1. עמוד הבית
  2. דעות
  3. טור אורח

בהלכה, אין שום בעיה לשלב נשים ברשימה • טור

מה בעצם הבסיס ההלכתי שאוסר מינוי נשים לתפקידי שררה, והאם שילוב נשים ברשימה חרדית לכנסת כלול בזה?
מרדכי אדלר, א' טבת תשע"ה 23/12/2014 13:33

מרדכי אדלר

בשבועות האחרונים הרוחות בציבור החרדי סוערות בגלל נשים חרדיות (כן, הן חרדיות ולפחות אלו שהנני מכיר אישית!) הדורשות ייצוג בכנסת בליווי הסיסמא "לא נבחרות לא בוחרות". מנגד, התגובות מהציבור הרחב והממסד, ובמיוחד התגובה הבומבסטית של "המחנך" מוטקה בלוי ב'בחדרי חרדים' ולאחר מכן בערוצי תקשורת שונים - קשות. אין בכוונתי להביע עמדה אישית בנושא אלא לנסות להאיר את העניין מזווית אחרת שטרם קיבלה התייחסות.

האיסור למינוי אשה לתפקיד שררה נלמד על ידי הרמב"ם בהל' מלכים א,ה: "אין מעמידין אשה במלכות שנאמר '[שום תשים] עליך מלך' ולא מלכה. וכן כל משימות שבישראל אין ממנים בהם אלא איש".

וכבר העיר הר"מ פיינשטיין זצ"ל (אגר"מ יו"ד ב,מד): "לא ידוע לי בעניי מקור לדבריו; דבספרי לא הוזכר אלא מלך ולא מלכה, אבל דין כל משימות שלא יהיו נשים לא הוזכר שם". ולכאורה לפי זה היה ראוי לצמצם את האיסור שררה באשה דווקא לעניין מלוכה ולא לשאר ענייני שררה.

וכן ראוי לעיין במנחת חינוך (תצ"ז, ב) שמצמצם את האיסור דווקא בתחילת המינוי, אבל בירושה אפשר לומר שגם בת יורשת המלוכה והוא מסתמך על דברי הגאון בעל נודע ביהודה. ובכלי חמדה מהגאון ר' דן פלוצקי זצ"ל פר' שופטים חולק על זה וטוען שאין לאשה להיות מלכה אף בירושה כי נדרש שתלמד תורה לעם ישראל ואשה אינה נמצאת בגדר לימוד תורה, וכמו שאינה מחוייבת בתפילין מאותה סיבה.

אבל כל הנ"ל הוא לעניין שררה שבה עם ישראל ממנה אשה לשררה עליהם ולכן יש לומר שבמפלגות כמו הליכוד, המערך ובבית היהודי שיש התפקדות כללית ובוחרים את חברי הכנסת, יש איסור להצביע עבור אשה. לעומת זאת, ביהדות התורה ובש"ס שבהן גדולי ישראל ממנים את הנציגים, אין לייחס לתפקיד מעמד של שררה ולכאורה מותר.

בשולחן ערוך כל ההלכה הזו לא מובאת, ויש רק את ההלכה בסימן ז' הל' ד' "אשה פסולה לדון" וזה נלמד מהדין שהיא פסולה לעדות. וזהו. אין עוד עניין בשולחן ערוך על מינויי אשה ותאמינו לי שחיפשתי.

אבל מוטקה בלוי לוקח את הסעיף הנ"ל ואת הרמב"ם בפשטות ומוכן להילחם בחירוף נפש להעמיד את ההלכה על מקומה ללא כל פקפוק וסייג. ואני הקטן שואל, אם הוא כל כך להוט אחר סימן ז' בשולחן ערוך, מה עם סימן ב'? שם אוזכרה ההלכה אודות "שבעה טובי העיר שהמחום לבי"ד עליהם". שבעה טובי העיר הם נבחרי הציבור שנבחרים בבחירות פתוחות ודמוקרטיות וכוחם גדול ככח של גדול הדור ע"ש. ולמה לא שומעים את קולו של ר' מוטקה שהוא יחרים כל מועמד לח"כ שאינו נבחר בפריימריז ושאשתו תוכל לדרוש גט וכתובה?

פתאום בעניין של פריימריז נזכרים בכל מיני תירוצים שיש למנוע מחלוקת, שכולם מוותרים לדעת תורה, ש"עת לעשות לה' הפרו תורתיך" ועוד תירוצים שונים. ייתכן שכל התירוצים הללו הם נכונים וישרים. אבל למה תירוצים אלו אינם רלוונטיים בכל הנוגע לסימן ז' ולמינוי נשים?

אולי כדי למנוע מחלוקת כדאי לתת לאשה ייצוג? אולי משום עת לעשות ה'? אולי לגדולי ישראל שליט"א יש את הכח אילולא הבריונות של עסקנים המהלכים אימים עליהם כדי שלא יאבדו את השליטה על הציבור?




הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. בורות שקר והעלמת מידע  


    • https://docs.google.com/document/d/1Tp9sF1dvdatVLaBwT5AJfGMJBVQr1W1Q0VRm0a1NM2g/edit?usp=sharing 

      תשובה לדבריך

  2. מוטקה בלוי. אויך מיר א מאן דאמר.  (ל”ת)

    צבי

  3. מאמר ריק מתוכן  

    רז

    • הרמב"ם כתב עוד דברים שהציבור החרדי מתעלם מהם 

      רז אניס ליה

  4. ממש לא לכבודכם לפרסם שטויות  

    יהודי

  5. ומה עם כל כבודה בת מלך פנימה?  (ל”ת)


  6. מצחיקים, אם אשה יכולה להיות מנהלת סימנר היא יכולה להיות גם ראש ממשלה!  

    משה

  7. כולם לא מבינים רק הוא.....  

    יהודי

  8. חסר לך הרבה...  

    בור ועם הארץ

  9. אולי כדי למנוע מחלוקת כדאי לתת לאשה ייצוג?  

    משגיח

  10. בספר כתוב "אל תגנב", לא כתוב "לא תגנבי", לכן אשה עלולה לגנוב על פי ההלכה, ולכן אסור לשים אותה כממונה על ציבור  (ל”ת)

    מיכה

  11. מוטי אדלר ! אתה איש עם אומץ ... כל הכבוד לך . אין הרבה אנשים כאלו אצלנו  

    איש אמיץ

  12. תת רמה של מאמר. ראה את כל תשובתו של ר"מ פיינשטיין ואח"כ תכתוב  

    ת"ח בשקל

    • מדויק! (ל”ת)

      סוף סוף תגובה ראויה

  13. כתבתי תגובה מנומקת הלכתית, למה לא פרסמתם אותה?  


  14. מי שמך לאיש  


  15. אז לפי דבריך, יש לנו את דעת הרמב"ם מול דעת האגרות משה, ושאלתי היא  

    שי

  16. בשולחן ערוך אין כלל דיני מלוכה, כמו דינים נוספים שפוסקים מהרמבם  (ל”ת)


  17. ...דעס תיירה. ...  

    מלך מלך

  18. כל הכבוד על האומץ  (ל”ת)


  19. מה לך ולנשים בכנסת.?  (ל”ת)

    דוד שריבר זל

  20. מה שנכון, נכון.  (ל”ת)


  21. כל הכבוד. בהיר ונכון  (ל”ת)

    ירוחם

  22. הוא צודק! הגיע הזמן לשינוי  (ל”ת)

    חנהלה

  23. חכי"ת צריכה לשבת בכנסת 4 ימים בשבוע כולל לינות והכל סביב גברים אין לה בית?בושה  (ל”ת)

    מה עובר על הנשים החרדיות הלייטיות??

  24. נשים בכנסת  

    חנן

  25. עם הארץ ! מחפש את המידע אצל הרב גוגל שליט"א  

    אריאל

  26. עברו חצי יום ועדיין לא פרסמתם את תגובתי ההלכתית  


  27. אני מאחל לך שבנותיך יזכו לעשות את הצדק ו'לזכות' להיות חכיו''ת  (ל”ת)

    מנחם בלוי

  28. אתה ישר ואמיץ  

    נפתלי

  29. תגובות לכל הנ"ל  

    מרדכי אדלר

    • הו! זו תגובה הגונה וישרה! יישר כח! וזו גם שאלה כואבת. מאד כואבת. (ל”ת)

      אני

  30. מינוי אשה לחברת כנסת  

    אבי

  31. אם לוקחים את הרמב"ם אז קחו אותו קומפלט  

    תם

  32. מרדכי, אתה צריך לשנות את שם הטור הזה  

    המלך בבר

  33. בור ועם הארץ כפשוטו  

    יהודי פשוט

  34. לשלב רגליים ב בית הכנסת  

    יעקב ב

;