ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
העימות השלישי

המועמדים לנשיאות במסר לנתניהו: "תגמור אותם"

המועמד לנשיאות ארה"ב רון דה סנטיס אומר הלילה לנתניהו: "תסיים איתם פעם אחת ולתמיד". חמאס הם מחבלים, רוצחים של חפים מפשע. החמאס צריכים לשחרר את כל החטופים ולהיכנע. אנחנו עם ישראל - בפומבי ובפרטי. כמושל, אני עשיתי משהו: העברתי סיוע לישראל במטוסים" | המועמדת ניקי היילי הוסיפה: "זה לא שישראל צריכה אותנו, אנחנו צריכים את ישראל"

המועמדים לנשיאות במסר לנתניהו: "תגמור אותם"
רון דה סנטיס צילום: מתוך ה-X שלו

הלילה התקיים העימות השלישי בין חמשת המועמדים הרפובליקניים לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה (ללא טראמפ שנעדר מכל העימותים עד כה). ביניהם בלטו שני תומכי ישראל מוכרים ומובהקים השגרירה לשעבר באו"ם ניקי היילי ומושל פלורידה רון דה סנטיס שמוביל בסקרים מעל כולם אחרי דונלד טראמפ. במהלך העימות עלה נושא המלחמה בישראל.

המועמדים נשאלו: מה הייתם מציעים לראש הממשלה בנימין נתניהו לעשות?

רון דה-סנטיס השיב: "אגיד לביבי "תסיים איתם פעם אחת ולתמיד". חמאס הם מחבלים, רוצחים של חפים מפשע. החמאס צריכים לשחרר את כל החטופים ולהיכנע. אנחנו עם ישראל - בפומבי ובפרטי. כמושל, אני עשיתי משהו: העברתי סיוע לישראל במטוסים".

‏ניקי היילי השיבה: "הדבר הראשון שאמרתי לביבי - "תגמור אותם". עבדתי בזה כל יום בימיי באו"ם, אנחנו צריכים 1) לחסל את חמאס 2) לתת לישראל את מה שהם צריכים 3) להשיב את החטופים. צריכים להיות ברורים - כל הארגונים האלה, חמאס וחיזבאללה והאחרים, בלי איראן. איראן מקבלת מימון מסין ומרוסיה". היא הוסיפה אמירה אוהדת לחלוטין: "זה לא שישראל צריכה אותנו, אנחנו צריכים את ישראל".

המועמד הנוסף לראשות המפלגה הרפובליקנית, איש העסקים ההודי-אמריקני, ויווק רמאסוואמי, אמר מצידו: "החזון של ישראל הוא לא להיות תלוי באף אחד. הייתי אומר לביבי שהאחריות שלו היא לגרש את המחבלים מהגבול הדרומי כמו שזו האחריות שלי, ובעיקר לא לחזור על טעויות הממסד הצבאי מהעבר בעיראק ובאפגניסטן - טעויות ששלחו אלפי חיילים למות". הוא קינח בהאשמה, "ביידן מכר את מדיניות החוץ שלנו לאוקראינה".

ויווק רמאסוואמי.

המועמד הנוסף, טים סקוט, הסנאטור מטעם מדינת קרוליינה, אמר: "הייתי תומך בנתניהו בהשמדת החמאס. אבל הייתי אומר גם לביידן שדיפלומטיה בלבד היא חולשה. אובמה והוא העבירו מיליוני ומיליארדי דולרים לאיראן. מי שרוצה להפסיק את ההתקפות על חיילים אמריקאים במזרח התיכון, צריך לתקוף באיראן. צריך לחתוך את ראש הנחש באיראן, לא הפרוקסים שלה". הוא הוסיף ואמר, "מדיניות החוץ שלי פשוטה: לא מנהלים מו"מ עם רוע. משמידים אותו".

‏מושל ניו ג'רזי לשעבר, כריס כריסטי, שמתודד גם הוא אמר: "אנחנו פה כדי לתת לישראל כל מה שהיא צריכה. הייתי אומר שלושה דברים: אחריותך להגן על ישראל, על ביטחון תושביך; עלייך לוודא שחמאס לא יוכל לחזור על ה-7 באוקטובר, למרות הכישלון של ישראל שמאכזב את אזרחיה, אנחנו צריכים לדעת כל מה שקורה ברצועה; ולבודד את איראן יחד עם המתונות במזרח התיכון".

עוד הם נשאלו: "האם אתם תומכים בהפעלת כוח צבאי נגד איראן?".

ניקי היילי, השיבה ואמרה: "קודם כל העקבים שלי הם לא הצהרה אופנתית אלא תחמושת. המחשבה שאנחנו מוכנים לתת לאנשינו להיות בקו האש אינה נסבלת. צריך להשמיד את תשתיות הטרור של איראן, כשתוקפים אותם חזק הם מפסיקים. ‏לא צריך שביידן יגמגם סביב איראן או ידרוש מביבי הפוגה הומניטרית".

‏דה-סנטיס אמר: "אני שירתי בעיראק בזמנו. ראיתי את אל-קעידה ואת המיליציות. אני לא אציב את החיילים שלנו בקו האש מבלי להיות מוכן להגן עליהם. ביידן מתייחס אליהם כאל ברווזים במטווח. אם שערה משערות ראשו של איש צבא אמריקאי תיפול, אתה צריך לראות גיהנום".

‏שאלה נוספת שנשאלו המתמודדים: סטודנטים יהודים נמצאים תחת התקפה. מה תגידו לסטודנטים יהודים ולאוניברסיטאות שלא עמדו ברגע המוסרי?

ויווק ראמאסוואמי אמר: "עליית האנטישמיות במדינה היא עצובה, והיא סימפטום לסרטן עמוק בחברה אבודה והחברה שלנו אבודה. כשכתבתי את הספר שלי הזהרתי מאנשים שצועקים "מוות לאמריקה".  לדבריו, "ילד שמצדד בישראל על פני חמאס, אין לו מושג על מה הוא מדבר. אנחנו צריכים למלא את החלל המוסרי בחברה שלנו. אבל בניגוד להיילי ולדה-סנטיס לא צריך להשתיק".

‏סקוט השיב: "כל קמפוס שמאפשר לעודד רצח עם צריך לאבד את המימון, כל סטודנט על ויזה שמעודד רצח עם צריך להיות מגורש. לא יכול להיות שסטודנטים יהודים יאלצו להסתתר בספריה".

דה סנטיס בעימות. (צילום מסך)

‏דה-סנטיס היה נחרץ יותר: "מי שנמצא פה כסטודנט זר ותומך בחמאס - יגורש. יש לי חברים פה בפלורידה שפוחדים ללכת לאוניברסיטה. ביידן צריך שמשרד המשפטים יעמיד את האוניברסיטאות האלה וידרוש אחריות. על students for justice in Palestine - השתקנו אותם בפלורידה. וביידן עוסק באסלאמופוביה במקום באנטישמיות?".

כריסטי הוסיף ואמר, כי "דרושה מנהיגות כדי להיאבק בפשעי שנאה וצריך לדעת לעבוד עם כולם. אבל אסור להיזהר מדימיון מוסרי כוזב בין חמאס וחזבאללה לבין ישראל".

לדברי ניקי ‏היילי: "יש איומים על הקפיטריה הכשרה באוניברסיטאות, יש איומים לשרוף מעונות של יהודים. אם ה-KKK היו מאיימים לעשות זאת כולנו היינו על הרגליים האחריות וזה לא שונה. הפגנות בקולג'ים למען חמאס: חמאס אומר "מוות לישראל ומוות לאמריקה" הם יהרגו גם אתכם. אנחנו לא צריכים לחגוג אלימות משום סוג", אמרה בנחרצות.

הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנימין נתניהו חמאס חיזבאללה עימות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד