כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
פוטין במחסור

רוסיה ביקשה בחזרה מנועי מסוקים ממדינות להן היא מכרה אותם

רוסיה פנתה למספר מדינות להן מכרה נשק בעבר כדי להגביר את ארסנל הנשק שלה במלחמה באוקראינה. היא רוצה לחדש את כלי הנשק שלה. רוסיה ביקשה מנועי מסוקים ממצרים, ברזיל, פקיסטן ובלארוס להן סיפקה בעבר נשק

רוסיה ביקשה בחזרה מנועי מסוקים ממדינות להן היא מכרה אותם
מלחמת אוקראינה רוסיה צילום: צבא אוקראינה

רוסיה ביקשה לקבל חלקים ממערכות הגנה שהיא ייצאה בעבר למדינות כמו פקיסטן, מצרים, בלארוס וברזיל, תוך שהיא מנסה לחדש את מלאי הנשק העצום שהיא צריכה למלחמה באוקראינה.

באפריל האחרון, משלחת של פקידים רוסים שביקרה בקהיר ביקשה מנשיא מצרים א סיסי לקבל חזרה יותר ממאה מנועי מסוקים רוסים שמוסקבה זקוקה להם באוקראינה, כך אמרו שלושה אנשים בעלי ידע על הבקשה ל'וול סטריט ג'ורנל'. סיסי הסכים ומשלוחים של כ-150 מנועים צפויים להתחיל להגיע לרוסיה בחודש הבא. דובר ממשלת מצרים סירב להגיב לבקשת העיתון.

השיחות הללו היו חלק מבקשה רוסית גדולה יותר מלקוחות הנשק הוותיקים שלה, שבמשך עשרות שנים קנו מטוסים רוסיים, טילים ומערכות הגנה אוויריות, מה שהפך את מוסקבה ליצואנית הנשק השנייה בגודלה בעולם. במהלך השנה קיימה רוסיה שיחות עם גורמים מפקיסטן, בלארוס וברזיל כדי לנסות לרכוש מנועים למסוקי תובלה ותקיפה, רוסיה איבדה כלי טיס רבים בתחילת המלחמה, כך אמר אחד מאותם מקורות, קצין מודיעין רוסי לשעבר.

"רוסיה הקדישה עשרות שנים לבניית סחר הנשק שלה", אמר מקור עם ידע בנושא. "עכשיו הם חוזרים בחשאי ללקוחות שלהם ומנסים לקנות בחזרה את מה שהם מכרו להם".

בכמה מקרים, רוסיה ביטלה חלק מעסקי יצוא הנשק היקרים שלה, והעבירה מחדש את הנשק שנועד להודו וארמניה לקו החזית של רוסיה, אמרו שני מקורות לעיתון.

המשלחת הרוסית הגיעה לקהיר זמן קצר לאחר שהתברר כי מצרים שוקלת לשלוח רקטות לרוסיה. קהיר ביטלה את התוכנית בלחץ ארה"ב, שביקשה אז ממצרים לספק במקום זה נשק לאוקראינה.

כשהרוסים הגיעו למצרים זמן קצר לאחר מכן, הם רצו להבטיח שהקשרים בין שתי המדינות עדיין חזקים. עבור מוסקבה, מצרים היא לקוח חשוב שמאז 2014 חתמה על כמה חוזים בשווי מיליארדי דולרים עבור מסוקים רוסיים, מטוסי קרב ומערכות הגנה אוויריות.

מצרים חזרה בה בחלק מהעסקאות הללו במרץ האחרון מחשש שתעמוד בפני סנקציות אמריקאיות. יתרה מכך, קהיר לא הצליחה לשלם עבור חלק מהנשק שהיא קיבלה בגלל סנקציות שהגבילו את השימוש של רוסיה במערכת סליקת התשלומים העולמית.

כשהעסקה לשליחת טילים לרוסיה בוטלה, הרוסים ביקשו ממצרים להחזיר 150 מנועים למסוקי ה-Mi-8 וה-Mi-17 שמכרה למצרים במהירות, כדי להימנע מגילוי על ידי ארה"ב.

רוסיה אמרה שהיא תמשיך לספק סיוע למצרים כמו חיטה, אבל אם מצרים תסרב, רוסיה איימה להוציא את היועצים הצבאיים שלה ממצרים. רוסיה מחזיקה כמה מאות יועצים כאלה במצרים.

כשסיסי פגש את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגת אפריקה שרוסיה קיימה בסנט פטרבורג ביולי האחרון, הנשיא המצרי הסכים. הוא גם אמר לפוטין שהוא לא ישלח את הטילים שהבטיח לאמריקאים לתת לאוקראינה.

רוסיה גם ביקשה מפקיסטן לפחות ארבעה מנועי Mi-35M שמכרה לה בעבר. משרד החוץ של פקיסטן הכחיש כי מוסקבה פנתה בנושא.

מוסקבה ביקשה מברזיל לרכוש בחזרה 12 מנועים Mi-35M של מסוקים צבאיים שברזיל הוציאה משימוש בשנה שעברה. גורם במשרד החוץ הברזילאי אמר כי המדינה סירבה, בהתאם למדיניותה נגד שליחת נשק לכל צד במלחמה.

בלארוס, אחת מבעלות ברית של רוסיה, מכרה שישה מנועי מסוקים מסוג Mi-26 למוסקבה.

מאז תחילת הפלישה של רוסיה, מסוקים היוו חלק בלתי נפרד מכוחות הקו הקדמי של רוסיה. רוסיה איבדה יותר מ-100 מסוקים בשבועות הראשונים של המלחמה.

פקיסטן רוסיה מלחמת אוקראינה רוסיה מצרים בלארוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד