצירותיו המתורגמות כוללות את סידור התפילה של תהילת השם, מחזור הימים הנוראים ושער האיחוד והאמונה, הכרך השני של ספר התניא.

הרב מנגל הוא רבה של קהילת כתב סופר בקראון הייטס, ברוקלין, ניו יורק. הוא הרצה ברחבי העולם. הוא מלמד כל בוקר וערב כפי שעשה כל חייו.

בסעודת שבת אחרי הביקור נאם הנכד מנדל מנגל: "בזמן שסיירנו באושוויץ, היו גם הרבה קבוצות אחרות שביקרו. הם התבקשו - כמו כולם - לכבד את המקום, אדמה שנעשתה מקודשת בדם של מיליוני נרצחים בשל היותם יהודים", הוא נזכר.

"והגענו, שרים שירי תודה לאלוהים. הם היו שם כדי ללמוד על הזוועות שהתרחשו שם - וזה כל כך חשוב שהעולם ידע עליהם - אבל אנחנו היינו שם לא רק כדי לזכור את החורבן, אלא כדי להודות להשם שלא ינטוש אותנו, שהעם היהודי תמיד ישרוד, ויהי מה".

אחד השירים שמשפחת מנגל שרה כשהיא ניצבה מול אושוויץ היה "והי שעמדה". כן, היו רגעים של דמעות כשהמשפחה ראתה את תאי הגזים והצריפים, כשמנגל מצא את שמות משפחתו שנרצחו בספר הקורבנות העבה של המחנה. וכשהתפללו מנחה והרב מנגל אמר קדיש לזכרו של אביו שנרצח בשואה. אבל ההתמקדות לא הייתה במה שאבד אלא במה שנבנה מהאפר.

"כל יהודי ששרד את התופת ההיא הוא נס", אמר ר' נחום מנגל שציטט את אביו. "וזה מה שאבי רצה ללמד את הדור הבא: הוא רצה לספר לילדיו, לנכדיו ולניניו את סיפורו כדי שידעו שלמרות השנאה והרדיפות, החיים היהודיים ממשיכים".

חב"ד ניצולי שואה פולין אושוויץ גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד