י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

ריגול טכנולוגי: איפה ביבי עוקב אחרי אובמה?

יש לכם חשבון אינסטגרם? אם לא, מוטב שתפתחו - במערכת הבחירות הקרובה ייתכן וזהו הדבר החם הבא • ומי לא זיהה? נכון, הפוליטיקאים הזקנים שלנו

תוסיף אותי או תאשר אותי? נתניהו ואובמה, פלאש90
תוסיף אותי או תאשר אותי? נתניהו ואובמה, פלאש90

הטור הזה נכתב כשכבר ברור שבמארס 2015 יתקיימו בחירות. אף על פי שתעמולת הבחירות הרשמית טרם החלה, אפשר כבר להכריז כי המונח "קשר עם הבוחר" שמתוקצב מהכיס של כולנו עבור חברי הכנסת, השרים וראש הממשלה, לא בהכרח מופנה למקומות שבהם נמצאים חלקים מהציבור, רשתות חברתיות למשל. פייסבוק ואינסטגרם כמשל.

קחו את ראש הממשלה נתניהו. אם נכון לבחירות 2012 עקבו אחרי עמוד הפייסבוק שלו 158 אלף איש, הרי שכיום עוקבים אחריו כמעט מיליון ומאה אלף איש. קפיצה מדהימה, אם לוקחים בחשבון שחלק לא מבוטל מהם כלל לא גר בישראל.

אלא שאם מציצים בחשבון האינסטגרם - הדי מביך, יש לומר, של ראש הממשלה, שנקרא "israelipm", מגלים מציאות עגומה יותר: רק 8,530 איש מצאו לנכון לעקוב אחריו. אפילו אחרי בר רפאלי עוקבים 1.61 מיליון אנשים, נו טוב, גם הם לא בהכרח ציונים.

גם בחשבון הפייסבוק של מי שרואה בעצמו מועמד לרשת את נתניהו בכס השלטון, יאיר לפיד, חלה קפיצה. בפברואר 2012 עקבו אחרי המועמד המוביל על ידי נוני מוזס 46 אלף איש, וכיום עוקבים אחריו 361 אלף איש. באינסטגרם עוקבים אחריו 10,809 אנשים, ובכך הוא מחזיק בתואר הפוליטיקאי הישראלי עם הכי הרבה עוקבים באינסטגרם.

ההבדלים בין מספרי העוקבים אחר הפוליטיקאים בפייסבוק ובאינסטגרם נובעים מכמה סיבות עיקריות: הראשונה היא העובדה שבאינסטגרם אין עדיין מערכת פרסום בתשלום שיכולה לקנות לייקים או לקדם פוסטים, ובנוף היבש של כנסת ישראל, בודדים, כמו לפיד, מצליחים לייצר תוכן איכותי שגולשים (צעירים בעיקר, זו התכונה העיקרית של האינסטגרם) ירצו לצרוך ולהגיב לה.

הסיבה השנייה היא שאינסטגרם עדיין לא פופולרית בקרב הציבור הרחב, ובעיני הפוליטיקאים ועוזריהם היא נראית כמו מדיה שחבל להשקיע בה. הטעות היא שרבים מהצעירים נמצאים דווקא שם (תשאלו את השפים, את חברות האופנה ואת אסי עזר), וזוהי פלטפורמה מעולה להגיע לכל אותם מצביעים צעירים שלא בהכרח נמצאים או פעילים בפייסבוק, ובטח ובטח לא עוקבים אחר מעלליהם של חברי הכנסת והשרים ברדיו, בטלוויזיה, בעיתון ואפילו באינטרנט.

ימין ושמאל, שיעמומון
אז מי מבין 120 חברי הכנסת שלנו כן מצא לנכון לפתוח חשבון אינסטגרם? לחברת הכנסת מהעבודה סתיו שפיר חשבון פעיל ובו 1,866 עוקבים והיא מעלה בו תמונה אחת לשבוע. עוד ממפלגתה של שפיר תמצאו את החשבון של מרב מיכאלי, שלה 2,822 עוקבים (וכן, היא עוקבת אחרי חשבון האינסטגרם של ליאור שליין, בדקתי). גם מיכאלי מעלה בממוצע תמונה אחת בשבוע.

נמשיך בשמאל. תמר זנדברג עם 1,378 עוקבים באינסטגרם, כשגם ליו"ר מרצ, זהבה גלאון, פרופיל ברשת החברתית עם 903 עוקבים בלבד ופוסט אחרון מלפני כמעט שנתיים. לח"כ ניצן הורביץ ממפלגתן 1,399 עוקבים עם פוסט אחת לחודש. למפלגת מרצ, אגב, פרופיל אינסטגרם משלה עם 1,263 עוקבים ופוסטים משעממים, מאוד. מאוד.

לח"כ מיקי לוי מיש עתיד עמוד אינסטגרם רדום עם 60 עוקבים בלבד ושלוש תמונות מתחילת הקדנציה.

לשר סילבן שלום, שניסה לתפעל אינסטגרם למשרד פיתוח הנגב והגליל, והצליח לגרוף 97 עוקבים בלבד - אל דאגה, יש לך הפרופיל של ג'ודי עם 6,990 עוקבים. עוד מימין: ח"כ מירי רגב עם פרופיל ובו 261 עוקבים ותמונה בודדה מלפני שנתיים. לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון 450 עוקבים.

למועמד לנשיאות לשעבר, מאיר שטרית, 81 עוקבים (פוסט אחרון לפני חצי שנה), כאשר לנשיא היוצא, שמעון פרס, 25 אלף עוקבים. ולא, הוא לא עוקב אחר איש. לנשיא הנכנס אגב, רובי ריבלין, אין חשבון אינסטגרם, פספוס אדיר של נשיא שמתיימר להיות של כולם ומוותר על הקהל הצעיר שלא היה מבדיל ברחוב בינו לבין סבא טוביה.

עלוב במיוחד הוא חשבון האינסטגרם של ח"כ אלעזר שטרן ולו 52 עוקבים ופוסט אחרון מלפני למעלה משנה. מיקי איתן, שמזוהה בתכניות אירוח בערוץ 1 עם חידושים וטכנולוגיה, אוחז בחשבון רדום שלו 293 עוקבים (ופוסט אחרון מלפני למעלה משנתיים). אפילו לארגון זק"א פרופיל חי יותר, עם 6,431 עוקבים.

לסגן שר הביטחון לשעבר, דני דנון, פרופיל אינסטגרם עם 257 עוקבים ופעילות דלה. לאלי ישי, יש פרופיל אינסטגרם עם 332 עוקבים ושעמום תכני מעיק.

מי אתם טלי וברק?
ולכוכב הבחירות משה כחלון: לאחרונה גייס כחלון את זהר סוסנקו, מי שניהל את המדיה החברתית של עיריית ת"א-יפו ביד רמה. אם לסמוך על סוסנקו, הרי ש-949 העוקבים באינסטגרם (ופוסט אחרון מלפני שלושה שבועות נכון לרגע כתיבת שורות אלו, שבוע לאחר שהכריז על ריצתו בבחירות הקרובות) ו-19 אלף הלייקים בפייסבוק, יכפילו וישלשו את עצמם מהר. מהר מאוד.

לפעילה החברתית דפני ליף 3,866 עוקבים, ולאלדד יניב, שעמד בראש תנועת "ארץ חדשה", 2,955 עוקבים, אך מדובר בחשבון מפוספס שלא עוסק כלל בדברים שהוא מציף בפייסבוק שלו, וחבל.

ונסיים באנקדוטה מעניינת לגבי האיש שאיתו פתחתי את הטור: ראש ממשלתנו עוקב באינסטגרם אחרי 65 יוזרים בלבד. החלק המעניין הוא שבין טלי קלינגר וברק רז - שכבודם במקומם מונח, רק שאין לי מושג מי הם לכל הרוחות ולמה נתניהו עוקב אחריהם - הוא עוקב אחר פרופיל האינסטגרם של צ'ילבה אחד, ברק אובמה (3.71 מיליון עוקבים, לא הרבה במונחים אמריקאיים).

עוד מעניין לגלות שבלשכה של נתניהו עוקבים אחר עמודי האינסטגרם של מגזין טיים sky news, nbc news, washington post וחדשות ערוץ 2 (לא חדשות 10, ביבי לא עוקב אחריכם), אבל לא מוצאים לנכון לעקוב אחרי השרים והח"כים מהליכוד, שלא לדבר על העמודים הרשמיים של צה"ל, שבאינסטגרם לפחות, הוא כנראה לא הצבא החזק בעולם בעיני ראש הממשלה.
נתניהו אובמה אינסגרם טכנולוגי כתבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד