כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

דו"ח מזעזע: 1 מכל 3 ילדים - הולך לישון רעב

עמותת לתת מפרסמת דו"ח עוני עגום במיוחד • בניגוד לדו"ח הרשמי, בלתת בדקו פרמטרים כמו דיור, חינוך, בריאות וביטחון תזונתי. הנתונים קשים • 932 אלף ילדים עניים, 36 אחוז מהם עובדים לפרנס את משפחתם; הם נושרים מהלימודים ומעל ל-70 אחוז מהנזקקים מוותרים על טיפול רפואי • הוכפל מספר הקשישים הסובלים מרעב • "לקרוא ולבכות"

נזקקים, ארכיון: פלאש90
נזקקים, ארכיון: פלאש90

עם התקרבותה של מערכת הבחירות, שב הנושא הכלכלי להרים ראש: הבוקר מתפרסם דו"ח עוני מזעזע של עמותת "לתת", משם עולה הנתון המדאיג על נתוני העוני המחפיר במדינת ישראל, זאת על פי פרמטרים אחרים מזה של דו"ח העוני הרשמי.

על פי הדו"ח, בישראל של שנת 2014 חיים פי שניים יותר קשישים רעבים, יותר ילדים נאלצים לצאת לעבוד כדי לתמוך במשפחותיהם ויותר נזקקים מוותרים על תרופות בשל מצבם הכלכלי.

בניגוד לפרמטרים של דו"ח העוני הרשמי, שלוקח בחשבון את רמת ההכנסה, בדו"ח העוני של "לתת", ארגון הגג של עמותות המזון של ישראל, בחנו מרכיבים רבים יותר המשפיעים על רווחתו של האזרח: דיור, חינוך, בריאות וביטחון תזונתי.

הנתונים הקשים ביותר בדו"ח, נוגעים למצבם של הילדים למשפחות עניות. בישראל חיים כ-932 אלף ילדים עניים. המשמעות - אחד מכל שלושה ילדים. רבע מהם מעידים כי בשנה החולפת הלכו לישון רעבים מספר פעמים בחודש. יותר ממחצית מהילדים הללו הולכים לבית הספר ללא מזון.

מצוקתם של הילדים מתבטאת במישור נוסף, ומדאיג לא פחות - 36% מהילדים העניים נאלצים לעבוד כדי לעזור לפרנסת משפחתם – כמעט פי שניים יותר בהשוואה לשנה שעברה. 27% מהילדים במשפחות כאלו נשרו מהלימודים, וליותר מ-50 אחוז מהם אין ספרי לימוד וציוד בית ספרי.

מרבית הנזקקים שהשתתפו בדו"ח "לתת" העידו כי למצבם הכלכלי יש השלכות מדאיגות על בריאותם: יותר מ-72% מהם נאלצים לוותר על רכישת תרופות וטיפול רפואי. נזקי הטיפול הרפואי הלקוי של העניים ניכרים בבריאותם הרופפת יותר בהשוואה לכלל החברה.

מהנתונים אף עולה עולה כי 53% מהעניים סובלים מלחץ דם גבוה לעומת 15% בקרב יתר האוכלוסייה. 39% מנתמכי הסיוע סובלים מסוכרת, כמעט פי ארבעה יותר מכלל הציבור.

עוד נתונים קשים: בשנת 2014 הוכפל מספר הקשישים שסובלים ממחסור במזון – 55% מהקשישים העניים לא מסוגלים לדאוג לעצמם לארוחות מזינות, זאת לעומת 23% בלבד אשתקד.

68% מהנתמכים לא יכולים להרשות לעצמם להפעיל את מערכת החימום בביתם. 10% מהעניים נאלצו לישון ברחוב או בבית מחסה לפחות פעם אחת בשנה החולפת.

"מערכת הבחירות הקרובה היא הזדמנות, אולי אחרונה, להכריע אם קונים עוד טנקים או מצילים ילדים מעוני", אמר מנכ"ל ארגון לתת, ערן וינטרוב. לדבריו "חובתה של הממשלה שתקום להציב את הטיפול בעוני בראש סדר העדיפויות. חוסר היציבות הפוליטית הובילו אותנו למצב שעל אף הבטחות והתחייבויות של שלושה שרי רווחה עד היום לא הגיע ולו שקל אחד מהתקציב למיזם לביטחון תזונתי".
דוח עוני לתת נזקקים רעב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד