ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
אספסוף אלים בשדה התעופה

התחקיר חושף: כך נולד ניסיון הלינץ' בדאגסטן

ניתוח של ה"ניו יורק טיימס" שבדק את ערוצי הטלגרם המקומיים בדאגסטן, מגלה כי פוסטים שפורסמו ברשתות החברתיות היו מלאים בשקרים על כך שפליטים ישראלים מגיעים מישראל בגלל המלחמה. הפוסטים שותפו הרבה לפני המהומה האנטישמית ב-29 באוקטובר

התחקיר חושף: כך נולד ניסיון הלינץ' בדאגסטן
ההמון הזועם פורץ לשדה התעופה צילום: צילום מסך

שמועה שקרית על הגעתם של ישראלים לדאגסטן שברוסיה ביום ראשון לפני כשבוע, הביא אספסוף אלים לנמל התעופה, הפוסטים שותפו באינטרנט במשך זמן רב יותר ורחב יותר ממה שפורסמו בעבר, כך על פי ניתוח של פוסטים בטלגרם שבדק ה"ניו יורק טיימס".

הנרטיב השקרי הופץ על פני מספר ערוצי טלגרם דגסטנים פופולריים בשבועיים וחצי שלפני המהומה, והמחיש את העוצמה והסכנה של דיסאינפורמציה באזורים המרוחקים מאזורינו.

נראה כי הפוסטים החלו לצוץ לראשונה לאחר שחברת תעופה אזורית רוסית חידשה את הטיסות בין מחצ'קלה, בירת דאגסטן, לתל אביב לאחר הפסקה קצרה בשל התקפות חמאס בישראל. הטיסה הראשונה הגיעה בערב ה-11 באוקטובר.

באותו יום, כמה ערוצי טלגרם טענו כי הגיעה קבוצה של פליטים ישראלים למדינה. בחמישה פוסטים שפורסמו ב-11 וב-12 באוקטובר צפו יותר מ-250,000 איש. העיתון דווח כי אין שום אינדיקציה לכך שהיו מאמצים כלשהם להביא ישראלים לדאגסטן.

בשעה 2:27 ב-12 באוקטובר, פורסמה תמונה בערוץ הטלגרם Voice of Dagestan בה נראו 24 גברים עם דגל פלסטין גדול וכיתוב "הטיסה הישראלית נתקלה בדגלי פלסטין בנמל התעופה מחצ'קלה". למרות שנראה כי התמונה לא פורסמה באינטרנט לפני ה-12 באוקטובר, והיא צולמה בשדה התעופה, לא ניתן היה לוודא בוודאות את תאריך הצילום, או אם אכן התקיימה מחאה. אבל הפוסט נצפה כמעט 140,000 פעמים. ובארבע השעות הבאות, פוסטים דומים עם אותה תמונה שותפו בשני ערוצי טלגרם אחרים, עם 123,000 ו-64,000 עוקבים כל אחד.

השמועה צצה שוב ב-23 באוקטובר, כשחשבון אינסטגרם שמסקר חדשות מקומיות בדרבנט, העיר שבה מתגוררת רוב האוכלוסייה היהודית הקטנה באזור, פרסם פוסט שלדאגסטן יחזרו יהודים שהיגרו מהעיר לישראל בגלל המלחמה עם חמאס. ערוץ טלגרם שיתף צילום מסך של הפוסט, יחד עם הודעה בשפה משפילה, הקוראת להם לדווח על כל יהודי שהגיע לדאגסטן "במסווה של פליטים", ולסרב למכור להם סחורה כלשהי או להשכיר להם דירות. "החלאות האלה צריכים לשמוע את זה בכל מקום שהם הולכים", נאמר בהודעה בערוץ.

השמועה התפשטה על רקע הכעס הגובר על מלחמת ישראל-חמאס באזור בו יש רוב מוסלמי, כמעט כל ערוץ דגסטאני פופולרי שנבדק על ידי ה"טיימס" היה מלא בפוסטים על המלחמה עם תמיכה בולטת בפלסטינים.

בימים שקדמו למהומה, גולשים החלו לאיים באלימות, והכעס התפשט לפעולות אנטישמיות מקוונות ולא מקוונות נגד יהודים. כמה אנשים לחצו על עסקים מקומיים לא לקבל לקוחות יהודים. מאות אנשים התייצבו בעצמם מחוץ לבית מלון שבו לטענת המפגינים היו יהודים.

ואז, ב -29 באוקטובר, הסתערו מאות גברים על שדה התעופה במחצ'קלה.

בסרטונים נראו הגברים הברבריים נושאים דגלים פרו-פלסטיניים ושלטים המתנגדים למלחמה ומחפשים אחר יהודים, הורסים דלתות ומחסומים של נמל התעופה וחוקרים את הצוות על מקום הימצאם של ישראלים. המתפרעים בטרמינל צולמו מאיימים על יהודים ונראו חוקרים אוזבקי אם הוא יהודי כשהם בודקים את הדרכון והטלפון שלו.

נראה כי חלק מהנוסעים שהגיעו על ידי חברת התעופה 'רד ווינגס' היו רוסים שהיו בטיפול רפואי בישראל, כולל אם שחזרה הביתה עם ילדה החולה. לפחות 20 בני אדם, כולל שוטרים, נפצעו במהלך המהומה, כך לפי משרד הבריאות של דאגסטן.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, האשים "סוכנים של שירותים מיוחדים מערביים". לאחר המהומה במלון, ראש מחוז דאגסטן, סרגיי מליקוב, האשים את "אויבי רוסיה בהפצת זיופים". אך האמריקאים דחו כל מעורבות מהמערב.

לא ברור אם המחאה אורגנה על ידי יחידים או קבוצה, אבל התכנון שלה לא נעלם מהרשויות ברוסיה.

שני ערוצי טלגרם רוסיים עם יותר מ-600,000 עוקבים משולבים קראו לעוקבים שלהם לאיים על נוסעים יהודים שעות לפני הגעת המטוס. ככל הנראה גם שירותי הביטחון היו מודעים לכך: סרטון שפורסם בטלגרם ואומת על ידי ה"הניו יורק טיימס" מראה כלי רכב ואנשי אבטחה רוסיים בכניסה לשדה התעופה לפחות חצי שעה לפני הגעת ההמון. בכמה סרטונים נראו שוטרים מנסים לעצור מפגינים, נראה שהשוטרים התגברו בקלות יחסית.

תכנון ההתפרעות בשדה התעופה במחצ'קלה התגבר לפחות 24 שעות לפני הגעת הטיסה מתל אביב. ערוץ טלגרם עם למעלה מ-175,000 עוקבים שיתף צילומי מסך של המסלול עם הנחיות לעוקבים "לפגוש את האורחים".

לאחר האלימות, מספר ערוצי טלגרם וצ'אטים קבוצתיים שהיו מעורבים בהפצת החדשות הכוזבות על פליטים ישראלים נסגרו.

מנכ"ל טלגרם, פאבל דורוב, השעה את הערוץ Morning Dagestan ביום שני האחרון, ואמר כי ערוצים הקוראים לאלימות ייחסמו.

רוסיה דאגסטן מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד