כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
הדוח חושף

מימון המונים ועוד: השיטות המתוחכמת שמכניסות כסף לארגוני הטרור

מימון טרור באמצעות מימון המונים: דוח של ארגון ה-FATF חושף דרכי ניצול לרעה, אתגרים ושיטות עבודה מומלצות | עיקרי הדוח בכתבה

מימון המונים ועוד: השיטות המתוחכמת שמכניסות כסף לארגוני הטרור
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: pexels

ארגון ה-FATF פרסם דוח בנושא מימון טרור באמצעות מימון המונים. מרבית הפעילות המתבצעת דרך הפלטפורמות אכן לגיטימית, אך נראה כי ארגוני טרור, פעילי טרור וקבוצות טרור אחרות מנצלים לרעה את אותן פלטפורמות לצרכי למימון טרור.

ברשות להלבנת הון ומימון טרור מדגישים כי ישנה חשיבות גבוהה להיכרות עם המידע המתפרסם בדוח כעת, לרבות דרכים בהן פלטפורמות עלולות להיות מנוצלות לרעה, מקרים לדוגמה ודגלים אדומים אשר באמצעותם ניתן לזהות פעילות המעלה חשש למימון טרור באמצעות מימון המונים, לאור השימוש הנרחב שעושים ארגוני הטרור בימים אלו בפלטפורמות למימון המונים בעולם לשם מימון פעילותם.

הדוח סוקר בהרחבה את האופנים השונים בהן פועלות פלטפורמות למימון המונים ברחבי העולם, סוגי הגורמים המעורבים בהן והאופן בו נעשה שימוש באמצעי תשלום דיגיטליים. כמו כן, הדוח מפרט ארבע דרכים מרכזיות באמצעותן הפלטפורמות עשויות להיות מנוצלות לרעה: 

1. גיוס כספי טרור בכיסוי של סיוע הומניטרי, צדקה או פעילות ללא כוונות רווח;

2. שימוש לרעה באתרים ופלטפורמות המיועדים למימון המונים;

3. שימוש ברשתות חברתיות ושירותים להעברת הודעות שמקשרים אנשים מכל העולם לצורך גיוס כספי טרור;

4. גיוס כספי טרור באמצעות מטבעות וירטואליים. 

על פי הדוח טרוריסטים משתמשים לעתים קרובות בשילוב של טכניקות ושיטות. למשל, הם עשויים להקים קמפיין גיוס כספים בפלטפורמת גיוס המונים ייעודית, לשתף את הקמפיין ברשתות החברתיות ולבקש תשלום בנכסים וירטואליים. לדוגמא: באוגוסט 2020, משרד המשפטים האמריקאי הודיע על פירוק של שלושה קמפיינים למימון טרור באמצעות מימון המונים של אל-קאעידה, הזרוע הצבאית של חמאס, ודעאש. שלושת הקמפיינים שיועדו למימון טרור הסתמכו על כלי סייבר מתוחכמים וכללו שידול לתרומות באמצעות נכסים וירטואליים מרחבי העולם. כל ארגון עשה שימוש בנכסים וירטואליים וברשתות חברתיות כדי למשוך תשומת לב ולגייס כספים לקמפיינים שלו. רשויות האכיפה בארה"ב תפסו מיליוני דולרים, למעלה מ-300 חשבונות של נכסים דיגיטליים, ארבעה אתרי אינטרנט, וארבעה עמודי מדיה חברתית.

הדוח מזהה את האתגרים העומדים בפני רשויות האכיפה, גורמים מדווחים ורגולטורים באיתור ומניעה של מימון טרור דרך פלטפורמות מימון המונים. כמו כן, מדגיש הדוח את שיטות העבודה שיסייעו במאבק בניצולן לרעה של אותם פלטפורמות: החל מהכללת מימון המונים בהערכות סיכונים לאומיות למימון טרור, ביצוע הסברה למגזר נותני שירותי מימון המונים וחיזוק מנגנוני שיתוף מידע מקומיים ובינלאומיים. הדוח כולל בנוסף רשימה של דגלים אדומים, אשר נועדה לסייע לגופים במגזר הציבורי והפרטי ולציבור הרחב לזהות ניסיונות פוטנציאליים לפעילות מימון טרור.

 

טרור תרומות מלחמת חרבות ברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד