כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
משקיעים הון

נשק של עבריינים או מכונית חזקה? מה עומד מאחורי תופעת האגזוזים הרועשים

כיום כאשר יצרן רכב מוציא לשוק מכונית הוא צריך שהיא תהיה שקטה, לא מזהמת וגם זולה ככל האפשר. ולכן באגזוז יש מחיצות וחומרי בידוד, והתוצאה הסופית היא אגזוז עמיד ושקט. כאן נכנסים יצרני האגזוזים ה"פתוחים" שעשויים באופן שיש בו פחות הגבלה  ויותר רעש

נשק של עבריינים או מכונית חזקה? מה עומד מאחורי תופעת האגזוזים הרועשים
מערכת פליטה ספורטיבית עם צליל מכוון צילום: מילטק ספורט

במהלך השבועות האחרונים משטרת ישראל מקפידה לשחרר כל יומיים שלושה לתקשורת הודעות על תפיסה של מכוניות ואופנועים שמצוידים באגזוזים שמשמיעים רעש של אזעקות, מה שמפחיד מאוד את מי שנמצא לא רחוק מהאופנוע או המכונית. חלק מהאופנועים והמכוניות האלה גם תוכננו כביכול כך שישמיעו קולות של יריות וזה כבר מעלה את מפלס הפחד עוד יותר.

כדי להבין מה עומד מאחורי זה וקצת להוריד את מפלס הדאגות אז קודם כל נסביר: בניגוד למה שבמשטרה אומרים, שמדובר בשינוי ברכב שהמטרה שלו היא לגרום לו "להישמע כמו אזעקה", בפועל השינויים האלה הם משהו שכנראה נעשה לפני המלחמה ולא קשורים לאזעקות. ועוד נקודה חשובה: השינויים האלה אינם נחלתם הבלעדית של נהגים ורוכבים בישראל: הם מקובלים בכל העולם כבר עשרות שנים ויש חברות שעשו הון בלתי מבוטל מייצור החלקים האלה, שלא לדבר על כך שכיום יש יצרני רכב שאפילו מציעים בעצמם מערכות פליטה משודרגות.

אז איך כל זה התחיל ולמה נראה לנו שכל "פושטק" עם מכונית מהירה או אופנוע מהיר רוצה לעשות לנו חיקוי של אזעקה? מנועים של מכוניות בנזין ודיזל עובדים על עיקרון פשוט מאוד: אוויר נכנס למנוע, דלק נשרף בתוך המנוע, התערובת בוערת ויוצאת דרך מערכת הפליטה, כלומר האגזוז. המערכות האלה טובות לשימוש יום יומי ועובדות כך מעל 100 שנה במכוניות ובאופנועים, אבל מי שמכיר את רזי השיטה להוציא יותר כוח מהמנוע יודע שכדי לעשות זאת צריך שהאוויר יכנס למנוע בקצב יותר מהיר והעשן יצא ממנו יותר מהר. הפתרון הוא מה שנקרא "אגזוז זרימה חופשית".

כיום כאשר יצרן רכב מוציא לשוק מכונית הוא צריך שהיא תהיה שקטה, לא מזהמת וגם זולה ככל האפשר. ולכן באגזוז יש מחיצות וחומרי בידוד, החומר שממנו הוא עשוי הוא בדרך כלל חומר יחסית זול והתוצאה הסופית היא אגזוז שהוא עמיד ושקט אבל לא תורם לכוח – וכאן נכנסים יצרני האגזוזים ה"פתוחים" שעשויים באופן שיש בו פחות הגבלה על זרימת הגזים החוצה. פחות הגבלה פירושה יותר כוח אבל גם יותר רעש.

מערכת פליטה רועשת על אופנוע: צילום רוני נאק

בעולם זה מקובל מאוד ואופנוענים ובעלי מכוניות ספורט משקיעים הון בשדרוגים האלה שדרוגים שבישראל אינם חוקיים ומכונים "שינוי מבנה" של הרכב, וזה כמובן כבר לא חוקי. מן הסתם מי שבא נהוג כמו פעלולן בתוך ערים וקרוב לישובים לא ממש מתחשב ברגשות התושבים, אבל העובדה שהאגזוז נשמע כמו אזעקה אינה מכוונת – אלא תוצר לוואי - ולמען האמת, זה גם לא באמת נשמע כמו אזעקה עבור מי שמכיר.

ומה עם הפיצוצים? לזה קוראים "בק פייר". כבר אמרנו שמנוע עובד על בעירה של דלק ואוויר שנשרפים בתוך תא שריפה או "צילינדר" כמו שהמוסכים אומרים. בתא השריפה התערובת ניצתת ונוצר פיצוץ שמייצר כוח. הפיצוץ הזה נשאר "לכוד" בתוך תא השריפה באמצעות שסתומי הפליטה. אבל לפעמים טיפה של תערובת עדיין מצליחה להימלט החוצה כששסתום הפליטה נפתח. כאשר האגזוז הוא אגזוז רגיל אז אין בעיה, כל הבידוד שבתוך האגזוז מחניק את צליל הפיצוץ.

אבל אם האגזוז הוא פתוח, הפיצוץ נשמע היטב. יש מי שמגדילים לעשות ומוסיפים למערכת הפליטה מצת, או "פלאג" של מכונית שיודע לייצר ניצוץ שמצית את אדי הדלק שנותרו במערכת האגזוז. זה כבר "דאווין" טהור שבדרך כלל רואים במכוניות שבעליהן משתמשים בהן לתערוכות רכב, אבל מתברר שגם בכביש זה קורה בימינו שגם ככה כולנו על קצות העצבים – וזה כבר חוסר התחשבות אמיתי ואם עומדת מאחרי זה גם כוונה להטריד, זה עובר לאזור האפור שבו נדרשת התערבות הרשויות.

 

רוכב אופנוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד