י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כל מה שרציתם לדעת על סרטן הריאות

ד"ר און אמיר, מנהל המכון לרפואת ריאות ולרפואת ריאות אונקולוגית בבי"ח שיבא, עם כל המידע הנחוץ על המחלה הנוראה

צלם:shutterstock
צלם:shutterstock

סרטן ריאות הינו הגורם מספר אחת בעולם למוות כתוצאה ממחלת הסרטן, הן בקרב גברים והן בקרב נשים. מדי שנה מתים כ-1.2 מיליון איש ברחבי העולם כתוצאה מסרטן ריאות ובכל שנה מאובחנים בישראל כ-2,000 חולים חדשים במחלה. ישנן לא מעט שאלות ותהיות בנוגע למחלה הקטלנית הזו, לפניכם כמה מהשאלות הבולטות והשכיחות שעולות:

האם סרטן ריאות נגרם רק בגלל עישון?

אכן הוכח כי קיים קשר ישיר בין סרטן ריאות לעישון ורוב החולים במחלה הינם או שהיו מעשנים כבדים, אולם גם חשיפה פאסיבית לעשן סיגריות במשך שנים עלולה לגרום לסרטן הריאות ולמחלות סרטן נוספות ביניהן סרטן הוושט, סרטן בחלל הפה, סרטן שלפוחית השתן, סרטן כליות ועוד.

האם גם אנשים לא מעשנים חולים בסרטן ריאות?

כ-80-85% ממקרי סרטן הריאה קשורים לעישון ואצל השאר - ובמיוחד אצל נשים – נמצאו גורמי סיכון נוספים. ביניהם ניתן למנות זיהום אויר קשה וממושך, חשיפה לגז ראדון, אסבסט, חומרי תעשייה ספציפיים וחשיפה ממושכת לקרינה מייננת. כמו כן, ישנן מחלות ריאה שונות הגורמות לעלייה בסיכון לסרטן ריאות, ביניהן שחפת, אמפיזמה וברונכיטיס כרונית. גורם נוסף לסיכון לחלות בסרטן ריאות הוא גנטיקה, כאשר מחקרים מגלים כי קיים סיכון של פי 2-3 בקרב קרובי משפחה מדרגה ראשונה של חולים בסרטן ריאות ללקות במחלה.

האם הפחתה בכמות הסיגריות יכולה למנוע את סרטן הריאות?

מחקרים מראים כי הפסקת עישון עד גיל 30-40 שנים מונעת ככל הנראה למעלה מ-90% מהסיכון לפתח סרטן ריאות במהלך החיים, ואילו הפחתה של כמות הסיגריות תורמת מעט מאוד למניעת המחלה. רקמות הריאה 'מתאוששות' ומתנקות מנזקי העישון רק כעבור 15-25 שנה, כתלות במשך הזמן שעישן האדם ופחות בכמות הסיגריות שעישן במהלך כל יום.

האם עישון נרגילה מסוכן כמו עישון סיגריות?

לעישון נרגילה יש השפעות קשות על הגוף בדומה לסיגריות. למעשה, עישון נרגילה עלול גם לגרום בין השאר לסרטן ריאות. לעיתים, ההשפעות של עישון נרגילה קשות אפילו יותר מהשפעות של עישון סיגריות רגילות, זאת מאחר שבטבק הנרגילה מצויה כמות כפולה של ניקוטין מזו שיש בסיגריה, וזמן העישון של נרגילה ארוך משמעותית מזמן עישון סיגריה. מלבד הניקוטין, עשן הנרגילה מכיל חומרים רעילים ומסרטנים בכמויות גדולות, אשר עלולים לגרום למחלות שונות, ביניהן סרטן ריאות.

מי שלא מעשן אינו חשוף לסיכון לחלות בסרטן ריאות?

חשוב לדעת כי חמישית מכלל חולי סרטן ריאות הינם אנשים שלא עישנו מעולם, בהם אנשים שנולדו עם מוטציה גנטית מסוימת, דוגמת מוטציית ה-EGFR, המובילה להתפתחות המחלה לא רק בקרב "חולה מסורתי" (גבר מבוגר ומעשן) אלא גם אצל נשים צעירות לא מעשנות. בנוסף, החשיפה לעישון פאסיבי מסכנת את בריאותו של האדם באופן דומה לבריאות המעשן עצמו. העשן שנפלט מהסיגריה מכיל חלקיקים של חומרים רעילים ומסרטנים, לפעמים בכמות גדולה יותר מזו שהמעשן שואף לריאות משום לסיגריה יש פילטר שמסנן את העשן. המעשן הפאסיבי, לעומת זאת, שואף את העשן ישירות ללא שום סינון.

האם הטיפול בסרטן ריאות הינו רק דרך כימותרפיה והקרנות?

לצערנו, מרבית המקרים בהם אנשים מאובחנים עם סרטן ריאות הינם כאשר הסרטן בשלב מתקדם ולא ניתן לטפל בו כירורגית. ניתן בהחלט לטפל בסרטן ריאות דרך כימותרפיה והקרנות, אך חשוב לדעת כי ישנן אופציות טיפוליות חדשות נוספות, כך שהטיפול בהקרנות וכימותרפיה אינו האופציה היחידה או האחרונה לחולים אלו. בשנים האחרונות חלה פריצת דרך בטיפול התרופתי בסרטן ריאות של התאים מסוג NSCLC, שהינו הביטוי הנפוץ ביותר של סרטן ריאות, ומהווה 85% מכלל המקרים, כך שלדוגמא לחולים באדנוקרצינומה של הריאה, שהינו סוג סרטן הריאות השכיח ביותר המהווה למעלה מ-50% ממקרי חולי סרטן ריאות מסוג NSCLC, מתאימים היום טיפולים לפי הגנטיקה של הגידול (רפואה מותאמת אישית), כדי להגיע ליעילות רבה יותר ולתופעות לוואי פחותות יותר בהשוואה לטיפול לא ספציפי.

בין התרופות הביולוגיות שהוכנסו לשימוש בשנים האחרונות או שנמצאו לאחרונה יעילות, ניתן למצוא את גפיטיניב, ארלוטיניב ואפטיניב שפותחו כנגד הקולטן EGFR, קריזוטיניב שפותח כנגד ALK, בבסיזומב שפעילותו כנגד VEGF ונחשב מעכב צמיחה של כלי דם חדשים בגידול, נינטדניב, שפותחה כנגד מספר קולטנים ופמברוליזומב, תכשיר אימונותראפי חדש. עבודת הרופאים בבתי החולים נעשית בצוותים הכוללים אונקולוגים, אנשי קרינה, כירורגים, רופאי דימות ואיזוטופים, פתולוגים ורופאי ריאות אשר עובדים יחדיו לאבחן ולטפל בחולה.

האם ניתן לגלות את סרטן הריאות בשלב מוקדם של המחלה?

סרטן ריאות בקרב רוב החולים מתגלה בשלב מאוחר, מאחר ורב המאובחנים עם סרטן ריאה הם אנשים מעשנים שסובלים ממחלת ריאות כרונית כגון אמפזימה כתוצאה מהעישון, דבר שממסך את התסמינים של סרטן הריאה. סיבה נוספת לגילוי המאוחר של סרטן הריאות, היא שבריאות אין עצבים ולכן אין תחושה של כאב בעקבות גידול, מה שמוביל לגילוי המחלה במצב שלא מאפשר להציל את חיי החולה על ידי הוצאתו. מכאן, לגילוי מוקדם יש משמעות קריטית מבחינת הצלחת הטיפול בחולה שכן הוא יכול לצמצם את הסיכון למוות בכ-90%. יש הוכחות ראשוניות, שבדיקת CT חזה בפרוטוקול מיוחד של קרינה נמוכה, עשויה לזהות סרטן ריאות בשלב מוקדם יותר באוכלוסיית המעשנים. אולם שילוב טכנולוגית זאת בתוכניות שונות לאבחון מוקדם עדין לא בשלות להכנסה לסל הבריאות.
סרטן מחלה תמותה סיכון ריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד