ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
"לעולם לא עוד זה עכשיו"

ברקע הזינוק באנטישמיות: שולץ נשבע להגן על יהודי גרמניה

הקנצלר הגרמני נאם לציון 85 שנים לליל הבדולח, שהובילו הנאצים. פוגרום נוראי שסימן את תחילת רציחתם של שישה מיליון יהודי אירופה במהלך מלחמת העולם השנייה על ידי גרמניה הנאצית

ברקע הזינוק באנטישמיות: שולץ נשבע להגן על יהודי גרמניה
נאצים שופכים נפט ומציתים בית כנסת צילום: צילומסך, מתוך הטוויטר של אביטל

הקנצלר אולף שולץ התחייב להגן על יהודי גרמניה "מפני עלייה מבישה באנטישמיות" בעקבות מלחמת ישראל-חמאס, בציון יום השנה לליל הבדולח.

בנאום בבית כנסת בברלין שאותו תקפו אנטישמים באמצעות שני בקבוקי תבערה בחודש שעבר, אמר שולץ: "בעיקרון מדובר על קיום ההבטחה שניתנה שוב ושוב מאז 1945. ההבטחה 'לעולם לא עוד".

"יהודים הושפעו במיוחד מהדרה במשך מאות שנים", אמר שולץ בנאומו. "ושוב כאן בגרמניה הדמוקרטית שלנו וזה לאחר שביצעו הגרמנים שואה, הם מופלים לרעה", הוסיף הקנצלר.

"זו בושה. זה מקומם ומבייש אותי מאוד", אמר שולץ. "כל צורה של אנטישמיות מרעילה את החברה שלנו. אנחנו לא סובלים את זה".

ליל הבדולח היה נקודת מפנה ברדיפת היהודים שהובילה בסופו של דבר לרצח של 6 מיליון יהודי אירופה על ידי הנאצים ותומכיהם במהלך השואה.

"הייתי שם במהלך ליל הבדולח. הייתי אז בווינה", אמר ניצול השואה הרברט טראובה באירוע לציון יום השנה בפריז ביום רביעי. "בעיני, זה חוזר על עצמו לעתים קרובות", אמר טראובה, והוסיף כי הוא מוטרד הן מהתחדשות האנטישמיות והן מהיעדר "תגובה מסיבית" נגדה.

אמנם אין מה להשוות לפוגרומים לפני 85 שנה, שהיו בחסות המדינה על ידי הנאצים, אבל יהודים רבים חיים שוב בפחד בגרמניה וברחבי אירופה, מנסים להסתיר את זהותם בפומבי ונמנעים מלהיכנס לשכונות שהיו לאחרונה זירת אלימות בגין הפגנות פרו-פלסטיניות.

ב-9-10 בנובמבר 1938, רוצחים נאצים רצחו לפחות 90 יהודים, הציתו 1,400 בתי כנסת ברחבי גרמניה ואוסטריה והרסו חנויות ובתי עסק בבעלות יהודית.

מאז התקפת חמאס ההרסנית ב-7 באוקטובר, דווחו עד כה בגרמניה כ-2,000 תקריות אנטישמיות הקשורות למלחמה, כך מסרה המשטרה הפדרלית. הרשויות הגבירו את האבטחה סביב מוסדות יהודיים.

באוקטובר שני גברים השליכו בקבוקי תבערה לעבר בית הכנסת בברלין. איש לא נפגע, אך הפיגוע הותיר יהודים רבים בבירה מפוחדים.

בעצרות והפגנות אנטישמיות ברחובות גרמניה נראו קיצונים מימין ומשמאל קוראים קריאות אנטי-ישראליות ואנטישמיות שגרמו לעימותים עם המשטרה.

נאצים קנצלר גרמניה מלחמת חרבות ברזל אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד