י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
ועדת הפנים בוחנת

בעקבות המלחמה: ייבחן שחרור חסמים של עשרות אלפי יחידות דיור

ועדת הפנים בוחנת שחרור חסמים של 40,000 יחידות דיור לשם התמודדות עם אתגרי המלחמה | בנוסף עלה בדיון לבחון את חידוש תמ"א 38; והענקת הקלות בהקמת ממ"דים במבני ציבור, כמו בדירות פרטיות

בעקבות המלחמה: ייבחן שחרור חסמים של עשרות אלפי יחידות דיור
דירות/נדל"ן צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

ועדת הפנים בוחנת שחרור חסמים של 40,000 יחידות דיור לשם התמודדות עם אתגרי המלחמה: בישיבת ועדת הפנים שהתקיימה, עלתה הטענה כי עדיין לא כל הרשויות המקומיות מאפשרות פתיחה של אתרי הבניה והמשך העבודה. מהתאחדות הקבלנים נמסר בישיבה כי הבעיה קיימת במספר ערים כגון כפר סבא, רמת השרון, רעננה, ורמת גן. מהנדסת העיר בת ים הסבירה כי יש חיכוך גדול בערים שיש בהם מרקם צפוף ואתרי הבניה ממוקמים במרכזי הערים בצמוד למוסדות חינוך או שכונות מגורים. 

עו"ד מירה סולומון, נציגת השלטון המקומי בישראל, אמרה כי לרשויות המקומיות יש סמכות לוודא ששלומם של התושבים לא נפגע, כל עוד ההחלטות הן בתחום הסבירות. היו"ר ח"כ יעקב אשר הציע כי אם אחד המנהלים באתר הבניה חמוש הוא יוכל להיות אחראי על הביטחון. "אם יודעים שיש מישהו עם נשק זה יקל על התושבים באזור".

בדיון נחשף כי קיימות היום בשוק 40,000 דירות לפני קבלת תעודת גמר ולכן לא ניתן לאכלסן. "נוכל לאכלס 40,000 דירות באופן מידי ולספק לדיירים ממ"ד אם מהנדסי החשמל יאשרו לנו לאכלס עם חשמל זמני או באמצעות גנרטורים שאנחנו נספק", אמר חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ.  

יו"ר הוועדה ח"כ אשר הציע להיעזר במערך בודקים חיצוני של חברת החשמל וכיבוי אש, ושרשות הרישוי תאפשר קיצור תהליכים ותיתן תעודת אכלוס זמנית, בתנאי כמובן שהבניה נעשתה על פי תוכניות מאושרות ושיופקדו ערבויות מספיקות כדי שהקבלן ישלים את העבודות לאחר האכלוס. 

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים, אמר: "אנחנו מוכנים לתת ערבות בנקאית על כל הדברים שלא נבדקים. אנחנו רוצים לאכלס את הדירות ולדאוג לבטיחות של הדיירים. יש מהנדסי בטיחות שיכולים לתת אישור שהבניין נבנה לפי התוכנית של כיבוי אש". יורי גמרמן, מנהל אגף בכיר שיווק במשרד הבינוי והשיכון, הודיע בדיון כי הוא תומך בהצעה של יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר והתאחדות הקבלנים. אשר ביקש ממינהל התכנון לגבש תוכנית זמנית שתקצר את תהליכי האכלוס על פי ההצעה שהועלתה.

חסם נוסף שעלה בישיבה הוא חוסר הרצון של חברות ביטוח לבטח עבודות בניה בישראל, הן בשל תאונות העבודה והן בשל "תביעות השיבוב" של המוסד לביטוח לאומי התובעת בחזרה את הסכומים ששילמה למבוטחים, דבר שהוביל לכך שמבטחי המשנה הפסיקו לעבוד עם ישראל.

שלי ברגיג מהמועצה האזורית שער הנגב, ביקשה שגם מבני ציבור בני שתי קומות יקבלו הקלות בהקמת ממ"ד. עוד ביקשה לאפשר נגישות לממ"ד באמצעות מעלית ו/או מסדרון. נציג פיקוד העורף משה שלמה עדכן כי תיקון לחוק לצורך הגדלת המבואה לממ"ד מקודמת מול לשכת שר הביטחון. יו"ר הוועדה ח"כ אשר ביקש ממנהל התכנון לדאוג להשוואת ההקלות בין דירות פרטיות למבני ציבור.

מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו ביקשה להקל על הבירוקטיה ולזרז מיגון מבנים. וחיים פייגלין הוסיף "אנחנו יודעים לעבוד עם הכלי הזה טוב". יו"ר הועודה ביקש בחינה מחדש את כל נושא חידוש תמ"א 38.

 

 

 

מלחמת חרבות ברזל נדל"ן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד