ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מסביב לעולם

כספי טרור: חברות חלפנות וחלפנים בשירות חמאס

מקורות המימון של חמאס בחמישה מוקדים: קטאר, איראן, חברות השקעה בבעלות חמאס, קרנות צדקה ומקורות מימון המגיעים מתוך רצועת עזה והרשות הפלסטינית. חמאס ממשיכה לפעול בערוצים השונים להעברת כספים למימון פעילותה

כספי טרור: חברות חלפנות וחלפנים בשירות חמאס
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

תנועת חמאס נדרשת לבצע העברות סכומי כסף גדולים מגורמים שונים למימון פעילות הטרור שלה. בשל העובדה שחמאס מוגדרת כארגון טרור במדינות רבות ברחבי העולם, ומאחר והמערכת הבנקאית העולמית הקונבנציונאלית שאינה פועלת ברצועת עזה, מנוטרת על ידי גופי ביטחון וגורמי אכיפה מדינתיים בעולם, נאלצים חמאס ושאר ארגוני הטרור ברצועת עזה (כמו גם איראן) לחפש דרכים חלופיות להעברת כספים.

לפיכך, בכירי חמאס, בשיתוף האיראנים, פועלים במספר צירים להעברת הכספים. בין הדרכים שאומצו על ידי חמאס ניתן למצוא: התבססות על חלפנים מסורתיים, שימוש ב"שיטת קיזוזים" בין פועלים וסוחרים פלסטינים לחלפנים, וכן שימוש באמצעים דיגיטאליים כגון מטבעות קריפטוגרפים שהמסחר בהם מתבצע כמעט ללא בקרה של רגולטורים, והם מועברים על פי הסכמה בין רשת של משתמשים שלרוב חסויה.

מקורות המימון של חמאס מתנקזים כיום לחמישה מוקדים מרכזיים: קטאר, איראן, חברות השקעה בבעלות חמאס, קרנות צדקה ומקורות מימון המגיעים מתוך רצועת עזה והרשות הפלסטינית, כך דיווח מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

חמאס ממשיכה גם במהלך מלחמת "חרבות ברזל" (שהחלה ב-7 באוקטובר 2023), לפעול בערוצים השונים להעברת כספים למימון פעילותה.

העברת הכספים למימון פעולות הטרור של חמאס ברצועת עזה ויהודה ושומרון חייבה פיתוח מערכת של משרדי חלפנות שיוכלו לקבל לידיהם את הכספים, ברובם הגדול בכסף מזומן, ולהעבירם בהכוונה מלאה של הנהגת חמאס, בעיקר זו היושבת בחו”ל, לידי גורמי חמאס בשטח. מערך משרדי החלפנות בשרות חמאס מופעל משלושה יעדים מרכזיים: איחוד האמירויות, תורכיה ולבנון.

אחת החברות היא חברת אלופאק. חברת אלופאק בעזה היא אחת מחברות החלפנות המרכזיות הפועלות בשירות חמאס. זאת, למרות העובדה שהוכרזה על ידי מדינת ישראל כלא חוקית והוכנסה לרשימות החברות המעורבות בפעילות טרור כבר ב-2018.

חאמד אלחודרי, בעלי החברה, שהיה איש הכספים של יחיא סינואר נהרג בסיכול ממוקד על ידי ישראל ב-4 למאי 2019. לאחר מותו המשיך אחיו סעיד אלחודרי לנהל את משרד החלפנות. חודרי העביר כספים בהיקפים גדולים ובמזומן לזרוע הצבאית של חמאס, לג’יהאד האסלאמי בפלסטין ולארגוני טרור נוספים ברצועת עזה. העברת הכספים נעשתה בסיוע חלפנים מחו"ל וסוחרים, שהיו מודעים לעובדה שהחברה הוצאה אל מחוץ לחוק והוכרזה כארגון טרור. פעילותו הפיננסית של חודרי, ששימש כנציג איראן ברצועת עזה, תרמה באופן משמעותי לקידום פעילות הטרור ולהתעצמות הצבאית של ארגוני הטרור ברצועת עזה.

איש הכספים הוא זאהר ג’בארין, פעיל חמאס היושב בטורקיה, משמש כראש מחלקת הכספים של חמאס. במסגרת תפקידו הוא מנהל את התקציב השנתי של חמאס המסתכם בסכום של עשרות מיליוני דולרים, אחראי על כל הכנסותיה של חמאס מגורמים שונים בעולם, והוא פועל להשיג מקורות מימון נוספים. בתפקידו כראש מחלקת הכספים של חמאס התמקד ג’בארין בפיתוח רשת פיננסית בתורכיה שתאפשר לחמאס לגייס, להשקיע ולהלבין כספים לפני העברתם לרצועת עזה וליהודה ושומרון. בשנים האחרונות קידם ג’בארין את פעילות הטרור של חמאס באמצעות העברת מאות אלפי דולרים למימון פעילות הטרור. בנוסף, מנסה ג’בארין לקדם פעילות עסקית והשקעות כדי לייצר הכנסות לחמאס.

חברה נוספת היא Touma Foreign Exchange Ltd:

נראה כי החברה ממוקמת בלבנון ובבריטניה. בשנת 2019 הוטל על "טועמה מט"ח בע"מ", חברה לונדונית הפועלת כמספקת שירותי מטבע קנס על סך 7.8 מיליון פאונד בשל הפרות של חוקים ותקנות למניעת הלבנת הון ומימון טרור בבריטניה. חקירת הרשויות העלתה שפעילותה של החברה התאפיינה בכשלים חמורים בשנים 2018-2017, אשר הפרו תקנות הנוגעות להערכת סיכונים ושמירת רישומים, מדיניות ובקרות, ביצוע בדיקות נאותות, וכן הכשרה נאותה לעובדים.

בנוסף, במאי 2019 נאסר על מנהל החברה, Hassanien Touma, להחזיק בתפקיד ניהולי כלשהי בכל חברה שכפופה לחובות למניעת הלבנת הון ומימון טרור. לאחר שפעל כנושא משרה בעסק בתחום שירותי הכספים, למרות שמעולם לא עבר מבחן מיון כחוק, במטרה לוודא שהוא אכן כשיר לבצע את התפקיד.

נכון לשנת 2019, מדובר היה בקנס הגבוה ביותר שהוטל עד אז על-ידי רשות המיסים הבריטית בגין הפרות בתחום מניעת הלבנת הון ומימון טרור. פעולת אכיפה זו מתבצעת על רקע הגברת המאמצים של רשויות הפיקוח בבריטניה להחמיר את האכיפה על נותני שירותי מטבע, ובמיוחד נותני שירותי העברות כספים הקשורים למדינות בסיכון או ישויות שנמצאות בסיכון גבוה לפשיעה פיננסית.

חמאס לבנון איראן טורקיה טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד